Frankort & Koning, een toonaangevend bedrijf in de AGF-sector, zocht hulp bij het werven van medewerkers: jongeren tussen de 18 en 24 jaar om op zaterdag orders te picken en klaar te zetten met een pompwagen. Jongerenmarketing + wervingscampagnes = een marketinguitdaging waar wij enthousiast van worden.

Om deze vacature te promoten, bedachten en verspreidden we content die aansluit op de eerste fases van de employee funnel. Het resultaat? Frankort & Koning krijgt alle planningen weer rond dankzij 11 nieuwe, enthousiaste zaterdagkrachten.

Wij zorgden voor:
✓ Videoconcept
✓ Verspreidingsplan
✓ Design en copy
✓ Social media advertising

 Jongeren werven: begrijpen en aanspreken

Om effectief jongeren te werven, is het cruciaal om hun belevingswereld te begrijpen en hierop in te spelen. Daarom gingen we na wat jongeren het meest aanspreekt als het gaat om een bijbaan. Simpel, twee dingen: goed geld verdienen met werk dat gewoon leuk is om te doen. We creëerden op basis hiervan een associatiestrategie die de basis vormde voor de (video)content:

  • Leuk werk – Werken bij Frankort & Koning is afwisselend, flexibel en leuk.
  • Veel geld verdienen – Bij Frankort & Koning verdien je meer; tot €15 per uur en je kunt veel uren maken.
  • Vertrouwde en leuke omgeving – Bij Frankort & Koning kun je tijdens je werk lachen met mensen van jouw leeftijd in een hecht team.

Een wervingscampagne met video

Jongeren hebben vaak een korte aandachtsspanne en worden getriggerd door snelle, authentieke en relevante content. Daarom kozen we voor een videogedreven campagne, met video’s geïnspireerd op TikTok-trends. Door dezelfde online taal te gebruiken, laat je zien dat je de jonge doelgroep begrijpt en weet wat hot is. Zo weten jongeren: “Ah, dat is een toffe werkgever. Daar wil ik werken.”

Het belangrijkste onderdeel van de campagne waren drie videocampagnes, elk met twee varianten om te testen welk van deze het best werkte. De variatie zat hierbij alleen in het eerste shot van de video. Waarom? Gebruikers beslissen in een split second of ze een TikTok afkijken of doorscrollen. En het kan zo zijn dat het ene openingsshot meer triggert dan het andere. Dit is vooraf niet te voorspellen, dus test met meerdere varianten en spreid je kansen. Na het bedenken en uitwerken van de 3 video-ideeën, gingen we met CULT op pad om de video’s te schieten.

Aanwezig in elke fase van de employee funnel

De employee funnel is de reis die mensen doorlopen van eerste contactmoment tot aan sollicitatie. Wij zorgden dat Frankort & Koning aanwezig was in alle stappen van deze funnel. Want vergeet niet: mensen stappen niet over van hun (bij)baan op basis van één advertentie die ze voorbij zien komen. Hiervoor moet je hun aandacht vasthouden, herhaaldelijk voorbijkomen en je boodschap aanpassen op het moment in de funnel waarin ze jou voorbij zien komen.

Deze fases zagen er in ons verspreidingsplan als volgt uit:

  • Stap 1: Awareness – zoveel mogelijk weergaven van de videocontent bij de doelgroep via social media
  • Stap 2: Attraction – een bezoek aan de vacaturepagina, waarvoor we de vacaturetekst herschreven om deze aan te laten sluiten op de associatiestrategie en met een tone-of-voice die past bij de doelgroep.
  • Stap 3: Interest – retargeting om de geïnteresseerden warm te houden en weer terug naar de vacaturepagina te leiden. Deze retargeting bevatte een boodschap die dieper inging op de functie en de voordelen die dit biedt.
  • Stap 4: Applying – een sollicitatie. Waarvoor we de drempel verlaagden met de mogelijkheid om via WhatsApp te solliciteren.

Marketingtip: zo trigger je jongeren

Jongeren willen er graag bij horen en zijn dus gevoelig voor de meningen van leeftijdsgenoten. Wil je dus een jonge doelgroep bereiken met je wervingscampagne? Zet dan jouw jonge personeel in om je boodschap te vertellen. Dat wekt een groter vertrouwen dan wanneer een volwassene dit zegt.

Verspreiding van de campagne

We verspreidden de campagne organisch via TikTok en via Instagram Stories en Reels. Met Instagram advertenties zorgden we -met een advertentiebudget van €850- ervoor dat de videocontent bij zoveel mogelijk mensen uit de doelgroep terecht kwam. Gedurende de campagneperiode van 2 maanden hebben er verschillende video- en fotocampagnes gelopen. Grotendeels met dezelfde content, maar met kleine verschillen in beginbeeld, copy en doorlink (naar de vacature of rechtstreeks naar WhatsApp). Want de doelgroep bepaalt ten slotte zelf wat ze de beste boodschap vinden en waardoor ze getriggerd worden om door te klikken.

Al snel ontdekten we dat de ‘vertrouwde en leuke omgeving’ pijler, gericht op het werken met vrienden, het best presteerde. Daarom stuurden we de verspreiding van de campagne bij en legden het zwaartepunt van het advertentiebudget bij deze pijler.

Ontdek waarom TikTok onmisbaar is voor jongerenmarketing

Het resultaat: gevulde zaterdagen én gevulde vrachtwagens

Uiteindelijk behaalden we meer dan 150.000 advertentieweergaven, 1.645 kliks naar de vacaturepagina en 500 kliks naar WhatsApp. Dit resulteerde in 11 nieuwe medewerkers die direct gesolliciteerd hadden naar aanleiding van de wervingscampagne. In korte tijd had Frankort & Koning weer voldoende personeel op de zaterdagen klaarstaan: precies op tijd voor het drukste moment van het jaar.

In samenwerking met:

Ontmoet het brein achter dit project: Anouk

Expert in jongerenmareting en manager van deze campagne

Anouk is creatief marketingstrateeg en krijgt er energie van om klanten te helpen met hun vraagstukken. Van het bedenken van nieuwe ideeën tot het in de puntjes verzorgen van de uitvoering. Met enthousiasme, creativiteit, een vlotte pen en een flinke dosis humor gaat ze ieder project te lijf.

Maak kennis met: Anouk Bos

Marketingstrateeg