Klantcase: Kom zorgen dan 2023

Twee landelijke campagnes met jongerenmarketing voor de zorg

Kom zorgen dan is het jongerenlabel van Ontdekdezorg, een initiatief van Regioplus. Ook in 2023 mochten we tijdens de twee piekmomenten de online campagnes verzorgen. Hierbij proberen we zoveel mogelijk scholieren (14 – 18 jaar) te bereiken en aandacht te krijgen voor opleidingen in zorg en welzijn. Zij zijn ten slotte de zorgmedewerkers van de toekomst! Ontdek nu hoe de landelijke Kom zorgen dan-campagnes er in 2023 uitzagen.

Wij zorgden voor:

  • Campagnestrategie
  • Verspreidingsplan
  • Campagnemanagement
  • Social media advertising

Het campagneplan van 2023

De insteek van het campagneplan? De boodschap, content en kanalen aan laten sluiten aan het moment in het schooljaar. Zo rond oktober, wanneer het schooljaar net begonnen is, zijn scholieren namelijk nog niet echt bezig met een studiekeuze. Op een enkeling na, natuurlijk. Daarom is deze campagneperiode ingestoken op een laagdrempelige kennismaking met de zorg. Met focus op zoveel mogelijk awareness en bereik.

Zo rond maart krijgen scholieren het warm. Dan zitten we namelijk vlak voor de deadline om je in te kunnen schrijven voor een studie. Ineens wordt de groep die actief bezig is met de studiekeuze dan véél groter. Daarom richt die campagneperiode zich op informeren en activeren. En sturen we voornamelijk op websiteverkeer naar komzorgendan.nl.

Campagneperiode 1: voorjaar

Met zo’n informerende en activerende campagneperiode begonnen we 2023 dus. Tijdens dit cruciale moment in het schooljaar hielpen we de betrokken groep over de drempel, door de laatste vragen en spanning voor het onbekende weg te nemen.

 

Zo verzamelden we 7 inspirerende verhalen van zorgstudenten en plaatsten deze op de website: van wie wil je ten slotte liever horen dat je de juiste keuze gaat maken, dan van een leeftijdsgenoot? Eén van deze verhalen kreeg een extra boost door een samenwerking met het populaire platform Scholieren.com. Daarnaast adverteerden we deze content -net als video’s die we maakten in samenwerking met een aantal TikTok-influencers- via Instagram. Ook regelden we in deze campagneperiode we een pre-roll bij jongerenpodcast Het Tussenuurtje en werden alle websitebezoekers warmgehouden door ze op te volgen met retargetingadvertenties op Instagram.

En dat werkte! In 2 maanden tijd werd de website van Kom zorgen dan door maar liefst 5.800 jongeren bezocht. Ter vergelijking: dat is 3x zoveel dan de periode waarin er geen campagne wordt gevoerd.

 

Campagneperiode 2: najaar

Tijd om weer het grote publiek te bereiken dat nog niet actief bezig is met de studiekeuze. We vroegen de jongeren van de artikelen uit de voorjaarscampagne een promotievideo op te nemen over hun verhaal: video krijgt namelijk een vele malen groter bereik op social media dan visuals. Ook adverteerden we op Instagram de best werkende influencervideo’s van afgelopen periode, gingen voor een luchtig gesponsord artikel op Scholieren.com en maakten weer gebruik van de pre-roll bij Het Tussenuurtje.

Daarnaast besteedden we met organische social media content meer aandacht aan de groei van het aantal volgers. Bijvoorbeeld met story-takeovers: 6 jongeren die in de zorg werken of studeren namen voor één dag de story van @komzorgendan over. Op een leuke, laagdrempelige manier namen ze volgers mee in hun dag en beantwoordden alle vragen.

Met succes! Want deze campagneperiode zagen jongeren de Kom zorgen dan-content in totaal 2,4 miljoen keer voorbijkomen en groeide het aantal Instagramvolgers met 180% ten op zichte van de campagneperiode in het voorjaar.

 

Regionale Kom zorgen dan-campagne

De landelijke campagneboodschap wordt alleen maar sterker én bereikt meer jongeren als onderwijsinstellingen en zorgorganisaties aanhaken bij de campagne. Door een eigen, regionale invulling te geven aan de campagne, wordt de boodschap nóg concreter voor de doelgroep.

ROC Rivor en werkgeversvereniging WZW besloten ook hun krachten de bundelen, met een eigen vertaalslag: Kom zorgen dan in Rivierenland. Zij creëerden een landingspagina op hun website, waar ze hun opleidingsaanbod koppelden aan de landelijke campagne. En wij hielpen ze daarbij!

 

Maak kennis met: Anouk Bos

Projectmanager van deze case

Anouk is creatief marketingstrateeg en krijgt er energie van om klanten te helpen met hun vraagstukken. Van het bedenken van nieuwe ideeën tot het in de puntjes verzorgen van de uitvoering. Met enthousiasme, creativiteit, een vlotte pen en een flinke dosis humor gaat ze ieder project te lijf.