Zoek het hogerop op Pinterest!

Pinterest is nog steeds helemaal hot en happening. Het is daarom zeker goed om eens te overwegen of dit platform thuishoort in jouw contentstrategie. In Nederland kent Pinterest miljoenen gebruikers, dus publiek genoeg! En grote kans dat jouw doelgroep hier ook actief op is. Heb jij Pinterest omarmd en ben je een account gestart voor jouw bedrijf? Mooi! Tijd om te groeien. En eerlijk, wij maakten in het verleden ook wat fouten in Pinterest. Deze vertellen we je graag, zodat jij ze niet meer hoeft te maken.

Fouten op Pinterest

1. Geen Pinterestvriendelijke afbeeldingen

De nummer één in wat het allerbelangrijkste is op Pinterest: goede foto’s. Aangezien Pinterest een visueel medium is, valt je pin beter op wanneer het mooi beeldmateriaal is. Daarbij werken beelden in portretrichting (735px bij 1102 px) en in goede kwaliteit (een minimale resolutie van 150 DPI) het best. Zorg voor duidelijke en lichte foto’s waarop goed te zien is waar de foto om draait. Verkoop jij een bepaald meubelstuk en deel je hiervan een interieurfoto op Pinterest?

Zorg dan dat dát meubelstuk alle aandacht trekt en het middelpunt van de foto is. Opvallend genoeg worden foto’s met gezichten erop 30% minder gerepind, dus houd daar ook rekening mee.

2. Geen link achter de afbeelding

Door een link in te voegen bij een Pin kan de kijker door op de afbeelding te klikken naar jouw website toe gaan. Wanneer je dit niet doet, is dat een gemiste kans! De kijker heeft namelijk interesse in jouw afbeelding maar kan nergens naartoe voor meer informatie. Door een link te plaatsen kan dit mogelijk conversie opleveren. Bijvoorbeeld door ze te leiden naar jouw webshop waar dat leuke artikel te koop is. Controleer vervolgens ook regelmatig of alle links die aan de Pins gekoppeld zijn, nog kloppen. Je wil natuurlijk niet dat geïnteresseerden terecht komen op een URL die niet meer bestaat.

3. Geen zoekwoorden in de beschrijving van je afbeelding

Pinterest is een zoekmachine voor inspiratie. Alleen mooie afbeeldingen leveren geen verkeer naar je website op, je moet ook gevonden worden. Laat de beschrijvingen van je Pins dus nooit leeg en maak gebruik van de ruimte die je krijgt. Benut de kracht van Pinterest. Denk bij het maken van de beschrijvingen in zoektermen. Welke woorden zou je doelgroep gebruiken als ze op zoek zijn naar dit soort afbeeldingen? Benader Pinterest als zoekmachine in plaats van als social media platform. Gebruik daarnaast ook in je profielbeschrijving en bordtitels relevante zoekwoorden.

4. Geen businessaccount

Veel ondernemers maken gebruik van Pinterest zonder business account. Het is slechts een kwestie van een paar klikken en je persoonlijke account is omgezet naar een businessaccount. Dit biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om je website en social media-accounts te koppelen en verifiëren. En het allerbelangrijkste: je krijgt inzicht in je statistieken. Door in je statistieken te duiken kun je zien wat goed werkt en wat niet. Misschien merk je wel op dat het gebruik van bepaalde zoekwoorden of soort afbeeldingen goed werkt. Zorg dan dat je dit ook in de rest van je Pins verwerkt en optimaliseer je nieuwe content.

5. Onregelmatig pinnen

Om snel te kunnen groeien op Pinterest is het belangrijk om te laten zien dat er regelmatig iets nieuws gebeurt op je pagina. Dit doe je door consistent nieuwe Pins te plaatsen. Helaas werkt het niet om in één keer een bulk Pins te plaatsen en het daarbij te houden. Je kunt beter alles opdelen en wekelijks nieuwe Pins plaatsen. Plan hiervoor gewoon een momentje in je agenda! Hoe meer tijd je investeert, hoe sneller het balletje gaat rollen. En hoe groter de kans dat je in het algoritme van Pinterest terecht komt. Het algoritme verspreidt content die mensen bewaren weer onder een groter publiek dat jou nog niet volgt. Zo kom je bijvoorbeeld op de homepagina terecht en kom je hoger in zoekresultaten.

6. Pins in verschillende borden tegelijk plaatsen

Het draagt helaas niet bij aan je bereik om je Pins in meerdere borden tegelijk te plaatsen. Integendeel: dit kan er juist voor zorgen dat je pagina onoverzichtelijk wordt. Maak daarom een keuze op welk bord je een Pin plaatst.

7. Niet gebruikmaken van groepsborden

Het is zeker geen fout als je het niet doet, maar het zorgt in één klap voor een groter bereik en daarmee dus voor groei van jouw pagina. Groepsborden zijn borden op Pinterest waar meerdere personen de mogelijkheid hebben om een Pin op te plaatsen. Deze gaan over één onderwerp en worden vaak ook gevolgd door veel mensen. Als je de juiste groepsborden vindt die passen bij de branche van jouw bedrijf, heb je dus meteen de juiste doelgroep te pakken!

8. Geen geduld hebben

En misschien wel nóg belangrijker dan al het eerdergenoemde: groot worden op Pinterest vergt vooral veel geduld! Het is een medium voor de lange termijn en het kan zo een paar maanden duren voordat het écht gaat werken. Blijf dus lekker regelmatig pinnen en je zult zien dat het na verloop van tijd vanzelf gaat lopen.

Schrijfster van deze blog: Anouk Bos

Onze contentexpert gespecialiseerd in jongerenmarketing

Anouk is creatief marketingstrateeg en weet alles van content. Ze krijgt er energie van om klanten te helpen met hun vraagstukken. Van het bedenken van nieuwe ideeën tot het in de puntjes verzorgen van de uitvoering. Met enthousiasme, creativiteit, een vlotte pen en een flinke dosis humor gaat ze ieder project te lijf.