Recruit én behoud technisch talent met een aantrekkelijke bedrijfscultuur

De uitdaging om technisch talent van alle opleidingsniveaus bij bedrijven uit de regio Noord-Limburg aan te trekken en te behouden wordt steeds groter. Niet alleen doordat de vraag groter is dan het aanbod, maar zeker ook omdat Eindhoven, een van de slimste regio’s ter wereld, dichtbij ligt. Eindhoven kaapt met bedrijven als Philips en ASML veel technisch talent weg. Waarom kiezen technisch opgeleiden voor soortgelijke bedrijven? Qua salaris hoeft het niet veel te verschillen. Bij dergelijke bedrijven is er vaak echter: 1) meer aandacht en ruimte voor persoonlijke groei en strategische inbreng, 2) uitdagender werk en 3) een innovatiever organisatiecultuur.

Werken bij het MKB in de Noord-Limburgse technische sector kent natuurlijk ook voordelen:

  • Technisch talent staat dichter bij het management en kan in potentie meer inbreng hebben in de bedrijfsstrategie.
  • Technisch talent met ambitie kan snel binnen het bedrijf groeien: in salaris én in verantwoordelijkheid.
  • Technisch talent uit Noord-Limburg kan dichterbij het werk blijven wonen.
  • Er hangt vaak een prettige en gemoedelijke werksfeer.

Hoe maak je deze voordelen onder technisch talent bekend? En belangrijker nog: Kennen ze je bedrijf überhaupt wel? Uit ons onderzoek blijkt dat veel starters niet eens weten wat voor technische bedrijven er allemaal in de regio zitten. Soms kennen ze de bedrijfsnaam wel, maar hebben ze geen idee wat het bedrijf allemaal doet en op welke schaal.

HOE KRIJG JE MEER NAAMSBEKENDHEID IN DE REGIO ONDER TECHNISCH TALENT?
HOE MAAK JE DUIDELIJK DAT WAT JE BEDRIJF WERELDWIJD ALLEMAAL DOET EIGENLIJK ONTZETTEND INTERESSANT IS VOOR TECHNISCH TALENT?

WEET JIJ WAT TECHNISCH TALENT ÉCHT BELANGRIJK VINDT?

Veel bedrijven denken te weten wat technisch talent beweegt. Zo is het inmiddels wel bekend dat het niet alleen om geld en zekerheid gaat. Technisch talent wil uitdagend en afwisselend werk, een goede werksfeer, werken in innovatieve omgeving, groeikansen in salaris én verantwoordelijkheid, flexibele werktijden en zeggenschap in eigen werkzaamheden.

VERKOOP JE IN ÉÉN VACATURE ÉÉN BAAN?
OF VERKOOP JE ALS BEDRIJF IN ALLE COMMUNICATIE, OP ALLE KANALEN, HET PERSPECTIEF OP EEN LOOPBAAN?

Je weet het natuurlijk pas echt, wanneer je het direct aan je doelgroep vraagt. In kwalitatief en kwantitatief onderzoek stelden wij  technisch talent (mbo, hbo en wo) zes vragen:

  • Wat vind jij belangrijk in een nieuwe functie? Rangschik 11 variabelen.
  • Hoe kunnen technische bedrijven jou het beste bereiken?
  • Waar knap je in een nieuwe werkgever of functie op af?
  • Wat is je opleidingsniveau?
  • Hoeveel relevante werkervaring heb je?
  • Wat is je leeftijd?

WETEN WAT JE DOELGROEP WIL IS 1, DIT OP EEN PAKKENDE, EFFECTIEVE EN AUTHENTIEKE MANIER COMMUNICEREN IS MINSTENS ZO BELANGRIJK.

HOE PAK JE TECHNISCH TALENT IN?

