Beurzen gaan niet door: alternatieven om jouw boodschap te verkondigen
Alternatieven voor een beursdeelname
Alternatieven voor een beursdeelname
Vanwege het Coronavirus zijn en worden alle beurzen afgelast. Maar dat komt waarschijnlijk niet als een nieuwtje. Balen van de beurswanden en ander promotiemateriaal dat al ontwikkeld is, maar dat is nu even niet anders. Deze situatie betekent: koppen bij elkaar steken en samen nadenken. Hoe kunnen wij de boodschap die wij op de beurs wilden overbrengen, alsnog bij de doelgroep krijgen? Gelukkig zijn hier genoeg alternatieven voor, zonder dat fysiek contact nodig is.
Maak gebruik van video
Lang leve het internet. Gelukkig zijn er online nog genoeg manieren om te communiceren met jouw doelgroep. Maak een video waarin je het verhaal vertelt dat je eigenlijk op de beurs zou willen vertellen. Beeld je hierbij in dat je tegen een bezoeker van je stand praat, maar houd het wel kort en bondig. De kans dat mensen jouw video (af)kijken is groter dan dat ze een lang stuk tekst gaan lezen. Deze video kun je vervolgens verspreiden via de social media kanalen, de website en nieuwsbrief van je bedrijf. Kies er bijvoorbeeld voor om uit te pakken met een speciale nieuwsbrief met daarin alles wat je op de beurs zou gaan communiceren.
Organiseer een webinar
Via een webinar bereikt een presentator vanuit één locatie een grote en gerichte groep online kijkers. Via tools kunnen zij interactief meedoen. Kondig via je kanalen een webinar aan over een onderwerp – bijvoorbeeld het onderwerp van je beursdeelname – op een tijdstip dat waarschijnlijk de meeste mensen uit jouw doelgroep online zullen zijn. Tegen alle communicatietrends in – waarin alles steeds korter moet – neemt de gemiddelde kijktijd bij webinars jaarlijks toe naar gemiddeld 57 minuten! Zo krijg je dus uitgebreid te tijd om op een interactieve wijze jouw verhaal te vertellen.
Richt je website erop in
Nu jij online meer aanwezigheid laat zien, is het ook belangrijk dat de website van je bedrijf hier goed op is ingericht. Zodra je geïnteresseerden verwijst via social media en de nieuwsbrief naar je website, wil je ook dat ze terecht komen op een pagina waar ze écht iets aan hebben. Een pagina die de informatie biedt waar de bezoeker behoefte aan heeft en zodanig triggert dat ze door willen klikken naar de rest van de website en misschien zelfs contact opnemen. Richt bij voorkeur een landingspagina in met het verhaal dat je op de beurs wilde vertellen en plaats hier bijvoorbeeld de video van punt 1 op. Gebruik op deze landingspagina ook de naam van de beurs, dit verbetert de vindbaarheid in zoekmachines als Google.
Online adverteren
Door online te adverteren op Facebook, LinkedIn en Instagram kun jij heel gericht targetten op jouw doelgroep, bijvoorbeeld op functietitel, interesses (bijvoorbeeld in bepaalde technieken, industrieën of producten) en in sommige gevallen zelfs op bedrijfsnaam van jouw doelgroep. Stel een advertentie in met een activerende tekst, denk aan:
“Beste beursbezoeker van [naam beurs]. Graag hadden wij jou op de beurs willen vertellen over onze nieuwste ontwikkeling op het gebied van [onderwerp], dat kan helaas niet, dus daarom via deze weg…”
Vervolgens kun je verwijzen naar de landingspagina die jij op jouw website hebt ingericht met alle informatie die de lezer wil weten. Op deze manier besteedt jij jouw marketingbudget efficiënt, omdat de advertentie alleen terecht komt bij de juiste doelgroep. Zorg voor een aansprekend beeld of gebruik de video van punt 1.
