Openstaande vacatures, het internet staat er vol mee. Maar waarom zou een potentiële werknemer voor jouw organisatie moeten kiezen? Goede secundaire arbeidsvoorwaarden en een gezellig team? Dat zijn precies de termen waarmee je tegenwoordig vacaturebingo kunt spelen. Gegarandeerd een volle kaart bij 90% van de vacatureteksten. Om écht talent aan te trekken, moet je je onderscheiden met een krachtig werkgeversmerk. En dat doe je met employer branding. Zo zorg je ervoor dat talenten met het juiste DNA voor jouw vacatures staan te popelen.
Wat is employer branding precies?
Je employer brand is simpelweg hoe mensen jou als werkgever zien, oftewel de associaties die ze met jouw organisatie of bedrijf hebben. Denk bijvoorbeeld aan aspecten zoals een gezellige teamsfeer, een jong en dynamisch bedrijf, of juist een formele en professionele uitstraling. Dat geldt voor zowel de mensen die al voor je werken als potentiële nieuwe collega’s. Met employer branding zorg je ervoor dat jouw bedrijf opvalt als dé plek waar mensen met hetzelfde DNA willen werken. Dit doe je door op een authentieke en unieke manier te laten zien waar je voor staat. Dit verbind je aan wat (toekomstige) medewerkers belangrijk vinden en wat hen aantrekt. Het doel? Met jouw unieke verhaal juiste mensen aantrekken én behouden.
Waarom is employer branding belangrijk?
Belichting kan je foto maken of breken. Eén lichtbron die bijna altijd beschikbaar is, is natuurlijk licht. Maak hier optimaal gebruik van door een raam op te zoeken of naar buiten te gaan. Het tijdstip van fotograferen kan ook bijdragen aan het beeld dat je wil uitstralen. Warm licht tijdens de zonsopkomst en -ondergang zorgt vaak voor een toegankelijke en uitnodigende sfeer, terwijl koeler licht een moderne, strakke uitstraling kan versterken.
Waarom is employer branding belangrijk?
Employer branding is zoveel meer dan een mooie buitenkant; het raakt de kern van jouw organisatie. Mensen kiezen tegenwoordig een baan niet alleen voor het salaris en de secundaire arbeidsvoorwaarden, maar ook om wie jij als werkgever bent. Een sterk werkgeversmerk trekt niet alleen de juiste kandidaten aan, het verbetert ook de algehele reputatie van je bedrijf. Door helder te laten zien welke cultuur je in huis hebt, weten sollicitanten meteen of ze zich thuis voelen in jouw team. Dit maakt de werving vaak sneller en efficiënter, én zorgt voor kwalitatief betere kandidaten, waaronder ook diegenen die nog niet actief op zoek zijn. Bovendien creëer je met een sterk merk meer loyaliteit onder huidige medewerkers – talent dat je graag wilt behouden.
Wat levert employer branding op?
Een krachtig werkgeversmerk werkt als een turbo voor je organisatie. Het trekt niet alleen meer talent aan, maar ook precies díe mensen die bij je cultuur passen. Met een goed verhaal en een duidelijk profiel krijg je sollicitanten die niet alleen passen op papier, maar ook in het team.
En het resultaat stopt daar niet. Een sterk werkgeversmerk helpt om mensen binnenboord te houden: werknemers die zich verbonden voelen met het bedrijf zijn productiever, leveren kwalitatief beter werk en zijn vaker trots op hun werkgever. Dit verlaagt niet alleen het verloop, maar bespaart ook tijd en kosten voor nieuwe werving. Een win-win op alle fronten dus!
Employer branding vs. recruitment: wat is beter?
Veel bedrijven kiezen óf voor recruitment, óf voor employer branding. Vaak lijkt recruitment dat duel te winnen, omdat dat dat een soort ‘snelle’ kortetermijnoplossing lijkt om vacatures in te vullen. Maar hoe goed passen die mensen dan écht bij jouw bedrijf? En zijn deze mensen over 2 of 5 jaar nog steeds jouw collega’s? Employer branding focust zich meer op de lange termijn. Met de juiste boodschap, associatie en binding trek je mensen aan als een magneet en worden collega’s fans. Een aanpak die een langere adem vergt, maar óók in de toekomst z’n vruchten afwerpt!
5 tips om je werkgeversmerk snel en effectief te verbeteren
Wist je dat je zelf al snel de eerste stappen kunt zetten om jouw werkgeversmerk te verbeteren? Het is belangrijk om een stevige basis te leggen. In het meest ideale geval pak je dit natuurlijk zorgvuldig aan, maar met deze tips kom je waarschijnlijk al een heel end:
- Maak je Employer Value Proposition (EVP) duidelijk:
Waarom zouden mensen voor jouw organisatie kiezen? Zorg ervoor dat iedereen binnen en buiten je bedrijf begrijpt wat jouw organisatie uniek maakt en wat de voordelen zijn van werken bij jou. Je EVP moet de cultuur, missie en groeimogelijkheden benadrukken. Maar maak het niet mooier dan het is: houd het kort, krachtig en zorg vooral dat het aansluit bij wat iedereen in je organisatie ervaart. - Richt je werken-bij-website goed in:
Zet een pagina of werken-bij-website neer die de potentiële collega helemaal meeneemt in jouw werksfeer. Ga voor een website of pagina inspirerende verhalen, succesverhalen van medewerkers, vette foto’s van teamevenementen en quotes van medewerkers die het verschil maken. Deel dit ook op LinkedIn. Zo krijgen kandidaten een kijkje achter de schermen en voelen ze de sfeer van je organisatie. Dit geeft talent de kans om meer informatie te krijgen over de vacatures en versterkt dit de connectie met jouw werkgeversmerk. - Schrijf duidelijke vacatureteksten:
Weg met clichés en vage termen in vacatureteksten. Wees to the point: Vermeld het salaris, de eisen en de werkzaamheden zonder omwegen. Houd het kort en krachtig zodat mensen het ook écht van A tot Z willen lezen, zonder dat ze met vragen achterblijven Vergeet niet je EVP erin te verwerken, zodat kandidaten meteen voelen waarom jouw organisatie de juiste plek is. - Zet je medewerkers in als ambassadeur:
Je medewerkers zijn je beste merkambassadeurs. Moedig ze aan om hun ervaringen te delen op sociale media met hashtags en bedrijfscontent. Een sterke online werknemersbetrokkenheid vergroot je bereik, levert echte inzichten en versterkt je werkgeversmerk, zonder dat het veel (geld) kost. - Beloon collega’s:
Maak van je team je grootste wervingskracht! Beloon medewerkers die nieuwe talenten aandragen of je content delen, maar zorg ervoor dat de beloning niet de enige drijfveer is. Het is belangrijk dat medewerkers vanuit intrinsieke motivatie hun trots over jouw werkgeversmerk uitdragen en daadwerkelijk willen bijdragen aan het werven van nieuwe collega’s.
Hulp nodig met Employer branding?
Wil je aan de slag met employer branding, maar weet je niet waar je moet beginnen? Geen zorgen. Wij denken graag met je mee over wat jouw bedrijf uniek maakt. Samen maken we van jouw organisatie dé plek waar talent wil werken én blijven. Klaar om de volgende stap te zetten?
Plan een adviesgesprek met Anouk
Vertel Anouk de kaders en ze zet binnen no time een werkend plan neer dat doelen bereikt. Deze creatieveling wordt er blij van om met haar strategische kennis campagneperiodes te managen van begin tot eind.