Klantcase: Verhaag & Verhaag Afbouwprojecten

Een marketingstrategie die staat als (het interieur van) een huis

Al meer dan 100 jaar realiseert familiebedrijf Verhaag met vloeren, schuifdeuren, wanden, kasten en plafonds de droominterieurs van zijn klanten. Ze kwamen bij ons met de vraag om de verschillende bedrijfsonderdelen Verhaag en Verhaag Afbouwprojecten te voorzien van een duidelijke positionering en marketingstrategie, met als belangrijkste communicatiemiddel twee vernieuwde websites. Van zo’n vraag gaan onze marketinghanden kriebelen: daar kunnen wij wel wat mee!

 

Wij zorgden voor:

  • Marketingstrategie
  • Contentstrategie
  • Websitedesign
  • Websiteteksten
  • Beeldregie
  • Projectregie

Marketingstrategie

De eerste stap in de marketingstrategie was het bepalen van de merkarchitectuur. De bedrijfsactiviteiten van Verhaag kennen namelijk een belangrijke tweesplitsing: Verhaag (voor particulieren) en Verhaag Afbouwprojecten (voor de zakelijke markt). Voorheen werden deze bedrijfstakken onder dezelfde noemer geschaard, terwijl ze in de praktijk beide een andere doelgroep met andere behoeften hebben. Deze takken verdienen daarom ook elk een eigen krachtige propositie, website en communicatie, afgestemd op de kernkwaliteiten van Verhaag en op de belangrijkste behoeften van de doelgroepen.

Marketingtip

Hebben jullie bedrijfsactiviteiten doelgroepen met verschillende behoeften? Meestal is het dan een verstandige keuze om meerdere (sub)merken of bedrijven te creëren. Op deze manier kun je de kwaliteiten van jouw bedrijf beter positioneren en gemakkelijker inspelen op de belangrijkste behoeften van deze doelgroepen.

In de marketingstrategie verwoorden we een verhaal dat de bedrijfsonderdelen, medewerkers en websites verbindt en daarbij de doelgroepen aanspreekt. Dit vormt de rode draad door alles wat Verhaag doet en alles waarover zij (gaan) communiceren. Na enkele diepgaande sessies was het voor ons mogelijk om dit verhaal te verwoorden. De kern hiervan: Je mooiste leven begint thuis. Het is de plek waar prachtige herinneringen worden gemaakt. Waar je samen mooie momenten deelt. Thuis is voor jou misschien al de mooiste plek op aarde. Wij zorgen ervoor dat jouw interieur dat ook wordt. Jouw thuis verdient het beste. Jouw thuis verdient Verhaag Interieur. 

Na duidelijk voor ogen te hebben wat het merkverhaal is dat Verhaag graag over wil brengen, legden we de focus op externe factoren zoals de gewenste doelgroep en concurrenten. We bepaalden samen de (online) klantreis die de doelgroep van Verhaag maakt en voerden een concurrentieanalyse uit. Al deze informatie goten we in een marketingstrategie, waarbij zowel bekendheid verkrijgen bij een zo groot mogelijke groep, als het activeren en binden van deze groep centraal staat.

REAN-methode

In de marketingstrategie van Verhaag wordt gebruik gemaakt van de REAN-methode: van merkgericht naar conversiegericht communiceren. Het doel in de merkgerichte fase is een attitudeverandering bij de doelgroep teweegbrengen op de lange termijn. Hierin wordt de verbinding gelegd tussen de behoeften van de doelgroep en (het aanbod van) Verhaag. Na deze fase vindt er een verschuiving plaats naar conversiegerichte communicatie, waarbij gedragsverandering op korte termijn centraal staat. Denk aan het bezoeken van de showroom of het opnemen van contact.

Per fase in deze strategie zijn doelstellingen en KPI’s geformuleerd die behaald zullen worden door middel van verschillende tactieken. In veel van deze tactieken staan kanalen en middelen centraal die om contentcreatie vragen. Daarom hebben wij een contentstrategie bepaald om deze tactieken zo goed en passend mogelijk vorm te kunnen geven.