Foto’s delen van het beursontwerp
Als het ontwerp van de beursstand al ontwikkeld is, kun je het maar beter gebruiken ook. Deel online een foto van het ontwerp dat jullie voorbereid hadden. Licht toe wat je op het ontwerp ziet en geef meer uitleg bij de informatie op de wand. Dit zou bijvoorbeeld ook in vorm van video kunnen.
Bundel je krachten op LinkedIn
Jouw bedrijf is niet de enige die niet aanwezig zal kunnen zijn op de beurs. Met jou zijn er nog genoeg bedrijven die balen dat hun verhaal niet op de beurs verteld zal kunnen worden. Start daarom een LinkedIn-groep met bijvoorbeeld als naam ‘[onderwerp/thema van beurs] 2020 – online’ en roep andere bedrijven en bezoekers die naar de beurs zouden komen op om lid te worden van de groep. Iedereen kan in deze groep berichten delen over de ontwikkelingen binnen hun bedrijf. Zo geef je ook andere bedrijven de kans om hun boodschap kwijt te kunnen en met elkaar in gesprek te gaan.
Verplaats je in de doelgroep
Iedereen heeft in deze tijd te maken met het virus. Verplaats je daarom goed in je doelgroep. Wat denk je dat de doelgroep momenteel het liefst wil weten, en op welke manier? Misschien zitten zij in crisissituatie, of juist in een hele kalme periode waarin ze allerlei zakelijke keuzes rustig heroverwegen. Juist dán is het goed dat jij in beeld komt. Veel mensen zitten thuis en zijn op zoek naar vermaak, vooral informatie dat niks te maken heeft met het virus. Grote kans dat zij daarom des te geïnteresseerder zijn in jouw verhaal. Probeer daarom aanwezig zijn op de manier die je doelgroep wenst!
Als marketingbureau hebben wij de luxe om onze werkzaamheden vanuit thuis uit te kunnen voeren, dus daarom doen we dat ook. Dat wil gelukkig niet zeggen dat we niet te bereiken zijn! Via Skype lichten wij deze alternatieven voor jouw beursdeelname graag toe en denken we graag met je mee over de mogelijkheden voor jouw bedrijf in deze tijd.

Alternatieven voor een beursdeelname
Vanwege het Coronavirus zijn en worden alle beurzen afgelast. Maar dat komt waarschijnlijk niet als een nieuwtje. Balen van de beurswanden en ander promotiemateriaal dat al ontwikkeld is, maar dat is nu even niet anders. Deze situatie betekent: koppen bij elkaar steken en samen nadenken. Hoe kunnen wij de boodschap die wij op de beurs wilden overbrengen, alsnog bij de doelgroep krijgen? Gelukkig zijn hier genoeg alternatieven voor, zonder dat fysiek contact nodig is.
Maak gebruik van video
Lang leve het internet. Gelukkig zijn er online nog genoeg manieren om te communiceren met jouw doelgroep. Maak een video waarin je het verhaal vertelt dat je eigenlijk op de beurs zou willen vertellen. Beeld je hierbij in dat je tegen een bezoeker van je stand praat, maar houd het wel kort en bondig. De kans dat mensen jouw video (af)kijken is groter dan dat ze een lang stuk tekst gaan lezen. Deze video kun je vervolgens verspreiden via de social media kanalen, de website en nieuwsbrief van je bedrijf. Kies er bijvoorbeeld voor om uit te pakken met een speciale nieuwsbrief met daarin alles wat je op de beurs zou gaan communiceren.
Organiseer een webinar
Via een webinar bereikt een presentator vanuit één locatie een grote en gerichte groep online kijkers. Via tools kunnen zij interactief meedoen. Kondig via je kanalen een webinar aan over een onderwerp – bijvoorbeeld het onderwerp van je beursdeelname – op een tijdstip dat waarschijnlijk de meeste mensen uit jouw doelgroep online zullen zijn. Tegen alle communicatietrends in – waarin alles steeds korter moet – neemt de gemiddelde kijktijd bij webinars jaarlijks toe naar gemiddeld 57 minuten! Zo krijg je dus uitgebreid te tijd om op een interactieve wijze jouw verhaal te vertellen.