Natuurlijk is salaris nog steeds belangrijk. Het is daarom ook belangrijk om dit te blijven communiceren. Misschien nog wel een tikkeltje duidelijker dan nu vaak gebeurt (marktconform?). Andere dingen zoals een goede werksfeer, een betrokken manager/leidinggevende of een innovatieve cultuur en bedrijfsvoering blijkt nog veel belangrijker te zijn. Maar hoe communiceer je dit? Maak je een bedrijfsvideo waarin de ene collega een andere collega iets uitlegt? Gebruik je foto waarin jullie allemaal lachend samenwerken? Als je over wil brengen dat er bij jouw bedrijf een goede werksfeer hangt, zorg er dan ook voor dat je het goed en authentiek doet.

‘EEN SLECHT (IN SCÈNE GEZET) PRESENTATIEFILMPJES VAN EEN BEDRIJF IS VOOR MIJ EEN ENORME AFKNAPPER’
–    TECHNISCH TALENT UIT ONDERZOEK MARKETINGMAKKERS

Het is van essentieel belang dat je je als bedrijf niet anders voor gaat doen dan dat je bent. Ook al kampt je bedrijf bijvoorbeeld met een van de volgende afknappers uit ons onderzoek:

‘Een bedrijf met een verouderde omgeving in werkstijl, collega’s, gebouw en apparatuur.’
‘Een bedrijf met mensen die vanuit vroeger alles beter weten.’
‘Een baan die geen ruimte biedt voor persoonlijke ontwikkeling.’

Wil je als organisatie aantrekkelijk zijn voor potentiële werknemers, zorg er dan voor dat je ook daadwerkelijk een innovatieve en gezellige bedrijfscultuur gaat creëren. Hoe? Start eens met het uitdelen van complimenten, één per week voor iedere collega. Zoek dan mensen die ook bij je bedrijfscultuur passen, zodat ze met plezier naar hun werk gaan en hier met trots over vertellen. Communiceer niet alleen de sterke punten van je bedrijf, maar ook je missie en overtuigingen: zodat je ook gelijkgestemd personeel aantrekt. Overeenkomende kernwaarden en mindsets zijn op de lange termijn belangrijker dan de opleidingsniveau of kennis.

Lees hier verder over waarom en hoe je beter in kunt spelen om het ‘waarom’ van potentiële werknemers.

HOE BEREIK JE TECHNISCH TALENT?

MarketingMakkers innoveert en optimaliseert arbeidsmarktcommunicatie van technische bedrijven, zodat ze beter technisch talent kunnen aantrekken. Een aantal dingen zijn belangrijk:

  • Weten wat technisch talent écht wil.
  • Weten wat relevante sterke punten van jouw bedrijf zijn.
  • Dit op een pakkende en effectieve wijze kunnen omschrijven.

Weten wat je communiceert is belangrijk. Weten waar je communiceert is echter minstens zo belangrijk. Zijn dit dezelfde kanalen als waarop jouw doelgroep actief is?

Heb je een strakke site, met een (voor potentiële werknemers) inspirerende missie en visie?
Straal je in alle communicatie uit dat de werksfeer top is en je uiterst zorgvuldig mensen aanneemt omdat ze er wel bij moeten passen? Speel jij al hard-to-get?
Heb je treffende, authentieke, ludieke vacatureteksten en zet je deze goed weg op je website, Facebook en LinkedIn?
Maak jij al gebruik van de uiterst effectieve social media advertenties?

Hoe staat het met de interne communicatie? Uit ons onderzoek blijkt dat interne communicatie belangrijker is dan externe communicatie. Werkzoekenden kennen je meestal direct of via (oud) medewerkers van je bedrijf en vragen om hun eerlijke mening. Hoe praten je (oud) medewerkers over je bedrijf? Kunnen zij de vacatures verkopen? Weten zij wel welke vacatures er openstaan? Krijgen ze een commissie voor een succesvolle verwijzing?

MarketingMakkers kan je helpen met het verder beantwoorden van bovenstaande vragen. Neem contact op of lees hier verder over de kracht van je ‘waarom’ in arbeidsmarktcommunicatie.

