Klantcase: 't Gasthoês

Nieuwe stijl voor 't Gasthoês in Horst aan de Maas

Tijdens de renovatie van ’t Gasthoês, kreeg het gebouw een totaal nieuwe look & feel. En daar hoort natuurlijk ook een eigentijdse branding bij. Wij zijn gevraagd om het nieuwe (digitale) gezicht van ’t Gasthoês te creëren.

‘t Gasthoês is sinds mei 2021 weer open voor publiek. Deze prachtige plek vervult al sinds zijn oprichting in 1475 een belangrijke functie voor Horst en omgeving. Vandaag is ‘t Gasthoês een modern en multifunctioneel centrum om samen te komen voor theater, dans, muziek, vergaderingen en zo veel meer.

 

Wij zorgden voor:

  • Logo- en huisstijldesign
  • Huisstijlhandboek met merkverhaal
  • Webdesign
  • Basisdragers huisstijl
  • Drukwerk

Ontwikkeling logo en huisstijl

Wij zijn trots dat wij ons steentje hebben mogen bijdragen aan de digitale branding van dit prachtige gebouw in Gemeente Horst aan de Maas. Het logo en de huisstijl kwamen tot stand in samenwerking met een werkgroep van zes belanghebbenden binnen ’t Gasthoês. In een aantal inspirerende sessies werd het ontwerp telkens naar een hoger niveau getild met steekhoudende ideeën en aanvullingen.

Uitgangspunten huisstijl

’t Gasthoês is er voor alle inwoners van de gemeente Horst aan de Maas. Met een reikwijdte daarbuiten natuurlijk. Het omhult een smeltkroes van activiteiten die inwoners uit de hele gemeente bezighouden. Een afspiegeling van de kerndorpen en hun bewoners, dus was het logisch om het kenmerkende element in de naam als uitgangspunt te nemen. De letter ‘E’ met het hoedje erboven zorgt ervoor dat ’t Gasthoês een authentieke Horster klank heeft. Maar hoe zorg je ervoor dat een moderne en functionele vormgeving past bij een gebouw met mooie klassieke ornamenten?

Door de kenmerkende vorm van het nieuwe vignet afwisselend toe te passen, altijd met het oog op het doel en met respect voor het karakter van het gebouw.

Hoofdingrediënten voor een dynamische huisstijl

Naast consistentie is ruimte voor creatief gebruik een belangrijke aandachtspunt bij de ontwikkeling van een huisstijl. Hiermee blijft deze ook op de lange termijn interessant en kan er ingespeeld worden op toekomstige ontwikkelingen.

Online communicatie

Vanwege de dynamiek die binnen ’t Gasthoês heerst, ligt de nadruk op online communicatie. De website en social media zijn de hoofdkanalen voor externe communicatie rondom activiteiten van ’t Gasthoês. Via narrowcasting worden bezoekers binnen het gebouw geïnformeerd. In samenwerking met Sociaal Kapitaal, Forwart en ANGY hebben we een goed doordachte basis gecreëerd voor een functionele website. Een medium dat informeert en eenvoudig actueel gehouden kan worden, met het oog op uitbreidingen in de toekomst. In de website komen design, functionaliteit en techniek samen. Het mooie aan dit project is de constructieve samenwerking tussen opdrachtgever en de projectpartners die tot het gezamenlijke resultaat heeft geleid. We danken Janneke Rijksen en Ruud Taks voor het vertrouwen en Sociaal Kapitaal, Forwart en ANGY voor de samenwerking.

 

Blij met het resultaat

Sven van Berlo, marketingmedewerker van ’t Gasthoês, geeft op eigen creatieve wijze invulling aan de gerealiseerde middelen en zegt het volgende over onze samenwerking:

 MarketingMakkers heeft een frisse, eigentijdse en sterke huisstijl ontworpen, welke klaar is voor de toekomst. Ik ben erg blij met het eindresultaat. Ook het logo is breed inzetbaar en blijft uitdagen om er nieuwe varianten op te maken, zoals bijvoorbeeld al is gedaan in o.a. onze bestickering, raamdecoratie en kroonluchters. Kortom: een perfecte huisstijl waar ik mij helemaal in ‘Thoês’ voel.

In co-creatie met:

Maak kennis met: Hans van den Ouweland
Het creatieve brein achter dit project

Ieder nieuw vraagstuk prikkelt hem om niet voor, maar mét de klant invulling te geven aan een goed verhaal. Een nuchtere creatieveling die echt warm kan lopen voor een uitgekiende boodschap in tekst, beeld en vorm.