In 2020 gaven we na de lancering van Meldpunt Signaal flink wat bekendheid aan dit initiatief. Meldpunt Signaal is er voor inwoners en professionals in Noord-Limburg die zich zorgen maken over het gedrag van anderen. Experts bieden telefonisch een luisterend oor, schatten de situatie in en geven advies.

Eind 2022 was het tijd voor een extra boost in bekendheid. De projectgroep wilde dat wij ervoor zorgden dat inwoners van Noord-Limburg het meldpunt actief (blijven) kennen. Daarom fixten wij een complete publiekscampagne: van campagneboodschap en verspreidingsplan tot videoconcepten en verzending van on- en offline toolkits.

Wij zorgden voor:
✓ Campagnestrategie
✓ Verspreidingsplan
✓ Videoconcept
✓ Contentontwikkeling
✓ Design & drukwerk

Videocampagne met impact

Tegenwoordig verslinden we content alsof het niks is. Wil je dus nog mensen triggeren? Dan maak je met video de grootste impact. Dit was daarom een belangrijk onderdeel van de campagne. Om realistische scripts te schrijven, spraken we met telefonisten van Meldpunt Signaal over hun ervaringen. We werkten vier scènes uit voor drie verschillende doelgroepen en regelden locaties, acteurs en draaidagen.

Bekijk hier één van de video’s. En luister ‘m ook vooral, want dankzij onze uitgedachte scripts waren de voice-overs direct geschikt om in te zetten als radioreclame.

Doelgroepgerichte campagneboodschappen

Om een zo breed mogelijke bekendheid voor Meldpunt Signaal te creëren, richtten we ons op meerdere doelgroepen. Zo zijn (zorg)professionals -die tijdens hun werk in aanraking komen met mensen die verward gedrag vertonen- een belangrijke doelgroep. Samen met de pers vormen zij een belangrijk medium om (de grote groep) inwoners te bereiken.

Alle doelgroepen hebben een andere manier waarop ze getriggerd worden, en allemaal doen ze een ander soort melding bij Meldpunt Signaal. Waar professionals bijvoorbeeld vaak een arts-patiëntrelatie hebben met degenen over wie ze een melding doen, komen inwoners in het dagelijks leven in contact met (on)bekende personen die onbegrepen gedrag vertonen.

Daarom werkten we per verspreidingsgroep een passende boodschap uit, die de basis vormde voor alle middelen:

  • Zorgorganisaties: “Draag bij aan meer bekendheid voor Meldpunt Signaal.” & “Voor deze situaties is Meldpunt Signaal er voor jou. Zet ons in je contactenlijst.”
  • Pers: “Noord-Limburgers vinden steeds beter hun weg naar het meldpunt voor personen met verward gedrag.”
  • Inwoners: “Jouw telefoontje kan het verschil maken.” & “Wij zijn er voor jou en jouw zorgen.”

Middelen voor organisaties

We maakten alle campagnemiddelen openbaar om draagvlak te creëren en zoveel mogelijk organisaties in Noord-Limburg te betrekken bij de campagne. We stuurden offline toolkits naar zorgorganisaties met posters, flyers, beslisbomen en opvallende gimmicks. Hier stuurden we een online mailing achteraan als reminder en met link naar de online toolkit. Deze bevatte social berichten en video’s, zodat organisaties alle berichten eenvoudig konden verspreiden.

Marketingtip

Wil je draagvlak bij stakeholders creëren voor jouw campagne? Maak het ze dan zo gemakkelijk mogelijk om mee te doen. Bijvoorbeeld door ze kant-en-klare middelen aan te leveren. Zo kost het hun weinig tijd en energie om mee te werken. Vergroot je kansen!

Verspreiding van de campagne

Gedurende een campagneperiode van 14 weken werd de campagne verspreid via:

  • Social advertising in heel Noord-Limburg (Instagram en Facebook ads)
  • Persberichten (die breed opgepakt zijn door de pers, zoals De Limburger)
  • Offline en online toolkits voor organisaties met begeleidende brief en e-mail
  • Een radiocampagne bij regionale omroepen
  • Advertenties in dorpsblaadjes

Het resultaat: meer bekendheid voor het meldpunt

Het belangrijkste doel van de publiekscampagne was het vergroten van de bekendheid van Meldpunt Signaal, zodat zowel inwoners als professionals weten waar ze terecht kunnen als ze zich zorgen maken over iemand. En dat doel is bereikt: alleen al online zagen Noord-Limburgers de campagne via Instagram en Facebook meer dan 1,9 miljoen keer voorbijkomen! Daarnaast is een mooi resultaat dat het aantal websitebezoekers tijdens de campagneperiode zes keer zo groot was als daarvoor.

"We merken een toename in het aantal telefoontjes bij het meldpunt. Sommige bellers verwijzen zelfs naar de campagne."

Evelien Meijerink - Programmamanager Grip op Onbegrip

In samenwerking met:

Lees meer over Anouk.

Marketingstrateeg en manager van deze campagne

Anouk is creatief marketingstrateeg en krijgt er energie van om klanten te helpen met hun vraagstukken. Van het bedenken van nieuwe ideeën tot het in de puntjes verzorgen van de uitvoering. Met enthousiasme, creativiteit, een vlotte pen en een flinke dosis humor gaat ze ieder project te lijf.

Maak kennis met: Anouk Bos

Marketingstrateeg