Dynamiek Scholengroep zocht op zeer korte termijn drie directeuren met een sterke visie op onderwijs voor haar basisscholen. Directeuren die het lef hebben om het onderwijs te vernieuwen en het vermogen om anderen daarin mee te nemen. Dynamiek toonde zelf ook lef door de stap te zetten naar een nieuwe manier van werven -die in 2018 nog heel ongewoon was- en vroeg ons een inspirerende online wervingscampagne te ontwikkelen. Het resultaat? Meer dan 30 kwalitatief goede sollicitanten binnen drie weken.

Wij zorgden voor:
✓ Campagneconcept
✓ Copy
✓ Projectmanagement

Conceptontwikkeling: de aandacht pakken en vasthouden

In campagnes op social media zijn twee dingen cruciaal: 1) de aandacht pakken en 2) de aandacht vasthouden. De eyecatchers van deze campagne waren krachtige foto’s van een drietal schooldirecteuren van Dynamiek. De beelden stralen revolutie, vernieuwing, teamspirit en daadkracht uit.

Om de aandacht vervolgens vast te houden, moet je inspireren met tekst. Dit doe je door te zeggen wat je vindt en waarom je dat vindt. Door te communiceren over jouw visie, over jouw persoonlijke kernovertuigingen en over waarom jij doet wat je doet. Zo speel je in op het reptielenbrein van mensen en niet op het rationele brein. 99% van de vacatureteksten richten zich helaas nog steeds op dat rationele brein, terwijl in het reptielenbrein de beslissingen genomen worden, dáár zit dat juist dat onderbuikgevoel. Maak jij weleens met je rationele brein een lijstje met voors en tegens en besluit je dan tóch voor de optie te gaan die het beste voelt?

In de advertentietekst van Dynamiek vind je dan ook geen functieomschrijving, vereisten of arbeidsvoorwaarden terug. We praten ook niet over (niet zo unieke) USP’s als ‘innovatieve organisatie’ en ‘goede werksfeer’. Deze tekst gaat uitsluitend over wat Dynamiek belangrijk vindt en wat er moet veranderen:

“We zoeken directeuren die zich een wereld én onderwijssysteem voorstellen, waarin kinderen hun dromen najagen en werken binnen en bouwen op hun natuurlijke talenten. Mensen die anderen inspireren om de beste versie van zichzelf te worden.

Word directeur bij Dynamiek en inspireer elk jaar honderden kinderen om hun hart te volgen.”

Verspreiding van de campagne

Deze foto’s en teksten hebben we verwerkt in 8 varianten, die als advertenties en organisch zijn weggezet op Facebook, Instagram en LinkedIn bij verschillende doelgroepen. Vanwege het succes online besloot Dynamiek om de campagne ook op de voorpagina van De Volkskrant te adverteren. En ook van deze advertentie hebben wij de opmaak mogen verzorgen.

 

Check de resultaten!

  • Meer dan 30 relevante sollicitaties;
  • Facebook: een betaald bereik met meer dan 105.000 weergaven bij 45.000 unieke personen; meer dan 1400 personen die op de link geklikt hebben; meer dan 3000 personen die betrokkenheid hebben getoond met de advertenties. En dat allemaal voor een advertentiebudget van €750.
  • Facebook: een organisch (gratis) bereik van meer dan 35.000 (!) bereikte personen.
  • LinkedIn: een betaald bereik met meer dan 4600 weergaven en 70 klikken naar de website, voor een totaalbudget van €100.
  • LinkedIn: een organisch, gratis bereik van meer dan 15.000 (!) bereikte personen.
  • De vacature is ook geplaatst in de Volkskrant met een oplage van 750.000 personen. Desalniettemin bleek uit de Google Analytics én uit de reacties van de sollicitanten dat de content op de sociale pagina’s veel meer traffic heeft gegenereerd naar de website dan de advertentie in De Volkskrant.

Het resultaat? Dat mag er zijn!

Met deze campagne wisten we de juiste personen online te vinden, in het hart te raken én te activeren om te solliciteren: in een krappe arbeidsmarkt hebben meer dan 30 goede kandidaten binnen drie weken gesolliciteerd, allemaal geïnspireerd door de prikkelende campagne op Facebook, Instagram of LinkedIn.

"We zijn tevreden over de samenwerking met Sociaal Kapitaal, MarketingMakkers en ANGY Photodesign. Ze hebben goed geluisterd naar onze wensen en deze snel vertaald naar een verrassende campagne. Ze schakelen snel, zijn flexibel en weten van aanpakken. Hun energieke en enthousiaste manier van werken heeft een positieve invloed op de samenwerking.”

Karen Joppen - Bestuurder Dynamiek Scholengroep

In samenwerking met:

Zeg je wervingscampagnes, dan zeg je Berton

Het creatieve brein achter deze campagne

Wervingscampagnes met lef: dát is waar Bertons hart sneller van gaat kloppen. Hij begrijpt direct wat potentiële werknemers zoeken in een werkgever en speelt daarop in met een opvallende en inspirerende boodschap. Met zijn strategische kijk zet hij een employer brand neer dat onweerstaanbaar is voor toptalent in jouw branche.

Maak kennis met: Berton van Rens

Adviseur en operationeel directeur