Ondernemer Willem Koenen benaderde ons met de vraag hoe hij zijn nieuwe producten in de markt kon zetten. Met wanddecoratie, gemaakt van resthout uit zagerijen, wil hij graag elementen uit de natuur bij mensen naar binnen brengen. De producten waren zo goed als klaar, dus tijd om de markt te veroveren en bij interieurarchitecten en -designers op het netvlies te komen. Zo zorgden wij dat zijn product een merk werd.

Wij zorgden voor:
✓ Merk- en productnamen
✓ Merkverhaal
✓ Logo- en huisstijl
✓ Webdesign

De eerste stap: merknaam & merkverhaal

Erg mooi die producten, maar wáárom wil Willem dit graag op de markt brengen? Met een positioneringssessie brachten we allereerst zijn missie in kaart en kregen helder wat zijn visie is op de waarde van het product.

Met deze output gingen we aan de slag en is uiteindelijk Cubetti benoemd tot merknaam voor de houten wanddecoratie. Een naam van Italiaanse komaf die letterlijk vertaald ‘blokjes’ of ‘kubussen’ betekent.

Deze naam dekt de lading van het product – de wanddecoratie bestaat immers uit houten blokjes – en de Italiaanse taal brengt een kwalitatieve en smaakvolle feeling met zich mee. Precies dat waar Willem naar op zoek was. De essentie van Cubetti hebben wij vervolgens verwoord in een brand story, opgebouwd vanuit de principes van de Golden Circle van Simon Sinek. We vertellen eerst waaróm Cubetti doet wat zij doet. Daarna komt pas aan bod wát er verkocht wordt.

We are Cubetti and we want everyone to enjoy the small things in life. Beauty is everywhere, and nothing is more beautiful than nature itself. In nature, nothing is perfect, and everything is perfect. Nature’s beauty creates feelings of appreciation and gratitude.

We believe that time spent in nature is never wasted. In nature you witness countless miracles, with every step you take. However, in a world that seems to turn faster and faster, people spend less and less time outside. We want people to admire nature again.

With Cubetti you bring a touch of nature to your interior.

De gedachte achter de visuele doorvertaling

Tijd om dat nieuwe merk ook een gezicht te geven met een eigen logo en huisstijl. Hoe we tot deze visuele uitwerking kwamen? De merknaam en producten hebben een aantal karakteristieken waar het logo op gebaseerd is, namelijk:

  • Cubetti betekent letterlijk ‘blokjes’
  • Het product bestaat uit natuurlijke restmaterialen
  • Ieder paneel is authentiek dankzij de bron, aard en leeftijd van het materiaal

Zoals je ziet bestaat het logo dus ook uit een vierkante basisvorm met een natuurlijke kern: de kern die ieder product –en tegelijkertijd iedere toepassing– uniek maakt. Onder het logo ligt een strak uitgelijnd grid dat past bij de designuitstraling van Cubetti. Het woord Cubetti is gebaseerd op zeven identieke vierkanten, uitgelijnd met een herkenbaar vignet.

Verder is de modulaire basis van de wandpanelen zichtbaar aanwezig in de vlakverdeling van de huisstijl. Lekker eenvoudig en zonder onnodige poespas. Verder komt het natuurlijke karakter van Cubetti panelen mooi tot zijn recht met het gebruik van sfeervolle beelden. De huisstijl vormt zo een podium waarmee Cubetti helemaal de aandacht krijgt die het verdient.

Klaar voor lancering met een online visitekaartje

Wij hebben een website ontwikkeld die de huisstijl van Cubetti ademt en de natuurlijke kwaliteit van de producten goed naar voren brengt. Compact en krachtig. Dit online visitekaartje brengt de boodschap van Cubetti naar voren en biedt een duidelijke weergave van de producten die verkocht worden.

Bij de lancering van het merk verkoopt Cubetti 19 verschillende soorten wanddecoratie. Deze bestaan allemaal uit verschillende houtsoorten, afwerking en formaten. Dit geeft ieder product een totaal andere look and feel. En precies dát gevoel hebben wij onder woorden gebracht. Met de wanddecoratie van Cubetti haal je namelijk niet alleen een eyecatcher in huis, je voegt emotie toe aan het interieur. Alle 19 producten hebben een eigen naam gekregen met een korte, pakkende omschrijving op de website. Dit geeft de producten body en een eigen karakter.

“Met een pamperdoos met samples en allerlei ideeën kwam ik de eerste keer binnen bij de MarketingMakkers. Door goed te luisteren, tips te geven en de dialoog de goede richting op te sturen hebben Anouk, Berton, Hans en Niek mij ontzettend geholpen om Cubetti op verschillende manieren vorm te geven: op strategisch, grafisch en digitaal gebied hebben ze me snel en toegewijd ondersteund waardoor ik kon stoppen met ‘hokjesdenken’ en kon beginnen met ‘blokjesdenken’.”

Willem Koenen - Eigenaar Cubetti

Ontmoet het brein achter dit project: Anouk

Marketingstrateeg en manager van deze klantcase

Anouk is creatief marketingstrateeg en krijgt er energie van om klanten te helpen met hun vraagstukken. Van het bedenken van nieuwe ideeën tot het in de puntjes verzorgen van de uitvoering. Met enthousiasme, creativiteit, een vlotte pen en een flinke dosis humor gaat ze ieder project te lijf.

Maak kennis met: Anouk Bos

Marketingstrateeg