Richt je website erop in
Nu jij online meer aanwezigheid laat zien, is het ook belangrijk dat de website van je bedrijf hier goed op is ingericht. Zodra je geïnteresseerden verwijst via social media en de nieuwsbrief naar je website, wil je ook dat ze terecht komen op een pagina waar ze écht iets aan hebben. Een pagina die de informatie biedt waar de bezoeker behoefte aan heeft en zodanig triggert dat ze door willen klikken naar de rest van de website en misschien zelfs contact opnemen. Richt bij voorkeur een landingspagina in met het verhaal dat je op de beurs wilde vertellen en plaats hier bijvoorbeeld de video van punt 1 op. Gebruik op deze landingspagina ook de naam van de beurs, dit verbetert de vindbaarheid in zoekmachines als Google.
Online adverteren
Door online te adverteren op Facebook, LinkedIn en Instagram kun jij heel gericht targetten op jouw doelgroep, bijvoorbeeld op functietitel, interesses (bijvoorbeeld in bepaalde technieken, industrieën of producten) en in sommige gevallen zelfs op bedrijfsnaam van jouw doelgroep. Stel een advertentie in met een activerende tekst, denk aan:
“Beste beursbezoeker van [naam beurs]. Graag hadden wij jou op de beurs willen vertellen over onze nieuwste ontwikkeling op het gebied van [onderwerp], dat kan helaas niet, dus daarom via deze weg…”
Vervolgens kun je verwijzen naar de landingspagina die jij op jouw website hebt ingericht met alle informatie die de lezer wil weten. Op deze manier besteedt jij jouw marketingbudget efficiënt, omdat de advertentie alleen terecht komt bij de juiste doelgroep. Zorg voor een aansprekend beeld of gebruik de video van punt 1.
Foto’s delen van het beursontwerp
Als het ontwerp van de beursstand al ontwikkeld is, kun je het maar beter gebruiken ook. Deel online een foto van het ontwerp dat jullie voorbereid hadden. Licht toe wat je op het ontwerp ziet en geef meer uitleg bij de informatie op de wand. Dit zou bijvoorbeeld ook in vorm van video kunnen.
Bundel je krachten op LinkedIn
Jouw bedrijf is niet de enige die niet aanwezig zal kunnen zijn op de beurs. Met jou zijn er nog genoeg bedrijven die balen dat hun verhaal niet op de beurs verteld zal kunnen worden. Start daarom een LinkedIn-groep met bijvoorbeeld als naam ‘[onderwerp/thema van beurs] 2020 – online’ en roep andere bedrijven en bezoekers die naar de beurs zouden komen op om lid te worden van de groep. Iedereen kan in deze groep berichten delen over de ontwikkelingen binnen hun bedrijf. Zo geef je ook andere bedrijven de kans om hun boodschap kwijt te kunnen en met elkaar in gesprek te gaan.
Verplaats je in de doelgroep
Iedereen heeft in deze tijd te maken met het virus. Verplaats je daarom goed in je doelgroep. Wat denk je dat de doelgroep momenteel het liefst wil weten, en op welke manier? Misschien zitten zij in crisissituatie, of juist in een hele kalme periode waarin ze allerlei zakelijke keuzes rustig heroverwegen. Juist dán is het goed dat jij in beeld komt. Veel mensen zitten thuis en zijn op zoek naar vermaak, vooral informatie dat niks te maken heeft met het virus. Grote kans dat zij daarom des te geïnteresseerder zijn in jouw verhaal. Probeer daarom aanwezig zijn op de manier die je doelgroep wenst!
Als marketingbureau hebben wij de luxe om onze werkzaamheden vanuit thuis uit te kunnen voeren, dus daarom doen we dat ook. Dat wil gelukkig niet zeggen dat we niet te bereiken zijn! Via Skype lichten wij deze alternatieven voor jouw beursdeelname graag toe en denken we graag met je mee over de mogelijkheden voor jouw bedrijf in deze tijd.
