Klantcase: Meldpunt Signaal

Zijn de gordijnen bij de buurman al weken dicht? Is er iemand die niet goed voor zichzelf zorgt? Zondert iemand zich af van vrienden of familie? Of kom je op straat in een situatie waarbij je niet weet wat je moet doen?

Iedereen kan in een situatie terecht komen waarbij hij het gedrag van een ander niet begrijpt en zich zorgen maakt. Soms is het wenselijk om dan informatie te krijgen of advies in te winnen. Hiervoor is in Noord-Limburg Meldpunt Signaal geopend. De professionals van Meldpunt Signaal bieden een luisterend oor, vragen door en kunnen advies geven.

Wij gingen voor Meldpunt Signaal aan de slag met hun communicatiestrategie, nieuwe website en aansprekende communicatiemiddelen.

De uitdaging van Meldpunt Signaal

Tot op heden was er nog weinig bekendheid gegeven aan Meldpunt Signaal. Er bestond reeds een website maar verder was het meldpunt nog niet voldoende bekend bij de verschillende doelgroepen.

Meldpunt Signaal is voor iedereen bereikbaar, zowel inwoners als (zorg)professionals. De projectmanager was daarom op zoek naar een partij voor de ontwikkeling van verschillende communicatiemiddelen. De doelgroepen komen elk op andere wijze in aanraking met een persoon met verward gedrag. Dit kan in de privésfeer zijn, tijdens het werk of vanuit een behandelrelatie. Hierdoor zitten er grote verschillen in behoeften en verwachting rondom Meldpunt Signaal. De doelgroepen vragen daarom elk om een aangepaste boodschap.

Communicatiestrategie voor de drie doelgroepen

Tijdens een intensieve doelgroepensessie gingen we aan de slag met het in kaart brengen en uitdiepen van de verschillende doelgroepen. Bij deze sessie waren naast de projectleider ook ervaringsdeskundigen en een telefoniste van Meldpunt Signaal aanwezig. Op deze wijze ontstond er een compleet beeld van de doelgroepen en hun behoeften.

Op basis van de sessie werden waardeproposities uitgewerkt die later als basis dienden voor de websitestructuur en teksten. In de waardepropositie werd de behoefte van de doelgroep uitgewerkt samen met de belofte, functionele en emotionele voordelen en het bewijs.

Daarnaast werd op basis van de sessie gekozen voor focus op drie strategische pijlers: een vertellen van ervaringsverhalen, het activeren van partners voor het verspreiden van communicatie en de optimalisatie van de website.

Het resultaat

De vernieuwde huisstijl is aansprekend, toegankelijk en duidelijk voor de verschillende doelgroepen. Het proces dat de doelgroep doorloopt, van onbegrip, naar zorgen, naar twijfel, naar actie wordt duidelijk visueel in beeld gebracht. De lezer doorloopt op deze wijze de verschillende stappen richting actie.

Gedurende het proces is er toch besloten om een nieuwe website voor Meldpunt Signaal te ontwikkelen. Voor elke doelgroep is een aparte landingspagina ontwikkeld die aansluit bij de eigen belevingswereld. Hierdoor zullen meer mensen geactiveerd worden om daadwerkelijk gebruik te maken van Meldpunt Signaal.

Daarnaast hebben we aansprekende content ontwikkeld die door de gemeentes en aangesloten partners verspreid kan worden. Waaronder vier ervaringsverhalen, social media berichten en posters en flyers. Al het materiaal is beschikbaar gemaakt op de website zodat deze eenvoudig verspreid kunnen worden.

Esther Verhaag – Projectleider Aanpak personen verward gedrag Limburg-Noord

MarketingMakkers heeft voor Meldpunt Signaal communicatiemiddelen ontworpen. Vanuit de basis geredeneerd: wat wil de lezer weten, waar zit voor hem de winst, hoe creëren we nieuwsgierigheid? De campagne is speels van opzet, met een twist. Dat wat we zochten heeft MarketingMakkers weten om te zetten in beeld. Complimenten daarvoor!

Kun jij ook wat hulp gebruiken bij de zichtbaarheid van jouw merk of project? Wij helpen jou graag! Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Meer cases over positionering lezen? Bekijk hier hoe we het nieuwe merk Cubetti in de markt zetten.

