Klantcase: Dynamiek Scholengroep

Gezocht en gevonden: Drie directeuren voor Dynamiek Scholengroep

Dynamiek Scholengroep zocht op zeer korte termijn drie directeuren met een sterke visie op onderwijs voor haar basisscholen. Directeuren die het lef hebben om het onderwijs te vernieuwen en het vermogen om anderen daar in mee te nemen. Dynamiek Scholengroep was ook op zoek naar een nieuwe manier van werven en kwam zo bij Sociaal Kapitaal en MarketingMakkers uit.dynamiek scholengroep

MarketingMakkers ontwikkelde in samenwerking met HUB73-partners Sociaal Kapitaal en ANGY Photodesign in enkele weken een inspirerende online wervingscampagne waarin het vinden van ‘onderwijsvernieuwers met lef’ centraal stond. Het resultaat? Meer dan 30 kwalitatief goede sollicitanten binnen drie weken.

Conceptontwikkeling: De aandacht pakken en vasthouden

In campagnes op social media zijn twee dingen cruciaal: 1) de aandacht pakken en 2) de aandacht vasthouden. De eyecatchers van deze campagne waren krachtige foto’s van een drietal schooldirecteuren van Dynamiek. De foto’s, gemaakt door ANGY Photodesign stralen revolutie, vernieuwing, teamspirit en daadkracht uit.

Dynamiek Nicolette      Dynamiek Judith      Dynamiek Bart 

Om de aandacht vast te houden moet je inspireren met tekst. Dit doe je door te zeggen wat je vindt en waarom je dat vindt. Door te communiceren over jouw visie, over jouw persoonlijke kernovertuigingen en over waarom jij doet wat je doet. Zo speel je in op het reptielenbrein van mensen en niet op het rationele brein. 99% van de vacatureteksten richten zich helaas nog steeds op het rationele brein, terwijl in het reptielenbrein de beslissingen genomen worden, daar zit dat juist dat onderbuikgevoel. Maak jij weleens met je rationele brein een lijstje met voors en tegens en besluit je dan toch voor de optie te gaan die het beste voelt?

In de advertentietekst van Dynamiek vind je dan ook geen functieomschrijving, vereisten of arbeidsvoorwaarden terug. We praten ook niet over (niet zo unieke) USP’s als ‘innovatieve organisatie’ en ‘goede werksfeer’. Deze tekst gaat uitsluitend over wat Dynamiek belangrijk vindt en wat er moet veranderen:

We zoeken directeuren die zich een wereld én onderwijssysteem voorstellen, waarin kinderen hun dromen najagen en werken binnen en bouwen op hun natuurlijke talenten. Mensen die anderen inspireren om de beste versie van zichzelf te worden.

Word directeur bij Dynamiek en inspireer elk jaar honderden kinderen om hun hart te volgen.

Verspreiding van de campagne

Deze foto’s en teksten zijn als advertenties weggezet door Sociaal Kapitaal op de social media kanalen Facebook, Instagram en LinkedIn. Uiteindelijk zijn er 8 varianten van de campagne verspreid onder verschillende doelgroepen. Voor LinkedIn is kozen we voornamelijk voor het organisch (gratis) bereik te gaan. Vanwege het succes online besloot Dynamiek om de campagne ook op de voorpagina van De Volkskrant te adverteren, ook van deze advertentie hebben wij de opmaak mogen verzorgen.

Het resultaat

Met deze campagne wisten we de juiste personen online te vinden, in het hart te raken én te activeren om te solliciteren: In een krappe arbeidsmarkt hebben meer dan 30 goede kandidaten binnen drie weken gesolliciteerd, allemaal geïnspireerd door de prikkelende campagne op Facebook, Instagram of LinkedIn.

De resultaten op een rij:

  • Meer dan 30 relevante sollicitaties;
  • Facebook: een betaald bereik met meer dan 45.000 bereikte personen; meer dan 105.000 weergaven; meer dan 1400 personen die op de link geklikt hebben; meer dan 3000 personen die betrokkenheid hebben getoond met de advertenties voor een advertentiebudget van €750,-.
  • Facebook: een organisch, gratis bereik van meer dan 35.000 (!) bereikte personen.
  • LinkedIn: een betaald bereik met meer dan 4600 weergaven en 70 klikken naar de website, voor een totaalbudget van €100,-.
  • LinkedIn: een organisch, gratis bereik van meer dan 15.000 (!) bereikte personen.
  • De vacature is ook geplaatst in de Volkskrant met een oplage van 750.000 personen. Desalniettemin bleek uit de Google Analytics én uit de reacties van de sollicitanten dat de content op de sociale pagina’s veel meer traffic heeft gegenereerd naar de website dan de advertentie in De Volkskrant.

Reactie Karen Joppen – Dynamiek Scholengroep

 ‘We zijn tevreden over de samenwerking met Jannis (Sociaal Kapitaal), Berton (MarketingMakkers) en Angelique Heldens (ANGY Photodesign). Ze hebben goed geluisterd naar onze wensen en deze snel vertaald naar een verrassende campagne. Ze schakelen snel, zijn flexibel en weten van aanpakken. Hun energieke en enthousiaste manier van werken heeft een positieve invloed op de samenwerking.”

Dankzij de combinatie van krachtige content en advertenties op social media met effectieve doelgroepselectie hebben wij al verschillende bedrijven kunnen helpen in de zoektocht naar goed personeel. Wij helpen bedrijven met het opzetten van een sterk werkgeversmerk en met krachtige, opvallende arbeidsmarktcommunicatie.

Wil jij ook zo’n opvallende wervingscampagne voor jouw bedrijf? 

