Het aantrekken en behouden van technisch talent op alle opleidingsniveaus is een groeiende uitdaging in Noord-Limburg. De concurrentie met nabijgelegen Eindhoven en bedrijven als Philips en ASML maakt het nog moeilijker. Wat maakt bedrijven in Eindhoven zo aantrekkelijk voor technisch talent? Het antwoord zit ‘m vaak in de aandacht voor persoonlijke groei, uitdagend werk en een innovatieve bedrijfscultuur. Wij geven je vijf tips om je bedrijfscultuur te versterken en zo technisch talent aan te trekken en te behouden, óók in Noord-Limburg.

Wij vonden de antwoorden op al jouw vragen

Je weet het natuurlijk pas echt wat je doelgroep wil, wanneer je het direct aan je ze vraagt. In kwalitatief en kwantitatief onderzoek stelden wij technisch talent (mbo, hbo en wo) zes vragen:

  • Wat vind jij belangrijk in een nieuwe functie? Rangschik 11 variabelen.
  • Hoe kunnen technische bedrijven jou het beste bereiken?
  • Waar knap je in een nieuwe werkgever of functie op af?
  • Wat is je opleidingsniveau?
  • Hoeveel relevante werkervaring heb je?
  • Wat is je leeftijd?

Maar eerst: de voordelen van werken in Noord-Limburg

Werken in het MKB in de Noord-Limburgse technische sector heeft veel voordelen:

  • Technisch talent heeft meer direct contact met het management en meer invloed op de bedrijfsstrategie
  • Er zijn snelle groeimogelijkheden in salaris én verantwoordelijkheid
  • Technisch talent kan dichter bij huis werken
  • Er heerst vaak een prettige en gemoedelijke werksfeer

Hoe maak je deze voordelen onder technisch talent bekend? En belangrijker nog: kennen ze je bedrijf überhaupt wel? Uit ons onderzoek blijkt dat veel starters niet eens weten welke technische bedrijven er allemaal in de regio zitten. Soms kennen ze de bedrijfsnaam wel, maar hebben ze geen idee wat het bedrijf allemaal doet en op welke schaal. Zorg dus dat je bedrijf bekend wordt onder technisch talent en laat zien wat je te bieden hebt.

Tip 1: Weet wat technisch talent belangrijk vindt

Veel bedrijven denken te weten wat technisch talent beweegt. Zo is het inmiddels wel bekend dat het niet alleen om geld en zekerheid gaat. Technisch talent zoekt uitdagend en afwisselend werk, een goede werksfeer, innovatieve omgeving, groeikansen, flexibele werktijden en zeggenschap in eigen werkzaamheden. Betrek je doelgroep bij het ontdekken van hun wensen en behoeften, en stem daar je communicatie op af.

Natuurlijk is salaris nog steeds belangrijk. Het is daarom ook belangrijk om dit te blijven communiceren in vacatureteksten. Doe dit dan wel een tikkeltje duidelijker dan nu vaak gebeurt. Marktconform? Zegt me niks. Andere dingen zoals een goede werksfeer, een betrokken manager/leidinggevende of een innovatieve cultuur en bedrijfsvoering blijken daarnaast nog veel belangrijker te zijn.

Tip 2: Communiceer het loopbaanperspectief

Richt je niet alleen op een enkele vacature, maar laat potentiële werknemers zien wat een loopbaan bij jouw bedrijf kan betekenen. Wees authentiek en transparant over groeikansen en ontwikkelingsmogelijkheden binnen je organisatie.

Tip 3: Creëer een aantrekkelijke bedrijfscultuur

Wil je als organisatie aantrekkelijk zijn voor potentiële werknemers, zorg dan voor een innovatieve en gezellige bedrijfscultuur. Deel complimenten uit, zoek medewerkers die passen bij je bedrijfscultuur en communiceer je sterke punten, missie en overtuigingen. Overeenkomende kernwaarden en mindsets zijn op de lange termijn belangrijker dan de opleidingsniveau of kennis.

En als je vervolgens over wil brengen dat er bij jouw bedrijf een goede werksfeer hangt, zorg er dan ook voor dat je het goed en authentiek doet. Het is van essentieel belang dat je je als bedrijf niet anders voor gaat doen dan dat je bent. Ook al kampt je bedrijf bijvoorbeeld met een van de volgende afknappers uit ons onderzoek:

‘Een bedrijf met een verouderde omgeving in werkstijl, collega’s, gebouw en apparatuur.’
‘Een bedrijf met mensen die vanuit vroeger alles beter weten.’
‘Een baan die geen ruimte biedt voor persoonlijke ontwikkeling.’

‘EEN SLECHT (IN SCÈNE GEZET) PRESENTATIEFILMPJES VAN EEN BEDRIJF IS VOOR MIJ EEN ENORME AFKNAPPER’
– TECHNISCH TALENT UIT ONDERZOEK MARKETINGMAKKERS

Tip 4: Bereik technisch talent effectief

Wij helpen vaak technische bedrijven bij het innoveren en optimaliseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Dit omvat het begrijpen van de wensen van technisch talent, het kennen en communiceren van de sterke punten van het bedrijf en het kiezen van de juiste communicatiekanalen. Want weten wat je communiceert is belangrijk. Maar weten waáár je communiceert is echter minstens zo belangrijk. Zijn dit dezelfde kanalen als waarop jouw doelgroep actief is?

  • Heb je een strakke site, met een (voor potentiële werknemers) inspirerende missie en visie?
  • Straal je in alle communicatie uit dat de werksfeer top is en je uiterst zorgvuldig mensen aanneemt omdat ze er wel bij moeten passen? Speel jij al hard-to-get?
  • Heb je treffende, authentieke, ludieke vacatureteksten en zet je deze goed weg op je website, Instagram, TikTok en LinkedIn?
  • Maak jij al gebruik van de uiterst effectieve social media advertenties?

Tip 5: Zorg voor goede interne communicatie

Hoe staat het met de interne communicatie? Uit ons onderzoek blijkt dat interne communicatie belangrijker is dan externe communicatie. Werkzoekenden kennen je meestal direct of via (oud) medewerkers van je bedrijf en vragen om hun eerlijke mening. Hoe praten je (oud) medewerkers over je bedrijf? Kunnen zij de vacatures verkopen? Weten zij wel welke vacatures er openstaan? Krijgen ze een commissie voor een succesvolle verwijzing? Intern beginnen is extern winnen.

Schrijver van deze blog: Berton van Rens

Creatief brein en merkenbouwer

Berton weet elke doelgroep te triggeren met vlijmscherpe positioneringen, overtuigende copy en inspirerende merkverhalen. Een klassieke marketeer? Zeker niet. Met zijn technische en bedrijfskundige achtergrond kijkt hij met een unieke bril naar de marketingwereld.

Berton van Rens

Adviseur & operationeel directeur