Design thinking en innovatiecultuur

Het design thinking proces heeft internationale faam vergaard als nieuwe kijk op productontwikkelingsprocessen. Design thinking kan echter ook ingezet worden in vele andere disciplines. De belangrijkste voordelen van de design thinking mindset zijn namelijk dat het medewerkers creëert die creatief, leergierig en extreem klantgericht zijn. Eigenschappen die gewenst zijn voor elke werknemer, in elke branche.

Het adopteren van design thinking in de gehele organisatie creëert een cultuur waarin innovatie in producten, diensten, processen en zelfs bedrijfsstrategieën mogelijk is. Omdat in design thinking de klant altijd centraal staat, levert het gebruik ervan ook nog eens tevreden klanten op, die weer leiden tot tevreden personeel.

Hoe verander je werknemers in design thinkers?

Een design thinking sessie of workshop is een goede eerste stap. Laat de verschillende afdelingen binnen je bedrijf één voor één kennismaken met het concept en de achterliggende methodes. Omdat design thinking op de R&D of NPD afdeling het meest waardevol kun je met deze groep beginnen. Een andere optie is de sessie eerst met de directie of management te houden. Op deze manier kun je design thinking eerst verweven met de huidige cultuur en visie, voordat de verschillende afdelingen het zich eigen gaan maken.

In een workshop leer je werknemers methodes om:

  • tot in het extreme vanuit de klant en eindgebruiker te denken
  • de vraag achter de vraag te stellen
  • tot de kern van het probleem (van de klant) te komen
  • creatief en integrerend te denken
  • snel feedback van je klant te vergaren
  • leren en communiceren door te maken en visualiseren

Design thinking als magneet voor technisch talent

Een design thinking cultuur creëert een innovatieve organisatie in product, dienst én proces. Dit creëert een aantrekkelijke bedrijfscultuur zodat mensen bij je willen werken. De transitie van ‘making people want things’ naar ‘making things people want’ is ook van toepassing op recruitment marketing. Het is belangrijk om je bedrijf en vacature goed aan te prijzen en de juiste snaren te raken bij je potentiële werknemers. Het is echter nog beter als de sollicitaties binnen stromen omdat het bedrijf bekend staat om haar aantrekkelijke en innovatieve cultuur. Uit een onderzoek van MarketingMakkers onder MBO, HBO en WO talent uit Noord-Limburg bleek namelijk dat naast een goede werksfeer, een innovatieve bedrijfscultuur ontzettend belangrijk is voor technische talent op zoek naar een nieuwe functie.

Benieuwd naar wat technisch talent uit Noord-Limburg tegenwoordig belangrijk vindt in de zoektocht naar een nieuwe baan? En hoe je ze het beste kunt bereiken en op welke manier? Lees hier verder over MarketingMakkers onderzoek en visie op recruitment marketing in de technische B2B wereld.

Het design thinking proces heeft internationale faam vergaard als nieuwe kijk op productontwikkelingsprocessen. Design thinking kan echter ook ingezet worden in vele andere disciplines. De belangrijkste voordelen van de design thinking mindset zijn namelijk dat het medewerkers creëert die creatief, leergierig en extreem klantgericht zijn. Eigenschappen die gewenst zijn voor elke werknemer, in elke branche.

Het adopteren van design thinking in de gehele organisatie creëert een cultuur waarin innovatie in producten, diensten, processen en zelfs bedrijfsstrategieën mogelijk is. Omdat in design thinking de klant altijd centraal staat, levert het gebruik ervan ook nog eens tevreden klanten op, die weer leiden tot tevreden personeel.

Hoe verander je werknemers in design thinkers?

Een design thinking sessie of workshop is een goede eerste stap. Laat de verschillende afdelingen binnen je bedrijf één voor één kennismaken met het concept en de achterliggende methodes. Omdat design thinking op de R&D of NPD afdeling het meest waardevol kun je met deze groep beginnen. Een andere optie is de sessie eerst met de directie of management te houden. Op deze manier kun je design thinking eerst verweven met de huidige cultuur en visie, voordat je verschillende afdelingen zich het eigen gaan maken.

In een workshop leer je werknemers methodes om:

  • tot in het extreme vanuit de klant en eindgebruiker te denken
  • de vraag achter de vraag te stellen
  • tot de kern van het probleem (van de klant) te komen
  • oprecht luisteren naar klanten en collega’s
  • creatief en integrerend te denken
  • snel feedback van je klant te vergaren
  • leren en communiceren door te maken en visualiseren

 

Design thinking als magneet voor technisch talent

Een design thinking cultuur creëert een innovatieve organisatie in product, dienst én proces. Dit creëert een aantrekkelijke bedrijfscultuur zodat mensen bij je willen werken. De transitie van ‘making people want things’ naar ‘making things people want’ is ook van toepassing op recruitment marketing. Het is belangrijk om je bedrijf en vacature goed aan te prijzen en de juiste snaren te raken bij je potentiële werknemers. Het is echter nog beter als de sollicitaties binnen stromen omdat het bedrijf bekend staat om haar aantrekkelijke en innovatieve cultuur. Uit een onderzoek van MarketingMakkers onder MBO, HBO en WO talent uit Noord-Limburg bleek namelijk dat naast een goede werksfeer, een innovatieve bedrijfscultuur ontzettend belangrijk is voor technische talent op zoek naar een nieuwe functie.

Benieuwd naar wat technisch talent uit Noord-Limburg tegenwoordig belangrijk vindt in de zoektocht naar een nieuwe baan? En hoe je ze het beste kunt bereiken en op welke manier? Lees hier verder over MarketingMakkers onderzoek en visie op recruitment marketing in de technische B2B wereld.