In de wereld van online marketing is SEO (Search Engine Optimization) belangrijk om je website goed vindbaar te maken in zoekmachines zoals Google. Door je website te optimaliseren volgens de best practices van SEO, vergroot je de kans op hogere posities in zoekmachines en dus op meer organisch verkeer op je website. Want eerlijk? Niemand vindt je op pagina 5 van de zoekresultaten. Pas deze 10 SEO-tips toe en verschijn bovenaan in de ranking. De plek waar je wél aangeklikt wordt.

1. Start met de basis en doe zoekwoordenonderzoek

Begin je met SEO? Dan is het essentieel om gedegen zoekwoordenonderzoek te doen. Ontrafel de geheimen van je doelgroep en identificeer relevante zoekwoorden die perfect aansluiten bij hun behoeften. Maar zorg ervoor dat deze zoekwoorden wel daadwerkelijk gebruikt worden, anders heb je er weinig aan. Dat kun je checken met gratis tools zoals Google Trends en de Google Zoekwoordplanner.

2. Creëer waardevolle content gericht op belangrijke zoektermen

Content is koning als het gaat om SEO. Zorg ervoor dat je content van hoge kwaliteit, relevant en informatief is voor je bezoekers. Verwerk de zoektermen uit je zoekwoordenonderzoek op strategische wijze in je titels, subkoppen en content. Maar let op: te veel van het goede is ook niet goed. Te veel zoekwoorden, oftewel keyword stuffing, kan door Google als spam worden aangemerkt. Schrijf daarom een goedlopende tekst, gericht op de zoekintentie van je doelgroep en bied content met waarde.

3. Verbeter de snelheid van je website

Een snelle laadtijd van je website is essentieel voor zowel een goede gebruikerservaring als SEO-resultaat. Houd je afbeeldingen onder de 100 KB, minimaliseer de code en gebruik caching om de laadtijd te verbeteren. Een trage website kan ervoor zorgen dat bezoekers wegklikken en dat kan een negatief effect hebben op je Google-ranking. Wil je weten hoe snel je website nu is? Check het met de PageSpeed Insights tool van Google. Scoort jouw website laag? Neem dan even contact met ons op. Wij helpen je graag met het verbeteren van je websitesnelheid.

SEO gids Google

4. Kies voor SEO-vriendelijke URL's

Maak je URL-structuur duidelijk, beknopt en SEO-vriendelijk. Gebruik relevante zoekwoorden in je URL’s en vermijd onnodige tekens of cijfers. Een eenvoudige en logische URL-structuur maakt het zowel voor gebruikers als voor Google gemakkelijker om je website te begrijpen. Het is bijvoorbeeld logisch om in een dienstenpagina-URL  ‘/diensten/ te gebruiken. Dus: www.marketingmakkers.nl/diensten/seo.

5. Verbeter de gebruiksvriendelijkheid

Een positieve gebruikerservaring speelt een belangrijke rol in SEO. Zorg voor een heldere navigatie en lay-out en maak je website geschikt voor mobiel gebruik. Optimaliseer je website voor verschillende apparaten en browsers om te zorgen dat gebruikers eenvoudig toegang hebben tot je content.

6. Zorg voor kwalitatieve backlinks

In de wereld van zoekmachineoptimalisatie kun je een backlink (dus een link vanuit een andere website naar jouw website) zien als een ‘stem’ op de content op je website. Hoe meer ‘stemmen’ je krijgt van andere kwalitatieve en betrouwbare websites, hoe meer Google jouw pagina zal waarderen en dus ranken.

Zorg er dus voor dat je veel kwalitatieve backlinks krijgt van relevante en betrouwbare websites in jouw branche. Dit kun je bereiken door waardevolle en vooral nuttige content te creëren voor je doelgroep, te gastbloggen en natuurlijk gebruik te maken van je netwerk en te vragen of ze naar jouw content willen linken.

7. Schrijf overtuigende metatitels en -beschrijvingen

Eenmaal een goede positie bemachtigd, maken pakkende metatitels en metabeschrijvingen het verschil. De metatitel en -beschrijving is namelijk de tekst van een zoekresultaat in Google, zie onderstaande afbeelding als voorbeeld.

Optimaliseer je metatitels en -beschrijvingen door relevante zoekwoorden op te nemen en aantrekkelijke, pakkende teksten te schrijven die je doelgroep overtuigen om te klikken op jouw zoekresultaten. Let op dat je metatitels en -beschrijvingen niet te lang zijn, want dan worden ze afgebroken. Een handige tool om de lengte mee te checken is deze: https://metatags.io/

8. Maak slim gebruik van interne links

Interne links zijn niet alleen handig voor navigatie op je website, maar ze helpen ook zoekmachines om de structuur van je website te begrijpen en de relevantie van pagina’s te bepalen. Link naar andere gerelateerde pagina’s op je website. Zorg ervoor dat je de link plaatst op een zoekterm, zodat Google weet waar de pagina waar je naartoe linkt over gaat. Het toevoegen van relevante interne links verbetert niet alleen de gebruiksvriendelijkheid maar vergroot ook de SEO-waarde van je pagina’s.

9. Optimaliseer voor lokale SEO

Heb je een lokaal bedrijf? Dan is lokale SEO je geheime wapen. Registreer je bedrijf bij Google Mijn Bedrijf en zorg ervoor dat je bedrijfsinformatie, zoals je adres en je telefoonnummer, consistent is op je website en andere online vermeldingen. Verzamel positieve reviews van klanten en maak gebruik van lokale zoekwoorden om beter vindbaar te zijn voor de mensen in jouw regio. In ons geval is zo’n lokaal zoekwoord bijvoorbeeld ‘Marketingbureau Horst’.

10.  Blijf op de hoogte van SEO-trends en ontwikkelingen

SEO is een continu veranderend landschap. Het is belangrijk om op de hoogte te blijven van de nieuwste trends, updates van Google en best practices in de SEO-wereld. Volg betrouwbare SEO-bronnen, lees blogs en neem deel aan webinars om je kennis te vergroten en je website voortdurend te verbeteren.

Schrijfster van deze blog: Femke Hegger

Onze SEO-know-it-all en social-ads specialist

Als creatieveling met een technisch randje zet Femke zich graag in om de (online) doelen van klanten te behalen. Met een voorliefde voor SEO, conversieoptimalisatie en design krijgt ze daarom veel energie van websitetrajecten en andere online uitdagingen. Als online marketingadviseur gaat Femke iedere creatieve uitdaging aan om klanten te helpen groeien.

Femke Hegger

Online marketingadviseur