Personenvervoer Geerets De Leeuw (GDL) en Personenvervoer Midden-Limburg (PML) stonden voor een uitdaging: het aantrekken van nieuwe chauffeurs in een sterk concurrerende markt. Samen met Sociaal Kapitaal ontwikkelden we een creatieve wervingscampagne die niet alleen deze werkgevers heeft gepromoot, maar ook het chauffeursvak in een positief daglicht heeft gesteld. In de campagne ‘Ik zit achter het stuur voor’ hebben we de chauffeurs centraal gesteld en dit heeft geresulteerd in maar liefst 139 sollicitanten binnen de campagneperiode, waarvan er in die tijd al zeker 20 nieuwe chauffeurs zijn gestart.

Wij zorgden voor:
✓ Conceptontwikkeling
✓ Websiteoptimalisatie voor GDL
✓ Nieuwe website voor PML
✓ Meetbaarheid van resultaten
✓ Advertentieteksten en -design

Conceptontwikkeling: ‘Ik zit achter het stuur voor…’

Bij arbeidsmarkcommunicatie staat het vertellen van het juiste verhaal centraal. Om de doelgroep écht te raken is het superbelangrijk dat de externe boodschap aansluit bij de interne situatie. Identiteit en imago moeten in balans zijn, oftewel: extern winnen is intern beginnen.

Door gesprekken met de werkgever en meerdere medewerkers zijn we erachter gekomen dat de volgende punten belangrijk zijn voor de medewerkers:

  • Dankbaarheid van passagiers
  • Het persoonlijke contact met de passagiers
  • De mooie verhalen die chauffeurs meemaken
  • De vrijheid en flexibiliteit die het werk biedt

Op basis hiervan ontwikkelden we een feelgood-campagne waarin het chauffeursvak centraal stond: “Ik zit achter het stuur voor…”Met de campagne wilden we tegengeluid geven aan de vaak negatieve verhalen uit de taxibranche. Het campagneconcept zette de verhalen van chauffeurs centraal en benadrukte de dankbaarheid van passagiers. Dit concept is een sterke basis en biedt veel mogelijkheden voor uitbreiding de toekomst.

Website optimalisatie GDL én een gloednieuwe website voor PML

Bij een succesvolle campagne hoort ook een goedlopende website, die niet alleen past bij het imago, maar ook gebruiksvriendelijk is op zowel desktop als mobiel. Want als ze door die toffe social media-campagne eenmaal op de website beland zijn, wil je de kans natuurlijk vergroten dat ze ook daarwerkelijk op die solliciteren-knop klikken. Daarom hebben we de huidige website van Taxi Geerets-De Leeuw onder handen genomen. We hebben de werken-bij-pagina en de vacaturepagina’s geoptimaliseerd en zorgden voor de meetbaarheid ervan.

Voor Personenvervoer Midden-Limburg (PML) hebben we samen met webdeveloper Mindworkz zelfs een nieuwe website ontwikkeld. Voor deze tak in Midden-Limburg was er namelijk nog geen website en die was natuurlijk wel nodig voor de campagne om op te landen én als visitekaartje. Ook op de website van PML voerden we dezelfde optimalisaties door, zodat de gebruikerservaring top was.

Social media campagne

Toen het concept eenmaal als een huis stond, gingen we aan de slag met de ontwikkeling van alle middelen voor de social media campagne. Wij met tekst en beeld, Sociaal kapitaal met video. Sociaal Kapitaal zorgde vervolgens voor de verspreiding. Ook hebben we deze campagne verspreid via de  social mediakanalen en bannering op de website van 1Limburg om een nieuw publiek te bereiken.

Als finish hebben we met de campagne toegewerkt naar een succesvolle open dag op 13 oktober, waar potentiële medewerkers voor uitgenodigd waren. Alleen al deze open dag heeft geleid tot maar liefst 30 potentiële nieuwe chauffeurs!

Het resultaat van de wervingscampagne

De wervingscampagne heeft zowel intern als extern gezorgd voor een hoop positieve en enthousiaste reacties. De interne betrokkenheid binnen Geerets De Leeuw is verhoogd en de naamsbekendheid van het bedrijf is flink gegroeid. Het campagneconcept heeft in totaal gezorgd voor maar liefst 139 sollicitanten binnen de campagneperiode, waarvan er in die tijd al zeker 20 nieuwe chauffeurs zijn gestart.

"De wervingscampagne heeft ons niet alleen de benodigde sollicitanten gebracht, maar gaf ook een boost aan ons imago. Daarnaast droeg het bij aan een positieve mindset bij onze huidige collega's. Een win-win-win-actie dus, met dank aan de persoonlijke aanpak!"

Jan Janssen - Directeur

In samenwerking met:

Ontmoet het brein achter deze campagne: Anouk

Marketingstrateeg en projectmanager van dit project

Anouk is creatief marketingstrateeg en krijgt er energie van om klanten te helpen met hun vraagstukken. Van het bedenken van nieuwe ideeën tot het in de puntjes verzorgen van de uitvoering. Met enthousiasme, creativiteit, een vlotte pen en een flinke dosis humor gaat ze ieder project te lijf.

Maak kennis met: Anouk Bos

Marketingstrateeg