Het verborgen effect van een vertel-een-vriend campagne

Om mond-tot-mond reclame te stimuleren maken veel bedrijven gebruik van een vertel-een-vriend actie. Een aanbeveling van een vriend weegt namelijk zwaarder dan een reclameboodschap en heeft meestal zelfs meer impact dan een aanbeveling van een expert. In veel situaties is een vertel-een-vriend actie een effectieve en relatief goedkope vorm van acquisitie.
HET VERBORGEN EFFECT: KLANTBEHOUD
De grootste kracht van vertel-een-vriend acties zit ‘m vaak echter in totaal iets anders. Uit onderzoek blijkt dat bestaande klanten die meedoen aan de actie langer klant blijven en meer tevreden worden. Een psychologisch effect ligt hieraan ten grondslag. Bestaande klanten die jouw producten of diensten proberen te ‘verkopen’ aan vrienden benoemen constant de voordelen van jouw product en zien zelf geen na verloop van tijd geen slechte dingen meer. Ze programmeren zichzelf om positief over jouw bedrijf denken. Ze blijven daardoor zelf langer klant en kopen meestal ook nog meer. Na afloop van de actie, gaat de ‘gratis’ mond-tot–mond reclame door.
TIPS VOOR JOUW EIGEN VERTEL-EEN-VRIEND CAMPAGNE
- Zorg ervoor dat de nieuwe klant deelt in de winst. Een vertel-een-vriend campagne is het meest effectief wanneer de bestaande en de nieuwe klant beide hetzelfde bedrag of korting krijgen.
- Een vertel-een-vriend actie werkt veruit het best als bestaande klanten ook echt tevreden zijn over uw product of dienst. Mensen willen hun vrienden immers alleen het beste aanraden. Indien je klant-tevredenheidspercentage nog niet op peil is, dan is hier nog eerst werk aan de winkel alvorens de actie te starten.
HEB JIJ OOIT NAGEDACHT OVER EEN VERTEL-EEN-VRIEND ACTIE?
HOE TEVREDEN ZIJN JOUW KLANTEN OVER JOUW PRODUCT OF DIENST?
Om mond-tot-mond reclame te stimuleren maken veel bedrijven gebruik van een vertel-een-vriend actie. Een aanbeveling van een vriend weegt namelijk zwaarder dan een reclameboodschap en heeft meestal zelfs meer impact dan een aanbeveling van een expert. In veel situaties is een vertel-een-vriend actie een effectieve en relatief goedkope vorm van acquisitie.
HET VERBORGEN EFFECT: KLANTBEHOUD
De grootste kracht van vertel-een-vriend acties zit ‘m vaak echter in totaal iets anders. Uit onderzoek blijkt dat bestaande klanten die meedoen aan de actie langer klant blijven en meer tevreden worden. Een psychologisch effect ligt hieraan ten grondslag. Bestaande klanten die jouw producten of diensten proberen te ‘verkopen’ aan vrienden benoemen constant de voordelen van jouw product en zien zelf geen na verloop van tijd geen slechte dingen meer. Ze programmeren zichzelf om positief over jouw bedrijf denken. Ze blijven daardoor zelf langer klant en kopen meestal ook nog meer. Na afloop van de actie, gaat de ‘gratis’ mond-tot–mond reclame door.
TIPS VOOR JOUW EIGEN VERTEL-EEN-VRIEND CAMPAGNE
- Zorg ervoor dat de nieuwe klant deelt in de winst. Een vertel-een-vriend campagne is het meest effectief wanneer de bestaande en de nieuwe klant beide hetzelfde bedrag of korting krijgen.
- Een vertel-een-vriend actie werkt veruit het best als bestaande klanten ook echt tevreden zijn over uw product of dienst. Mensen willen hun vrienden immers alleen het beste aanraden. Indien je klant-tevredenheidspercentage nog niet op peil is, dan is hier nog eerst werk aan de winkel alvorens de actie te starten.
HEB JIJ OOIT NAGEDACHT OVER EEN VERTEL-EEN-VRIEND ACTIE?
HOE TEVREDEN ZIJN JOUW KLANTEN OVER JOUW PRODUCT OF DIENST?