Klantcase: RegioPlus
Meer dan 73.000 interacties op advertenties via Facebook, Instagram & Pinterest
In 2021 kregen wij de eer om een inspirerende advertisingcampagne te bedenken en uit te voeren voor de nationale Ontdekdezorg week, georganiseerd door RegioPlus. Tijdens deze week kunnen potentiële zij-instromers en herintreders de mogelijkheden van werken in zorg en welzijn (her)ontdekken.
In 2022 vroeg RegioPlus ons om deze campagne uit te bouwen, met als doel om zoveel mogelijk Nederlanders te laten deelnemen aan de online webinars van de Ontdekdezorg week. We grepen dus naar de best practices van vorig jaar en namen deze mee in een campagne die meer interactie opriep dan ooit!
Wij zorgden voor:
- Campagneconcept
- Viral verspreidingsplan
- Copy advertenties
- Beeldregie
Nieuwe campagnevideo’s en advertentieteksten
Net als in 2021 stonden dit jaar inspirerende video’s centraal in de campagne. We gebruikten fragmenten van vorig jaar en schoten aanvullende beelden bij zorgmedewerkers in branches die nog niet uitgelicht waren. Ze werden gefilmd op hun eigen werkplek, waarbij ze kort vertelden op welke manier zij zorg doorgeven aan een ander. In tussenshots wordt de zorg letterlijk doorgegeven met een #ontdekdezorg bord. De laatste medewerker stelde de directe vraag richting de camera: “en voor wie zorg jij?”, met een aansluitende call to action voor Ontdekdezorg Week.
Op basis van de best practices van vorig jaar schreven we meerdere advertentieteksten om de campagnevideo’s te ondersteunen. Deze advertenties werden wederom door De Brandmannen zo effectief mogelijk weggezet via social media en display advertising.

Meer interactie dan ooit
Naast de betaalde advertenties kwamen wij met een verspreidingsplan om ook organisch (zonder advertentiebudget) een zo groot mogelijk bereik te creëren.
We breidden de GIF Challenge uit 2021 uit met een nieuwe Bingo Challenge op Instagram Stories. Wij ontworpen een afbeelding die eenvoudig door zorgmedewerkers op hun story gedeeld kon worden. Zo creëerden we bij zorgmedewerkers draagvlak voor de campagne en benutten daarnaast goed het persoonlijk netwerk van deze medewerkers. De afbeelding van de challenge bevatte een call to action met doorverwijzing naar de website, zodat bij iedere plaatsing de koppeling naar Ontdekdezorg week duidelijk bleef.
Een eigen #ontdekdezorg video
Nieuw aan de campagne dit jaar, was dat we zorgorganisaties stimuleerden om zelf de campagnevideo na te maken. Hiermee gaven ze zowel aandacht aan Ontdekdezorg Week als aan hun eigen vacatures. Om dit zo laagdrempelig te maken, gaven we organisaties handvaten door een duidelijke instructievideo te maken, een instructiemailing te ontwikkelen en door een bestelmogelijkheid voor #ontdekdezorg-bordjes te faciliteren. De campagne ging leven in de branche!
Het resultaat: meer dan 73.000 interacties
Ook dit keer is het natuurlijk lastig te zeggen tot hoeveel extra handen in de zorg deze campagne geleid heeft. Maar de hoeveelheid extra interactie waartoe de campagne geleid heeft – in vergelijking met vorig jaar – is het benoemen waard! Het bleek maar dat de campagne-uitingen flink hebben aangezet tot delen, liken en reageren. Zo had maar liefst 6,75% van de personen op Facebook of Instagram die een advertentie van Ontdekdezorg week voorbij zag komen, interactie met dit bericht. Ter vergelijking: vorig jaar was dit 4,2%.
In co-creatie met:
- Studio Smelt – Videoproductie
- Brandmannen – Verspreiding display & social media advertenties

Maak kennis met: Anouk Bos
Schrijfster van deze blog én bedenker van dit concept.
Anouk is creatief marketingstrateeg en krijgt er energie van om klanten te helpen met hun vraagstukken. Van het bedenken van nieuwe ideeën tot het in de puntjes verzorgen van de uitvoering. Met enthousiasme, creativiteit, een vlotte pen en een flinke dosis humor gaat ze ieder project te lijf.