Geroddel bij de koffieautomaat, misverstanden die maar aan blijven houden en goede medewerkers die met bosjes vertrekken. Zomaar wat angsten waar werkgevers midden in de nacht van wakker schrikken. De meeste dromen zijn bedrog, maar voor veel organisaties zijn deze nachtmerries werkelijkheid. De oorzaak? Interne communicatie die niet lekker loopt. Jammer, want de oplossing ligt om de hoek. Goede interne communicatie zorgt ervoor dat iedereen op dezelfde golflengte zit, met een betere sfeer en hogere productiviteit als resultaat. Met een interne communicatiestrategie creëren we samen (weer) een sterke, betrokken en gezellige werkomgeving.

Alle neuzen dezelfde kant op

In groeiende organisaties wordt interne communicatie een steeds grotere uitdaging. Met zoveel mensen die moeten samenwerken is het belangrijk dat iedereen op de hoogte blijft van elkaar, bedrijfsbeslissingen en veranderingen. Klinkt makkelijk, maar blijkt in de praktijk toch moeilijk. Miscommunicatie, mensen die zich niet gehoord voelen en personeel dat berichten niet ontvangt of niet leest: the daily business – helaas.

Sund! Want medewerkers beter betrekken en informeren levert zoveel op. Jouw medewerkers barsten namelijk van de kennis en weten wat wel en niet werkt in de praktijk. Gemiste kans als je daar geen lessen uit trekt om je organisatie te optimaliseren. Ga het gesprek aan en luister écht. Maar onderschat niet hoe belangrijk het is om op de juiste manier te zenden. Want door op moderne en creatieve manieren jouw boodschappen te verspreiden -die aangepast zijn op alle lagen in de organisatie- verras je jouw personeel en zorg je dat berichten wél echt gezien en gelezen worden.

Dit is waarom interne communicatie zó belangrijk is

  • Meer verbondenheid en betrokkenheid en minder verloop
  • Duidelijkheid over bedrijfsdoelen en minder fouten
  • Snellere en effectievere teams
  • Geen boodschap wordt meer gemist of verkeerd geïnterpreteerd
  • Medewerkers voelen zich gehoord en gezien

Een frisse blik doet wonderen

Soms heb je een buitenstaander nodig om alles op z’n kop te zetten. Mogen wij dat doen? Vinden we leuk. Wij bieden die frisse blik op je interne processen. Om jouw organisatie niet alleen gezelliger, maar ook efficiënter te maken. En die interne communicatie hoeft wat ons betreft écht niet op de ouderwetse manier. Weg met die stoffige documenten die toch niet gelezen worden en saaie presentaties waar geen mens zin in heeft. Wij zoeken juist liever de creatieve en leuke manieren om met personeel te communiceren: video, infographic, een gekke gimmick of een gepersonaliseerde brief. Want communiceren is leuk. Júíst als het om je eigen team gaat. Verras je medewerkers en creëer zo meer betrokkenheid.

Duurzaam personeelsbeleid: dé key voor werknemersbehoud

Hoe zit het in jouw organisatie met de medewerkersbetrokkenheid, de werkcultuur en -sfeer, welke kritieken leven er en wat zijn redenen waarom mensen vertrekken? Als je de antwoorden hierop weet, in hoeverre zijn die écht betrouwbaar? Want even tussen ons: veel mensen durven binnen de organisatie vaak niet 100% eerlijk te zijn over wat ze dwarszit. En bij ons wel.

Waarom het belangrijk is om hiervan op de hoogte te zijn? Omdat het collega’s kan kosten. Want goed werkgeverschap is onmisbaar voor het werkplezier en tevredenheid van mensen: duurzaam personeelsbeleid dus. Het behouden van talent is ten slotte goedkoper dan het werven van nieuwe. Dus ga voor een uitgebreide, échte analyse van jouw werkgeverschap en laat je adviseren hoe jij ervoor zorgt dat jouw werknemers niet meer anders willen.

Onderschat nooit meer de kracht van interne communicatie

  • Een hoge medewerkersbetrokkenheid
    Gedreven en initiatiefrijke medewerkers: de droom van elke werkgever. Met proactieve medewerkers komen klanten eerder terug en neemt de omzet toe. Werken aan gedrevenheid draagt dus niet alleen bij aan een leuke werksfeer, maar ook aan het bereiken van organisatiedoelen.
  • De juiste tools voor jouw organisatie
    De perfecte interne communicatiemix is voor elk bedrijf anders. Van Outlook, Slack en intranet tot video’s, teamsessies, events en nieuwsbrieven. Laten we mixen en matchen om tot het ideale middelenplan te komen.
  • Een gestroomlijnde samenwerking
    Door open en eerlijk te communiceren over rollen, functies en verantwoordelijkheden, ontstaat er een hechte band tussen collega’s. Die samenwerking verliep nog nooit eerder zo soepel. Vergeet niet: goede interne communicatie is een verantwoordelijkheid van de héle organisatie.

Breng jouw sterke employer brand naar buiten

Intern de boel goed op rolletjes? Nice! Tijd om dat ook aan de buitenwereld te vertellen. Een goede interne communicatie zorgt voor tevreden en betrokken medewerkers, wat weer een positieve invloed heeft op je employer brand. Zo scoor je niet alleen punten bij je huidige werknemers, maar trek je ook nieuw talent aan als een magneet.

Wij helpen jou met het opzetten van een inspirerend werkgeversmerk, het bepalen van jouw strategie rondom arbeidsmarktcommunicatie en het daadwerkelijk werven van personeel met bijvoorbeeld wervingscampagnes en activerende vacatureteksten.

Plan een adviesgesprek met Sayenne

Deze alleskunner is altijd in de weer. Tekstschrijven, conceptcreatie, creatieve ideeën spuien of projecten managen: ze draait haar hand er niet voor om. Met haar onweerstaanbare teksten en conceptcreatie weet ze altijd weer elke doelgroep te overtuigen.

Maak kennis met Sayenne Hermans

Marketing- en communicatieadviseur