De uitdaging om technisch talent van alle opleidingsniveaus bij bedrijven uit de regio Noord-Limburg aan te trekken en te behouden wordt steeds groter. Niet alleen doordat de vraag groter is dan het aanbod, maar zeker ook omdat Eindhoven, een van de slimste regio’s ter wereld, dichtbij ligt. Eindhoven kaapt met bedrijven als Philips en ASML veel technisch talent weg. Waarom kiezen technisch opgeleiden voor soortgelijke bedrijven? Qua salaris hoeft het niet veel te verschillen. Bij dergelijke bedrijven is er vaak echter: 1) meer aandacht en ruimte voor persoonlijke groei en strategische inbreng, 2) uitdagender werk en 3) een innovatiever organisatiecultuur.

Werken bij het MKB in de Noord-Limburgse technische sector kent natuurlijk ook voordelen:

  • Technisch talent staat dichter bij het management en kan in potentie meer inbreng hebben in de bedrijfsstrategie.
  • Technisch talent met ambitie kan snel binnen het bedrijf groeien: in salaris én in verantwoordelijkheid.
  • Technisch talent uit Noord-Limburg kan dichterbij het werk blijven wonen.
  • Er hangt vaak een prettige en gemoedelijke werksfeer.

Hoe maak je deze voordelen onder technisch talent bekend? En belangrijker nog: Kennen ze je bedrijf überhaupt wel? Uit ons onderzoek blijkt dat veel starters niet eens weten wat voor technische bedrijven er allemaal in de regio zitten. Soms kennen ze de bedrijfsnaam wel, maar hebben ze geen idee wat het bedrijf allemaal doet en op welke schaal.

HOE KRIJG JE MEER NAAMSBEKENDHEID IN DE REGIO ONDER TECHNISCH TALENT?
HOE MAAK JE DUIDELIJK DAT WAT JE BEDRIJF WERELDWIJD ALLEMAAL DOET EIGENLIJK ONTZETTEND INTERESSANT IS VOOR TECHNISCH TALENT?

WEET JIJ WAT TECHNISCH TALENT ÉCHT BELANGRIJK VINDT?

Veel bedrijven denken te weten wat technisch talent beweegt. Zo is het inmiddels wel bekend dat het niet alleen om geld en zekerheid gaat. Technisch talent wil uitdagend en afwisselend werk, een goede werksfeer, werken in innovatieve omgeving, groeikansen in salaris én verantwoordelijkheid, flexibele werktijden en zeggenschap in eigen werkzaamheden.

VERKOOP JE IN ÉÉN VACATURE ÉÉN BAAN?
OF VERKOOP JE ALS BEDRIJF IN ALLE COMMUNICATIE, OP ALLE KANALEN, HET PERSPECTIEF OP EEN LOOPBAAN?

Je weet het natuurlijk pas echt, wanneer je het direct aan je doelgroep vraagt. In kwalitatief en kwantitatief onderzoek stelden wij  technisch talent (mbo, hbo en wo) zes vragen:

  • Wat vind jij belangrijk in een nieuwe functie? Rangschik 11 variabelen.
  • Hoe kunnen technische bedrijven jou het beste bereiken?
  • Waar knap je in een nieuwe werkgever of functie op af?
  • Wat is je opleidingsniveau?
  • Hoeveel relevante werkervaring heb je?
  • Wat is je leeftijd?

WETEN WAT JE DOELGROEP WIL IS 1, DIT OP EEN PAKKENDE, EFFECTIEVE EN AUTHENTIEKE MANIER COMMUNICEREN IS MINSTENS ZO BELANGRIJK.

HOE PAK JE TECHNISCH TALENT IN?

