Het produceren van content is voor een bedrijf zeer belangrijk. Buiten het tonen van zichtbaarheid, kan het delen van zelfgeschreven content het uitdragen van expertise met zich meebrengen. Een veelgemaakte fout is dat bedrijven een hoop moeite steken in het bedenken en creëren van nieuwe content, terwijl dit bespaard kan worden door oude content te recyclen. Vaak wordt dit als iets negatiefs gezien, maar het hergebruiken van je eigen content kan juist enorm waardevol zijn.  Analyseer je oude content en ontdek welke berichten en artikelen goed hebben gepresteerd. Vooral deze content is slim om opnieuw in te zetten. Je zou ervoor kunnen kiezen om slecht presterende content niet te recyclen, of om het juist in een andere totaal vorm te gieten.

Waarom is het goed om oude content te recyclen?

Je blaast de geschreven content al nieuw leven in door deze te updaten en nogmaals te delen. Er zijn veel redenen te noemen waarom dit hergebruiken nog niet zo slecht is. Het is aannemelijk dat er de laatste tijd nieuwe volgers op je kanalen zijn bijgekomen, zij kennen je oude content niet. Bij de overige volgers zit waarschijnlijk ook een groot deel die deze content nog niet gelezen heeft.

Daarnaast kun je tijd besparen omdat er geen compleet nieuwe teksten geschreven hoeven te worden. Hierdoor heb je meer tijd voor het promoten en het verspreiden van de content en kun je meer creëren tegen lagere kosten.

1. Update de informatie

Bij het recyclen van content is het vooral belangrijk om niet de oude content exact te dupliceren. Verander wat aan de opbouw van de teksten en voeg nieuwe informatie toe. De meeste content heeft geen houdbaarheidsdatum, maar kan met een update wel veel interessanter worden. Deel nieuwe bevindingen, speel in op actualiteiten of voeg een kritische noot toe. Door vaak over hetzelfde onderwerp te schrijven kun je laten zien dat je expert bent op dat gebied.

2. Maak het visueel

Blaas geschreven content nieuw leven in door het in een visuele vorm te gieten. Mensen zijn visueel ingesteld en willen het liefst op deze manier informatie ontvangen. Daarom is het interessant om ook eens te focus te leggen op visuele content. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het verwerken van informatie in een infographic, of verdiep je eens in wat videomarketing voor jouw bedrijf kan betekenen. Mensen begrijpen visuele content sneller dan geschreven content en onthouden dit ook een stuk beter.

3. Bundel je content

Wanneer je al veel content geschreven hebt, biedt dit de mogelijkheid om het te bundelen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door de content samen te pakken in een e-book. Zo geef je de lezer de mogelijkheid om de content te downloaden en op een ander moment rustig door te nemen. Daarnaast kun je samenvattingen van de artikelen maken, waardoor de lezer een handige checklist heeft van de belangrijkste punten uit jouw content.

4. Geef een webinar over het onderwerp

Dankzij de oude content die al geschreven is, heb je het script voor een webinar al bijna klaar. Een webinar is een vorm van live communicatie waarin een presentator vanuit één locatie een grote groep kijkers online bereikt. In tegenstelling tot de communicatietrend waarin alles korter moet, loopt de gemiddelde kijktijd van webinars fors op. Dit biedt de mogelijkheid om dieper in te gaan op het onderwerp. Daarbij kunnen kijkers live vragen stellen, wat nog meer kracht geeft aan de inhoud van de webinar.

5. Recycle oude nieuwsbrieven

Hoeveel procent van alle geadresseerden die jouw nieuwsbrieven ontvangen, openen deze niet? Grote kans dat zij deze info daarom nog nooit gelezen hebben. Daarbij zijn er misschien een hoop nieuwe personen die zich ondertussen hebben aangemeld om de nieuwsbrief te ontvangen. Zij kennen je oude content ook nog niet. Hussel de berichten uit oude nieuwsbrieven en maak dit tot een onderdeel van jouw nieuwe nieuwsbrief. Dit bespaart een hoop tijd!

6. Gastblog op andere pagina’s

Zoek de samenwerking op met andere bedrijven of blogs in dezelfde branche. Gastbloggen werkt goed voor je naamsbekendheid en zorgt voor een mooie link naar je eigen website. Daarbij bereik je met een gastblog een geheel nieuw publiek. Voor deze gastblog kun je een oude blog van je eigen pagina gebruiken, maar zorgt dat deze wel uniek en origineel genoeg is om als gastblog te kunnen plaatsen.

7. Onderschat social media niet

Berichten op social media behalen al snel een groot bereik. Plaats daarom jouw blogs of artikelen in verkorte delen op social media, waarna je voor het volledige stuk doorverwijst naar de website. Op elk social media platform zit een hele andere doelgroep, dus je kunt ook experimenteren met het plaatsen van deze content op verschillende platformen. Win-win: je krijgt meer verkeer naar je website én je contentkalender is meteen een stuk gevulder!

Schrijfster van deze blog: Anouk Bos

Onze contentexpert gespecialiseerd in jongerenmarketing

Anouk is creatief marketingstrateeg en weet alles van content. Ze krijgt er energie van om klanten te helpen met hun vraagstukken. Van het bedenken van nieuwe ideeën tot het in de puntjes verzorgen van de uitvoering. Met enthousiasme, creativiteit, een vlotte pen en een flinke dosis humor gaat ze ieder project te lijf.