‘Waarom’ je iets doet is belangrijker dan wat je doet en hoe je het doet. Het is dan ook geen toeval dat extreem succesvolle bedrijven, bekend om hun marketing, altijd vanuit hun ‘Waarom’ communiceren. Door je ‘Waarom’ centraal te stellen in alles wat je doet en communiceert, creëer je een organisatie waar iedereen bij wil horen: klanten én werknemers. Laten we leren van de besten.

De communicatiestrategie van wereldtoppers

IF YOU HAVE A BODY, YOU ARE AN ATHLETE! JUST DO IT! – NIKE

Missie: ‘To bring inspiration and innovation to every athlete in the world.’   –   Wat doen ze? Ze verkopen schoenen.

FIRST NEVER FOLLOWS!    IMPOSSIBLE IS NOTHING!   –   ADIDAS

Wat doet Adidas? Adidas verkoopt ook schoenen.

THINK DIFFERENT!   –   APPLE

Missie: ‘In everything we do, we believe in challenging the status quo. Because the people who are crazy enough to think that they can change the world are the ones that actually do.’

Wat doen ze? Apple begon met de verkoop van computers, maar heeft inmiddels al verschillende industrieën op de kop gezet met de iPhone, iPod, iPad, iTunes, et iCetera.

OPEN HAPPINESS!   –   COCA COLA

Missie: To refresh the world in mind, body, and spirit. To inspire moments of optimism and happiness through our brands and actions. To create value and make a difference.

Wat doet Coca Cola? Coca Cola verkoopt suikerwater.

Deze organisaties weten niet alleen wat ze doen en hoe ze het doen, maar ze weten ook waarom ze het doen. In tegenstelling tot de rest van de wereld stemmen ze al hun communicatie af op hun ‘Waarom’ en raken daarmee klanten én werknemers met eenzelfde ‘Waarom’. Ze spelen in op je onderbuikgevoel. Niet op het rationele gedeelte van het brein, maar op het reptielenbrein. Daar waar de beslissingen worden genomen. Maak je weleens (met je rationele brein) een lijstje met voors en tegens en besluit je dan toch voor de optie te gaan die het beste voelt? Communicatie vanuit jouw ‘Waarom’ heeft als gevolg dat sommige klanten producten kopen om te laten zien wie ze zijn en waar ze in geloven, aan hun familie en vrienden én aan zichzelf.

SEO gids Google

Hoe de rest van de wereld communiceert

De rest van de wereld communiceert als volgt: “Wij zijn Bedrijf X, wij doen dit en dat, we zijn beter dan onze concurrenten omdat wij goedkoper, efficiënter en klantgerichter zijn (USPs)”. Bijvoorbeeld: “Wij zijn Computerbedrijf X. Wij hebben een nieuwe supersnelle computer met 2 terabyte aan opslagcapaciteit. Koop onze computer.”

Dit is hoe Apple communiceert: “Wij willen de wereld veranderen. We nemen geen genoegen met dingen, simpelweg omdat ze altijd al zo geweest zijn. Wij revolutioneren complete industrieën. De manier waarop we de status quo uitdagen is door onze producten te voorzien van een prachtig design en door ze simpel en extreem gebruiksvriendelijk te houden. Wij maken toevallig geweldige computers. Wil je er een kopen?”

Waar zou je eerder een computer kopen? Bij Apple of bij Computerbedrijf X?

Waar zou je eerder willen werken: bij Computerbedrijf X of bij Apple, Nike, Coca Cola of Adidas?

Consumenten en werkzoekenden worden tegenwoordig overspoeld met zogenaamde Unique Selling Points, maar zeg eens eerlijk: wanneer ben jij voor het laatst écht geraakt door communicatie gefocust op producten en diensten en waarom deze beter zijn dan die van de concurrent?

Het doel is niet alleen om te verkopen aan mensen die nodig hebben wat je aanbiedt, het doel is om te verkopen aan mensen die geloven wat je gelooft.

Het doel is niet alleen om mensen in dienst te nemen die de juiste diploma’s hebben, maar om mensen aan te nemen die geloven wat je gelooft.

Ontdek meer over employer branding

Communiceer jouw ‘waarom’ en je krijgt…

…loyale klanten die niet bij elke aanbieding van de concurrent weglopen.                                                          Wanneer krijg en behoud je het vertrouwen van je klant? Als ze erachter komen dat geld verdienen niet je belangrijkste drijfveer is. Als ze erachter komen dat je elke ochtend voor een hoger doel je bed uitstapt.

…loyale werknemers die niet na twee jaar weg zijn omdat ze bij een ander bedrijf meer kunnen verdienen.

Stop daarom met weinigzeggende teksten als: ‘Wij zijn een innovatieve organisatie met een goede en informele werksfeer’ in je arbeidscommunicatie. Waar is je bewijs? Laat je ziel zien en voelen. Stop jouw ‘Waarom’ in je vacatureteksten en laat zien waar je voor staat, zodat je ook mensen met dezelfde kernwaarden en een passende persoonlijkheid aantrekt.

…een bedrijfscultuur waar werknemers én klanten bij willen horen.

MarketingMakkers kijkt anders, denkt anders en doet anders. Wij waaien als een frisse wind door het traditionele bedrijfsleven. We willen bedrijven, ondernemers, werkgevers en werknemers stimuleren om anders te denken, om groter te denken. Wij geloven niet dat, zowel mensen als bedrijven, moeten blijven zoals ze zijn, omdat ze altijd zo zijn geweest. Wij geloven dat er meer is, als je er maar in gelooft en actie onderneemt. Als je maar durft. Marketing en communicatie hoeft niet moeilijk te zijn. Als je maar weet waarop je het moet baseren. Als je maar weet wat jouw ‘Waarom’ is en hoe je deze relevant kunt maken voor je klant en potentiële werknemer.

Wij vinden dat marketingexpertise beschikbaar moet zijn voor iedereen, zodat iedereen vanuit zijn of haar ‘Waarom’ kan gaan communiceren en inspireren. Dat niet alleen Apple en Nike, maar ieder bedrijf de vruchten kan gaan plukken van een inspirerende marketing en cultuur.

Durf vandaag nog jouw ‘Waarom’ te ontdekken en te communiceren. Laat je merk stralen door het delen van je unieke verhaal en kernwaarden. Zorg voor een bedrijfscultuur waar zowel klanten als werknemers zich mee kunnen identificeren en waar ze graag bij willen horen. Zo bouw je een sterke basis voor langdurig succes en loyaliteit.

Ontdek meer over bedrijfspositionering

Schrijver van deze blog: Berton van Rens

Creatief brein en merkenbouwer

Berton weet elke doelgroep te triggeren met vlijmscherpe positioneringen, overtuigende copy en inspirerende merkverhalen. Een klassieke marketeer? Zeker niet. Met zijn technische en bedrijfskundige achtergrond kijkt hij met een unieke bril naar de marketingwereld.

Berton van Rens

Adviseur & operationeel directeur