Als beursdeelnames in het water vallen door budgetbeperkingen, afgelastingen of andere onverwachte situaties, is het tijd om creatief te zijn! Heb jij geluk, daar zijn wij goed in. Daarom geven je wij jou een aantal ideeën om jouw boodschap alsnog bij je doelgroep te krijgen.

1. Maak gebruik van video

Lang leve het internet. Gelukkig zijn er online nog genoeg manieren om te communiceren met jouw doelgroep. Maak een video waarin je het verhaal vertelt dat je eigenlijk op de beurs zou willen vertellen. Beeld je hierbij in dat je tegen een bezoeker van je stand praat, maar houd het wel kort en bondig. De kans dat mensen jouw video (af)kijken is groter dan dat ze een lang stuk tekst gaan lezen. Deze video kun je vervolgens verspreiden via de social mediakanalen, de website en nieuwsbrief van je bedrijf. Kies er bijvoorbeeld voor om uit te pakken met een speciale nieuwsbrief met daarin alles wat je op de beurs zou gaan communiceren.

2. Organiseer een webinar

Via een webinar bereikt een presentator vanuit één locatie een grote en gerichte groep online kijkers. Via tools kunnen zij interactief meedoen. Kondig via je kanalen een webinar aan over een onderwerp – bijvoorbeeld het onderwerp van je beursdeelname – op een tijdstip dat waarschijnlijk de meeste mensen uit jouw doelgroep online zullen zijn. Tegen alle communicatietrends in – waarin alles steeds korter moet – neemt de gemiddelde kijktijd bij webinars jaarlijks toe naar gemiddeld 57 minuten! Zo krijg je dus uitgebreid te tijd om op een interactieve wijze jouw verhaal te vertellen.

3. Richt je website erop in

Nu jij online meer aanwezigheid laat zien, is het ook belangrijk dat de website van je bedrijf hier goed op is ingericht. Zodra je geïnteresseerden verwijst via social media en de nieuwsbrief naar je website, wil je ook dat ze terecht komen op een pagina waar ze écht iets aan hebben. Een pagina die de informatie biedt waar de bezoeker behoefte aan heeft en zodanig triggert dat ze door willen klikken naar de rest van de website en misschien zelfs contact opnemen. Richt bij voorkeur een landingspagina in met het verhaal dat je op de beurs wilde vertellen en plaats hier bijvoorbeeld de video van punt 1 op. Gebruik op deze landingspagina ook de naam van de beurs, dit verbetert de vindbaarheid in zoekmachines als Google.

4. Online adverteren

Door online te adverteren op Facebook, LinkedIn en Instagram kun jij heel gericht targetten op jouw doelgroep, bijvoorbeeld op functietitel, interesses (bijvoorbeeld in bepaalde technieken, industrieën of producten) en in sommige gevallen zelfs op bedrijfsnaam van jouw doelgroep. Stel een advertentie in met een aansprekende headline. Vervolgens kun je verwijzen naar de landingspagina die jij op jouw website hebt ingericht met alle informatie die de lezer wil weten. Op deze manier besteed jij jouw marketingbudget efficiënt, omdat de advertentie alleen terecht komt bij de juiste doelgroep. Zorg voor een aansprekend beeld of gebruik de video van punt 1.

Schrijver van deze blog: Berton van Rens

Creatief brein en merkenbouwer

Berton weet elke doelgroep te triggeren met vlijmscherpe positioneringen, overtuigende copy en inspirerende merkverhalen. Een klassieke marketeer? Zeker niet. Met zijn technische en bedrijfskundige achtergrond kijkt hij met een unieke bril naar de marketingwereld.

Berton van Rens

Adviseur & operationeel directeur