Contentstrategie

Het doel van de contentstrategie is om op een inspirerende wijze de breinpositie bij de doelgroep te claimen als de eerste keuze in de categorie interieur. Het merkverhaal uit de marketingstrategie vormt hierin de basis. Om een krachtig associatienetwerk bij de doelgroep op te bouwen, wordt alle content opgehangen aan één van de pijlers ‘thuis voelen’, ‘mooie momenten’, ‘vooruitstrevend vakmanschap’ en ‘stijlvol interieur’. Hiermee leggen we een verbinding tussen emotionele behoeftes en productbehoeftes van de doelgroep en (het aanbod van) Verhaag. In plaats van Verhaag zo veel mogelijk te willen onderscheiden van concurrerende aanbieders, spelen we dus juist in op de behoeften en het gevoel van de doelgroep.

De focus van de strategie ligt vervolgens op de verspreiding van deze pijlers in de vorm van doeltreffende organische content, zoals social mediaberichten, blogposts en Pinterest.

Vernieuwde websites

De website van Verhaag vormt een belangrijk communicatiekanaal binnen de marketing- en contentstrategie. Om ook hier het merkverhaal sterk terug te laten komen en de informatievoorziening voor de doelgroepen te verbeteren, zijn er voor zowel Verhaag als Verhaag Afbouwprojecten nieuwe websites ontwikkeld. Wij bepaalden op basis van de customer journey de websitestructuur en routing en maakten het webdesign met behulp van wireframes. De technische realisatie van de websites werd verzorgd door Forwart. Wij waren vervolgens verantwoordelijk voor de tekst- en beeldregie van door Verhaag aangeleverd materiaal. In samenwerking met LK Digital zorgden we voor een zo goed mogelijke vindbaarheid van de websites, wat op basis van metingen en analyses blijvend geoptimaliseerd wordt.

De websites vormen nu een kanaal waar zowel in beeld als tekst het merkverhaal van Verhaag verteld wordt en waar op overzichtelijke wijze informatie wordt gedeeld over het aanbod en de werkwijze. Daarnaast is dit een plek waar veel inspiratie op het gebied van interieur terug te vinden is. Zowel in beeld als in de vorm van blogs.

Duurzame samenwerking

Na het bepalen van deze strategische keuzes, zijn we overgegaan tot de uitvoering hiervan. Denk bijvoorbeeld aan contentcreatie, websiteoptimalisatie en het opzetten van campagnes. We werken nauw samen met Verhaag en dragen veel van onze marketingkennis aan hen over, zodat zaken ook intern opgepakt kunnen worden. Onze samenwerking met Verhaag is hiermee dus zeker nog niet klaar. Met mooie doelen en plannen in het vooruitzicht kijken we uit naar een langdurig partnerschap met Verhaag. Stay tuned!
 

Carlijn Verhaag, mede-directeur van Verhaag, zegt over deze samenwerking

MarketingMakkers heeft ons bij de hand gepakt! Door korte lijntjes, een stevige marketingbasis en een helpende hand waar nodig, kunnen we nu zelfstandig doorpakken.”

Meer van onze campagnes bekijken? Lees hier hoe we basisschooldirecteuren vonden voor Dynamiek Scholengroep.

In co-creatie met:

  • LK Digital – online marketing
  • Forwart – technische realisatie websites

Maak kennis met: Anouk Bos

Schrijfster van deze blog én projectmanager van dit project

Anouk is creatief marketingstrateeg en krijgt er energie van om klanten te helpen met hun vraagstukken. Van het bedenken van nieuwe ideeën tot het in de puntjes verzorgen van de uitvoering. Met enthousiasme, creativiteit, een vlotte pen en een flinke dosis humor gaat ze ieder project te lijf.