Klanten betrekken in R&D leidt tot klantgerichte productinnovatie

Een product of dienst ontwikkeld op basis van de exacte wensen van de klant, verkoopt zichzelf. Het is daarom belangrijk om je klant en de beoogde eindgebruiker van jouw product te betrekken in het New Product Development (NPD)-proces. Vraag klanten om prototypes te gebruiken en observeer hoe ze dit doen, voordat je ze om verbeteringen vraagt. Zo komen ook de latente ofwel verborgen behoeften naar boven, optimaliseren ze je prototype én zorgen er ze ervoor dat je product beter is afgestemd op de behoeften van de eindgebruiker. Een bijkomend voordeel van het betrekken van klanten in je NPD-proces is de relatie die jullie samen opbouwen. Omdat klanten het product samen met jou ontwikkeld hebben is de uiteindelijke transactie vaak nog maar een formaliteit.

Ook technische mensen die niet bekend zijn met je industrie of product kunnen je voorzien van nieuwe inzichten en verbeteringen. Doordat deze techneuten uit andere industrieën komen, kijken ze vanuit een andere hoek naar jouw product of technologie en bedenken ze wellicht andere toepassingen en markten.

Hoe geef je dit vorm?

Stel een groep samen met: 1) klanten, 2) eindgebruikers van je product en 3) eigen personeel uit alle lagen van de organisatie. Deze groep gaat als klankbord dienen in elke stap van het NPD-proces en gaat zo het productontwikkelingsteam van feedback voorzien. Van het genereren en testen van ideeën en prototypes in de beginfase, tot het testen, optimaliseren en op de markt brengen in een later stadium.

Wat geef je je klanten in ruil voor hun samenwerking?

In veel gevallen willen je klanten je graag pro bono helpen in het NPD-proces, als je het maar op de goede manier vraagt. Geef je klant expertstatus door te vragen naar zijn of haar visie, kennis en advies omtrent jouw nieuwe product. Natuurlijk is je klant is zelf ook gebaat bij een beter product. Mocht dit niet genoeg zijn dan je kun je altijd nog een korting aanbieden op de aanschaf van het eindproduct.

EEN PRODUCT OF DIENST ONTWIKKELD OP BASIS VAN DE EXACTE WENSEN VAN DE KLANT

VERKOOPT ZICHZELF.

Creëer zelf het verhaal rondom jouw product

Een van de belangrijkste redenen waarom een technische product niet verkoopt is omdat klanten simpelweg niet weten dat het bestaat. Het is daarom slim om ook mensen in het NPD-proces toe te voegen die graag praten en veel connecties hebben, denk hiervoor bijvoorbeeld aan verkopers van jouw klanten. Samen met deze klanten kun je als bedrijf een ‘marktverhaal’ of reputatie rondom jouw nieuwe product creëren en verspreiden naar het grotere publiek. Dit heb je niet voor 100% in eigen hand, maar door klanten vroeg en in grote getale te betrekken in het NPD-proces kun je het wel sturen.

Naast het implementeren van ‘de stem van de klant’ in je NPD-proces kun je het productontwikkelingsproces optimaliseren en innoveren met design thinking. Succesvolle implementatie van deze methode leidt tot klantgerichte innovatie, meer tevredenheid onder klanten én werknemers, succesvolle producten en een cultuur waarin innovatie floreert. Lees hier verder over design thinking en hoe je dit toe kunt passen.

Een product of dienst ontwikkeld op basis van de exacte wensen van de klant, verkoopt zichzelf. Het is daarom belangrijk om je klant en de beoogde eindgebruiker van jouw product te betrekken in het New Product Development (NPD)-proces. Vraag klanten om prototypes te gebruiken en observeer hoe ze dit doen, voordat je ze om verbeteringen vraagt. Zo komen ook de latente ofwel verborgen behoeften naar boven, optimaliseren ze je prototype én zorgen er ze ervoor dat je product beter is afgestemd op de behoeften van de eindgebruiker. Een bijkomend voordeel van het betrekken van klanten in je NPD-proces is de relatie die jullie samen opbouwen. Omdat klanten het product samen met jou ontwikkeld hebben is de uiteindelijke transactie vaak nog maar een formaliteit.

Ook technische mensen die niet bekend zijn met je industrie of product kunnen je voorzien van nieuwe inzichten en verbeteringen. Doordat deze techneuten uit andere industrieën komen, kijken ze vanuit een andere hoek naar jouw product of technologie en bedenken ze wellicht andere toepassingen en markten.

Hoe geef je dit vorm?

Stel een groep samen met: 1) klanten, 2) eindgebruikers van je product en 3) eigen personeel uit alle lagen van de organisatie. Deze groep gaat als klankbord dienen in elke stap van het NPD-proces en gaat zo het productontwikkelingsteam van feedback voorzien. Van het genereren en testen van ideeën en prototypes in de beginfase, tot het testen, optimaliseren en op de markt brengen in een later stadium.

Wat geef je je klanten in ruil voor hun samenwerking?

In veel gevallen willen je klanten je graag pro bono helpen in het NPD-proces, als je het maar op de goede manier vraagt. Geef je klant expertstatus door te vragen naar zijn of haar visie, kennis en advies omtrent jouw nieuwe product. Natuurlijk is je klant is zelf ook gebaat bij een beter product. Mocht dit niet genoeg zijn dan je kun je altijd nog een korting aanbieden op de aanschaf van het eindproduct.

EEN PRODUCT OF DIENST ONTWIKKELD OP BASIS VAN DE EXACTE WENSEN VAN DE KLANT

VERKOOPT ZICHZELF.

Creëer zelf het verhaal rondom jouw product

Een van de belangrijkste redenen waarom een technische product niet verkoopt is omdat klanten simpelweg niet weten dat het bestaat. Het is daarom slim om ook mensen in het NPD-proces toe te voegen die graag praten en veel connecties hebben, denk hiervoor bijvoorbeeld aan verkopers van jouw klanten. Samen met deze klanten kun je als bedrijf een ‘marktverhaal’ of reputatie rondom jouw nieuwe product creëren en verspreiden naar het grotere publiek. Dit heb je niet voor 100% in eigen hand, maar door klanten vroeg en in grote getale te betrekken in het NPD-proces kun je het wel sturen.

Naast het implementeren van ‘de stem van de klant’ in je NPD-proces kun je het productontwikkelingsproces optimaliseren en innoveren met design thinking. Succesvolle implementatie van deze methode leidt tot klantgerichte innovatie, meer tevredenheid onder klanten én werknemers, succesvolle producten en een cultuur waarin innovatie floreert. Lees hier verder over design thinking en hoe je dit toe kunt passen.