Neem contact op met Berton: mail berton@marketingmakkers.nl of bel 077 – 205 75 80.

Dynamiek Scholengroep zocht op zeer korte termijn drie directeuren met een sterke visie op onderwijs voor haar basisscholen. Directeuren die het lef hebben om het onderwijs te vernieuwen en het vermogen om anderen daar in mee te nemen. Dynamiek Scholengroep was ook op zoek naar een nieuwe manier van werven en kwam zo bij Sociaal Kapitaal en MarketingMakkers uit.

MarketingMakkers ontwikkelde in samenwerking met HUB73-partners Sociaal Kapitaal en ANGY Photodesign in enkele weken een inspirerende online wervingscampagne waarin het vinden van ‘onderwijsvernieuwers met lef’ centraal stond. Het resultaat? Meer dan 30 kwalitatief goede sollicitanten binnen drie weken.

 

Conceptontwikkeling: De aandacht pakken en vasthouden
In campagnes op social media zijn twee dingen cruciaal: 1) de aandacht pakken en 2) de aandacht vasthouden. De eyecatchers van deze campagne waren krachtige foto’s van een drietal schooldirecteuren van Dynamiek. De foto’s, gemaakt door ANGY Photodesign stralen revolutie, vernieuwing, teamspirit en daadkracht uit.

Dynamiek Nicolette Dynamiek Judith Dynamiek Bart 

Om de aandacht vast te houden moet je inspireren met tekst. Dit doe je door te zeggen wat je vindt en waarom je dat vindt. Door te communiceren over jouw visie, over jouw persoonlijke kernovertuigingen en over waarom jij doet wat je doet. Zo speel je in op het reptielenbrein van mensen en niet op het rationele brein. 99% van de vacatureteksten richten zich helaas nog steeds op het rationele brein, terwijl in het reptielenbrein de beslissingen genomen worden, daar zit dat juist dat onderbuikgevoel. Maak jij weleens met je rationele brein een lijstje met voors en tegens en besluit je dan toch voor de optie te gaan die het beste voelt?

 

In de advertentietekst van Dynamiek vind je dan ook geen functieomschrijving, vereisten of arbeidsvoorwaarden terug. We praten ook niet over (niet zo unieke) USP’s als ‘innovatieve organisatie’ en ‘goede werksfeer’. Deze tekst gaat uitsluitend over wat Dynamiek belangrijk vindt en wat er moet veranderen:

 

We zoeken directeuren die zich een wereld én onderwijssysteem voorstellen, waarin kinderen hun dromen najagen en werken binnen en bouwen op hun natuurlijke talenten. Mensen die anderen inspireren om de beste versie van zichzelf te worden.

Word directeur bij Dynamiek en inspireer elk jaar honderden kinderen om hun hart te volgen.

 

Verspreiding van de campagne
Deze foto’s en teksten zijn als advertenties weggezet door Sociaal Kapitaal op de social media kanalen Facebook, Instagram en LinkedIn. Uiteindelijk zijn er 8 varianten van de campagne verspreid onder verschillende doelgroepen. Voor LinkedIn is kozen we voornamelijk voor het organisch (gratis) bereik te gaan. Vanwege het succes online besloot Dynamiek om de campagne ook op de voorpagina van De Volkskrant te adverteren, ook van deze advertentie hebben wij de opmaak mogen verzorgen.

 

Het resultaat
Met deze campagne wisten we de juiste personen online te vinden, in het hart te raken én te activeren om te solliciteren: In een krappe arbeidsmarkt hebben meer dan 30 goede kandidaten binnen drie weken gesolliciteerd, allemaal geïnspireerd door de prikkelende campagne op Facebook, Instagram of LinkedIn.

 

 

De resultaten op een rij:

  • Meer dan 30 relevante sollicitaties;
  • Facebook: een betaald bereik met meer dan 45.000 bereikte personen; meer dan 105.000 weergaven; meer dan 1400 personen die op de link geklikt hebben; meer dan 3000 personen die betrokkenheid hebben getoond met de advertenties voor een advertentiebudget van €750,-.
  • Facebook: een organisch, gratis bereik van meer dan 35.000 (!) bereikte personen.
  • LinkedIn: een betaald bereik met meer dan 4600 weergaven en 70 klikken naar de website, voor een totaalbudget van €100,-.
  • LinkedIn: een organisch, gratis bereik van meer dan 15.000 (!) bereikte personen.
  • De vacature is ook geplaatst in de Volkskrant met een oplage van 750.000 personen. Desalniettemin bleek uit de Google Analytics én uit de reacties van de sollicitanten dat de content op de sociale pagina’s veel meer traffic heeft gegenereerd naar de website dan de advertentie in De Volkskrant.

 

 

Reactie Karen Joppen – Dynamiek Scholengroep

 ‘We zijn tevreden over de samenwerking met Jannis (Sociaal Kapitaal), Berton (MarketingMakkers) en Angelique Heldens (ANGY Photodesign). Ze hebben goed geluisterd naar onze wensen en deze snel vertaald naar een verrassende campagne. Ze schakelen snel, zijn flexibel en weten van aanpakken. Hun energieke en enthousiaste manier van werken heeft een positieve invloed op de samenwerking.”

 

Dankzij de combinatie van krachtige content en advertenties op social media met effectieve doelgroepselectie hebben wij al verschillende bedrijven kunnen helpen in de zoektocht naar goed personeel. Wij helpen bedrijven met het opzetten van een sterk werkgeversmerk en met krachtige, opvallende arbeidsmarktcommunicatie.

 

Wil jij ook zo’n opvallende wervingscampagne voor jouw bedrijf? Neem contact op met Berton: mail berton@marketingmakkers.nl of bel 077 – 205 75 80.