Wie regelmatig een beurs bezoekt, weet dat overprikkeling op de loer ligt. Het is dé plek waar organisaties letterlijk oog in oog staan met concurrenten. En ze halen alles uit de kast halen om aandacht te winnen. Vaak met een overload aan informatie, gekke aandachttrekkers, interactie en niet te vergeten: gratis pennen. Veel pennen. Uit zelfbescherming is ons brein daarom selectief in al deze prikkels en alleen gevoelig voor persoonlijke voorkeuren. Zorg dus dat jouw doelgroep niet stilletjes jouw beursstand voorbijloopt.

In deze blog ontdek je:
✓ Hoe je op de beurs aandacht wint van de juiste mensen
✓ Hoe je het meeste effect uit jouw budget haalt
✓ Waarom de boodschap key is

Presenteren in alle vormen en maten

Als je naar een beurs gaat wil je twee dingen:
1) met precies de juiste boodschap wél die gevoelige snaar van je doelgroep raken;
2) ook nog aantrekkelijker zijn dan de stand van de buren.

Het vangen van die twee doelen in één beursontwerp, dat is een kunst. Het maakt daarbij niet zoveel uit of je over een beperkt budget beschikt of groots uit kunt pakken. En nee, het is ook niet nodig om kermisachtige taferelen uit de kast te trekken. Je moet gewoon slim zijn. Daarom zijn wij bij zo’n beurspresentatie betrokken in het hele traject: van concept en boodschapbepaling, tot uitvoering. En dat laatste gebeurt volledig in eigen huis, of in nauwe samenwerking met de beste specialisten die we konden vinden.

1. Het complete designpakket voor lancering

Uitpakken op een beurs is een duur grapje. De huur van het vloeroppervlak, het bouwen van de stand, transport, de medewerkers die de stand beheren: het tikt allemaal flink aan. Maar vaak is het wel waard, want het kan veel opleveren. Dat weet Hotraco bijvoorbeeld ook. Zij benutten de VIV Europe 2022 maximaal om iHotraco -hun nieuwste data-innovatie voor de pluimveesector- in de markt te zetten.

En voor (de voorbereiding op) die lancering vroegen ze ons om ondersteuning. Dat vinden wij leuk. Dus samen met de marketingafdeling van Hotraco ontwikkelden wij een goed uitgedacht communicatiepakket naar aanloop van de VIV Europe 2022. Zo vertelden de salesmedewerkers van Hotraco uiteindelijk een duidelijk en inspirerend verhaal aan beursbezoekers dankzij:

2. Opvallende roll-up banners

Wij zijn fan van roll-up banners. Waarom? Omdat ze eenvoudig mee te nemen en goedkoop zijn. Compact, maar toch meer dan genoeg ruimte om een boodschap groots uit te lichten. Onmisbaar dus voor beurzen, bij presentaties en aankleding voor bijvoorbeeld een winkel of kantoor. En ze zijn ook nog eens heel effectief – mits je de focus op de kern van je boodschap legt. Geen verrassing dus dat we deze regelmatig mogen ontwerpen en drukken voor klanten.

 

Presentatietip:

Is door een gebrek aan tijd, ruimte of budget een stand op maat geen optie? Dat is geen reden om jezelf niet volwaardig te presenteren. Onze tip is om voor modulaire aluminium spandoekframes te gaan: een investering die je snel terugverdient.

Met een basisset van frames kun je zelf diverse opstellingen naar wens creëren. Gemakkelijk mee te nemen en eenvoudig op te zetten. Hendig toch? Ideaal als je regelmatig deelneemt aan beurzen.

3. Portable beursstand

Een losse beurswand met multi-inzetbare accessoires: voor Keizers Organic Plants was dit dé ideale manier om hun bedrijf op een betaalbare manier te presenteren. Verschillende middelen smolten samen tot één opvallend geheel waar de mannen van Keizers mee voor de dag kon komen. Alle onderdelen van deze beursstand waren portable. Oftewel: na afloop gaat alles net zo makkelijk weer de tas in als dat het aan het begin van de dag eruit kwam. Hups, door naar het volgende event.

Presenteren met trots: nog ff wat extraatjes!

Bij (beurs)presentaties is de inhoud key. Maar natuurlijk win je de eerste aandacht met een vette uitstraling. Want trotse verkopers in een mooie stand verkopen het meest. En wij zijn (niet zo heel stiekem) trots op de designs die wij mogen maken om deze klanten optimaal te laten shinen op de beurs. Daarom laten we deze presentaties ook nog graag even aan je zien.

Check bijvoorbeeld de stands van Vostermans Ventilation en Schmitz Foam Products. Dit zijn nou echt typisch voorbeelden van beurspresentaties waar wij onze stempel op mochten drukken, van concept tot wanddesigns. Gecreëerd en gerealiseerd in een vloeiend proces tot aan de standbouw toe, want we leverden onze bestanden op maat, op de manier die zij voorschreven.

Oftewel: opvallen op de beurs met een aantrekkelijke stand? Laat maar aan de Makkers over.

Het brein achter deze case: Berton van Rens

Aandacht trekken is geen probleem voor hem. Ook op de beurs niet.

Deze strateeg kent de beurswereld als geen ander. Hij vindt uit waar jouw doelgroep echt naar verlangt en vertaalt dit samen met ons designteam naar een boodschap en concept waar geen beursbezoeker omheen kan.

Maak kennis met: Berton van Rens

Adviseur & operationeel directeur