Om mond-tot-mond reclame te stimuleren maken veel bedrijven gebruik van een vertel-een-vriend actie. Een vertel-een-vriend actie is in veel situaties een effectieve manier om nieuwe klanten te krijgen. Maar verrassend genoeg zit het grootste effect van deze campagnes ‘m niet in acquisitie. Deze zit juist in retentie! Even voor de leken onder ons: bij een vertel-een-vriend actie krijgt een bestaande klant geld, korting of gratis producten of diensten wanneer hij of zij een nieuwe klant introduceert. Een aanbeveling van een vriend weegt namelijk zwaarder dan een reclameboodschap en heeft meestal zelfs meer impact dan een aanbeveling van een expert.

Het verborgen effect: klantbehoud

In veel situaties is een vertel-een-vriend actie een effectieve en relatief goedkope vorm van acquisitie. De grootste kracht van vertel-een-vriend acties zit ‘m vaak echter in totaal iets anders. Uit onderzoek blijkt dat bestaande klanten die meedoen aan de actie langer klant blijven en meer tevreden worden. Een psychologisch effect ligt hieraan ten grondslag. Bestaande klanten die jouw producten of diensten proberen te ‘verkopen’ aan vrienden benoemen constant de voordelen van jouw product en zien zelf geen na verloop van tijd geen slechte dingen meer. Ze programmeren zichzelf om positief over jouw bedrijf denken. Ze blijven daardoor zelf langer klant en kopen meestal ook nog meer. Na afloop van de actie, gaat de ‘gratis’ mond-tot–mondreclame door.

Tips voor jouw eigen vertel-een-vriend campagne

Zorg ervoor dat de nieuwe klant deelt in de winst. Een vertel-een-vriend campagne is het meest effectief wanneer de bestaande en de nieuwe klant beide hetzelfde bedrag of korting krijgen.

Een vertel-een-vriend actie werkt veruit het best als bestaande klanten ook echt tevreden zijn over jouw product of dienst. Mensen willen hun vrienden immers alleen het beste aanraden. Indien je klant-tevredenheidspercentage nog niet op peil is, dan is hier nog eerst werk aan de winkel voordat je de actie start.

Schrijver van deze blog: Berton van Rens

Creatief brein en merkenbouwer

Berton weet elke doelgroep te triggeren met vlijmscherpe positioneringen, overtuigende copy en inspirerende merkverhalen. Een klassieke marketeer? Zeker niet. Met zijn technische en bedrijfskundige achtergrond kijkt hij met een unieke bril naar de marketingwereld.

Berton van Rens

Adviseur & operationeel directeur