Zijn de gordijnen bij de buurman al weken dicht? Is er iemand die niet goed voor zichzelf zorgt? Zondert iemand zich af van vrienden of familie? Of kom je op straat in een situatie waarbij je niet weet wat je moet doen?

Iedereen kan in een situatie terecht komen waarbij hij het gedrag van een ander niet begrijpt en zich zorgen maakt. Soms is het wenselijk om dan informatie te krijgen of advies in te winnen. Hiervoor is in Noord-Limburg Meldpunt Signaal geopend. De professionals van Meldpunt Signaal bieden een luisterend oor, vragen door en kunnen advies geven.

Wij gingen voor Meldpunt Signaal aan de slag met hun communicatiestrategie, nieuwe website en aansprekende communicatiemiddelen.

De uitdaging van Meldpunt Signaal

Tot op heden was er nog weinig bekendheid gegeven aan Meldpunt Signaal. Er bestond reeds een website maar verder was het meldpunt nog niet voldoende bekend bij de verschillende doelgroepen.

Meldpunt Signaal is voor iedereen bereikbaar, zowel inwoners als (zorg)professionals. De projectmanager was daarom op zoek naar een partij voor de ontwikkeling van verschillende communicatiemiddelen. De doelgroepen komen elk op andere wijze in aanraking met een persoon met verward gedrag. Dit kan in de privésfeer zijn, tijdens het werk of vanuit een behandelrelatie. Hierdoor zitten er grote verschillen in behoeften en verwachting rondom Meldpunt Signaal. De doelgroepen vragen daarom elk om een aangepaste boodschap.

Communicatiestrategie voor de drie doelgroepen

Tijdens een intensieve doelgroepensessie gingen we aan de slag met het in kaart brengen en uitdiepen van de verschillende doelgroepen. Bij deze sessie waren naast de projectleider ook ervaringsdeskundigen en een telefoniste van Meldpunt Signaal aanwezig. Op deze wijze ontstond er een compleet beeld van de doelgroepen en hun behoeften.

Op basis van de sessie werden waardeproposities uitgewerkt die later als basis dienden voor de websitestructuur en teksten. In de waardepropositie werd de behoefte van de doelgroep uitgewerkt samen met de belofte, functionele en emotionele voordelen en het bewijs.

Daarnaast werd op basis van de sessie gekozen voor focus op drie strategische pijlers: een vertellen van ervaringsverhalen, het activeren van partners voor het verspreiden van communicatie en de optimalisatie van de website.

Het resultaat

De vernieuwde huisstijl is aansprekend, toegankelijk en duidelijk voor de verschillende doelgroepen. Het proces dat de doelgroep doorloopt, van onbegrip, naar zorgen, naar twijfel, naar actie wordt duidelijk visueel in beeld gebracht. De lezer doorloopt op deze wijze de verschillende stappen richting actie.

Gedurende het proces is er toch besloten om een nieuwe website voor Meldpunt Signaal te ontwikkelen. Voor elke doelgroep is een aparte landingspagina ontwikkeld die aansluit bij de eigen belevingswereld. Hierdoor zullen meer mensen geactiveerd worden om daadwerkelijk gebruik te maken van Meldpunt Signaal.

Daarnaast hebben we aansprekende content ontwikkeld die door de gemeentes en aangesloten partners verspreid kan worden. Waaronder vier ervaringsverhalen, social media berichten en posters en flyers. Al het materiaal is beschikbaar gemaakt op de website zodat deze eenvoudig verspreid kunnen worden.

Esther Verhaag – Projectleider Aanpak personen verward gedrag Limburg-Noord

MarketingMakkers heeft voor Meldpunt Signaal communicatiemiddelen ontworpen. Vanuit de basis geredeneerd: wat wil de lezer weten, waar zit voor hem de winst, hoe creëren we nieuwsgierigheid? De campagne is speels van opzet, met een twist. Dat wat we zochten heeft MarketingMakkers weten om te zetten in beeld. Complimenten daarvoor!

Kun jij ook wat hulp gebruiken bij de zichtbaarheid van jouw merk of project? Wij helpen jou graag! Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.