Een product of dienst dat perfect aansluit bij de wensen van de klant verkoopt zichzelf. Het is dus essentieel om je klanten en beoogde eindgebruikers te betrekken bij het New Product Development (NPD)-proces. Laat klanten prototypes testen en observeer hun gebruik, zodat je zowel expliciete als verborgen behoeften kunt identificeren en je product kunt optimaliseren. Bovendien versterkt de samenwerking met klanten de relatie, waardoor de uiteindelijke transactie vaak slechts nog een formaliteit is. Daarnaast kunnen -in het geval van een B2B dienst of product- technische experts uit andere industrieën waardevolle inzichten en verbeteringen bieden. Zij kijken vanuit een ander perspectief naar je product of technologie en ontdekken mogelijk nieuwe toepassingen en markten. Hoe je dit vormgeeft? Wij zeggen het je.

Hoe start je met klanten betrekken bij R&D?

  1. Klanten
  2. Eindgebruikers van je product
  3. Eigen personeel uit alle lagen van de organisatie

Deze groep fungeert als klankbord gedurende het NPD-proces en voorziet het productontwikkelingsteam van feedback, van ideeëngeneratie en prototype-testen tot optimalisatie en marktintroductie.

Wat bied je klanten in ruil voor hun samenwerking?

Veel klanten willen graag kosteloos meewerken aan het NPD-proces, zolang je het op de juiste manier benadert. Erken hun expertise en vraag om hun inzichten, kennis en advies. Vaak voelen ze zich dan al vereerd om hun mening te mogen laten horen: klanten hebben ten slotte ook baat bij een beter product. Een product of dienst ontwikkeld op basis van de exacte wensen van de klant verkoopt zichzelf. En indien nodig bied je korting aan op de aanschaf van het eindproduct.

Creëer samen het verhaal rondom jouw product

Een belangrijke reden waarom technische producten soms niet verkopen, is omdat klanten simpelweg niet weten dat ze bestaan. Betrek daarom ook mensen met een groot netwerk in het NPD-proces, zoals verkopers van je klanten. Samen kunnen jullie een ‘marktverhaal’ of reputatie rondom je nieuwe product creëren en verspreiden. Hoewel je dit niet volledig kunt controleren, helpt vroege en intensieve betrokkenheid van klanten bij het sturen van het verhaal.

Naast het betrekken van klanten bij het NPD-proces, kan design thinking bijdragen aan het optimaliseren en innoveren van je productontwikkelingsproces. Een succesvolle implementatie leidt tot klantgerichte innovatie, tevredenheid onder klanten en medewerkers, succesvolle producten en een cultuur waarin innovatie bloeit.

Schrijver van deze blog: Berton van Rens

Creatief brein en merkenbouwer

Berton weet elke doelgroep te triggeren met vlijmscherpe positioneringen, overtuigende copy en inspirerende merkverhalen. Een klassieke marketeer? Zeker niet. Met zijn technische en bedrijfskundige achtergrond kijkt hij met een unieke bril naar de marketingwereld.

Berton van Rens

Adviseur & operationeel directeur