Natuurlijk is salaris nog steeds belangrijk. Het is daarom ook belangrijk om dit te blijven communiceren. Misschien nog wel een tikkeltje duidelijker dan nu vaak gebeurt (marktconform?). Andere dingen zoals een goede werksfeer, een betrokken manager/leidinggevende of een innovatieve cultuur en bedrijfsvoering blijkt nog veel belangrijker te zijn. Maar hoe communiceer je dit? Maak je een bedrijfsvideo waarin de ene collega een andere collega iets uitlegt? Gebruik je foto waarin jullie allemaal lachend samenwerken? Als je over wil brengen dat er bij jouw bedrijf een goede werksfeer hangt, zorg er dan ook voor dat je het goed en authentiek doet.

‘EEN SLECHT (IN SCÈNE GEZET) PRESENTATIEFILMPJES VAN EEN BEDRIJF IS VOOR MIJ EEN ENORME AFKNAPPER’
–    TECHNISCH TALENT UIT ONDERZOEK MARKETINGMAKKERS

Het is van essentieel belang dat je je als bedrijf niet anders voor gaat doen dan dat je bent. Ook al kampt je bedrijf bijvoorbeeld met een van de volgende afknappers uit ons onderzoek:

‘Een bedrijf met een verouderde omgeving in werkstijl, collega’s, gebouw en apparatuur.’
‘Een bedrijf met mensen die vanuit vroeger alles beter weten.’
‘Een baan die geen ruimte biedt voor persoonlijke ontwikkeling.’

Wil je als organisatie aantrekkelijk zijn voor potentiële werknemers, zorg er dan voor dat je ook daadwerkelijk een innovatieve en gezellige bedrijfscultuur gaat creëren. Hoe? Start eens met het uitdelen van complimenten, één per week voor iedere collega. Zoek dan mensen die ook bij je bedrijfscultuur passen, zodat ze met plezier naar hun werk gaan en hier met trots over vertellen. Communiceer niet alleen de sterke punten van je bedrijf, maar ook je missie en overtuigingen: zodat je ook gelijkgestemd personeel aantrekt. Overeenkomende kernwaarden en mindsets zijn op de lange termijn belangrijker dan de opleidingsniveau of kennis.

Lees hier verder over waarom en hoe je beter in kunt spelen om het ‘waarom’ van potentiële werknemers.

HOE BEREIK JE TECHNISCH TALENT?

MarketingMakkers innoveert en optimaliseert arbeidsmarktcommunicatie van technische bedrijven, zodat ze beter technisch talent kunnen aantrekken. Een aantal dingen zijn belangrijk:

  • Weten wat technisch talent écht wil.
  • Weten wat relevante sterke punten van jouw bedrijf zijn.
  • Dit op een pakkende en effectieve wijze kunnen omschrijven.

Weten wat je communiceert is belangrijk. Weten waar je communiceert is echter minstens zo belangrijk. Zijn dit dezelfde kanalen als waarop jouw doelgroep actief is?

Heb je een strakke site, met een (voor potentiële werknemers) inspirerende missie en visie?
Straal je in alle communicatie uit dat de werksfeer top is en je uiterst zorgvuldig mensen aanneemt omdat ze er wel bij moeten passen? Speel jij al hard-to-get?
Heb je treffende, authentieke, ludieke vacatureteksten en zet je deze goed weg op je website, Facebook en LinkedIn?
Maak jij al gebruik van de uiterst effectieve social media advertenties?

Hoe staat het met de interne communicatie? Uit ons onderzoek blijkt dat interne communicatie belangrijker is dan externe communicatie. Werkzoekenden kennen je meestal direct of via (oud) medewerkers van je bedrijf en vragen om hun eerlijke mening. Hoe praten je (oud) medewerkers over je bedrijf? Kunnen zij de vacatures verkopen? Weten zij wel welke vacatures er openstaan? Krijgen ze een commissie voor een succesvolle verwijzing?

MarketingMakkers kan je helpen met het verder beantwoorden van bovenstaande vragen. Neem contact op of lees hier verder over de kracht van je ‘waarom’ in arbeidsmarktcommunicatie.