Zet jouw school op de kaart met scholenmarketing

Scholenmarketing is tegenwoordig onmisbaar voor het succes van een school. Ook binnen onderwijsland speelt de concurrentie op en ouders wensen steeds meer transparantie. Het is niet meer genoeg om gewoon goed onderwijs te geven. Je moet dit goede onderwijs ook weten te verkopen. Met scholenmarketing laat je zien wat een school te bieden heeft en zet je deze school op de kaart. Kan jouw school wel wat marketing gebruiken? Hieronder de zeven stappen naar een zichtbare school.

Scholenmarketing vanuit de kleuterklas

Hoe jij jouw school op de kaart kunt zetten

Vaak kennen marketingstrategieën een primaire doelgroep en daarnaast eventueel secundaire doelgroepen. In het onderwijs werkt dit anders. Hier heb je namelijk te maken met twee primaire doelgroepen: leerkrachten en ouders/kinderen. Enerzijds gaat zonder goede leerkrachten het onderwijs achteruit en zullen uiteindelijk minder ouders en kinderen voor jouw school kiezen. Anderzijds kun je nóg zulke goede leerkrachten hebben, als er geen kinderen zijn die van hen kunnen leren, dan heb je daar helemaal niets aan. Je hebt dus twee groepen waarvan het belangrijk is dat ze naar jouw school komen en waarvan het misschien nog wel belangrijker is dat ze positief praten over jouw school. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Er is geen vaststaand stappenplan om jouw school de best lopende school van het land te maken. Maar als je een dagje met de kleuters meeloopt, dan ben je al een heel eind.

 

Oren open, mondjes dicht

1. Breng behoeften in kaart

Eén van de eerste dingen die we de jongste basisschoolleerlingen leren, is dat het belangrijk is om naar elkaar te luisteren. Om niet alleen uit te gaan van wat je zelf vindt, maar ook open te staan voor hoe een ander ertegenaan kijkt. Dat is ook de belangrijkste eerste stap als het gaat om scholenmarketing. Stel jezelf eens de vragen: Waar baseren ouders en kinderen hun keuze voor een school op? Waarom willen beginnende leerkrachten wel op de ene school aan de slag en niet op de andere?

Pas als je een goed beeld hebt van de behoeften en wensen van de mensen die je aan wil trekken, kun je gaan kijken in hoeverre je aan die wensen voldoet en hoe je daarin kunt investeren.

Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet

2. Product/market fit

Zodra je de behoeften van je doelgroepen in kaart hebt gebracht, kun je om je heen gaan kijken. Wat doen we op dit moment? Voldoen we aan de belangrijkste behoeften van de doelgroepen? Zo nee: waar ligt dat aan? Zo ja: laten we dit ook voldoende zien? Door routines en aanpak eens onder de loep te nemen en naast de wensen van je doelgroepen te plaatsen, kun je blootleggen welke dingen je automatisch doet, die misschien helemaal niet bijdragen aan de marketing van jouw school. Observeer de dagelijkse gang van zaken en breng jullie huidige situatie in kaart.

Wie ben ik?

3. Vertel het authentieke verhaal van jouw school

Tekeningen die kleuters maken, zeggen veel over hoe zij zijn. Wat ze leuk vinden, wat ze bezighoudt en waar in hun ontwikkeling ze zitten (zie je koppoters of zijn er al buikjes te zien?). Maak ook eens zo’n tekening voor jouw school. Wat vinden jullie leuk? Waar liggen jullie interesses? Wat zijn jullie drijfveren? Waar staan jullie nu? Want die tekening, die laat zien waar de school voor staat. Waarom jullie doen wat je doet en waar dat toe leidt. Die tekening laat ouders, kinderen en leerkrachten direct zien wat ze krijgen als ze voor jullie school kiezen. En misschien kom je erachter dat je nog helemaal niet staat waar je wil staan. Maar dan weet je in ieder geval wel waar je naartoe wil. En dáár gaat het om.

Vriendjes maken

4. Ontwikkel je marketingstrategie

Nu is het tijd om je te focussen op een plan. Je weet wat je in huis hebt en je weet wat de kern van jullie onderwijs is. Hoe ga je deze informatie bij jouw doelgroepen krijgen? En hoe ga je ervoor zorgen dat deze mensen vervolgens ook iets doen met die info? Iedereen binnen je doelgroep is een potentieel nieuw vriendje. Iemand die op basis van dezelfde interesses en ideeën, een goed gevoel en een fijne sfeer gaat bepalen of die ook jouw vriendje wil zijn. En vriendschap komt altijd van twee kanten. Zorg ervoor dat je niet alleen zendt, maar ook de ruimte geeft aan potentiële leerkrachten, ouders en kinderen om iets te vertellen.

Aap Noot Mies

5. Zet je marketingmiddelen in

Nu je jouw plan hebt, is het zaak om je ideeën om te zetten in woorden. Laat van je horen! Schrijf in een nieuwsbrief, vul je website, laat jezelf zien op sociale media. Het kan lastig zijn om hiermee te starten als je daar weinig ervaring mee hebt. Op welke manier spreek je jouw doelgroep aan? Waar wil men over lezen? Wat zorgt voor positieve associaties met de school? Je zult vast af en toe twijfelen over een bericht. Of erachter komen dat het toch niet helemaal zo uitpakte als je hoopte. Maar hiervoor geldt hetzelfde als voor leren lezen: het is vallen en opstaan en oefening baart kunst!

Successen vieren

6. Laat zien wat je in huis hebt

Een kleuter die zelf z’n veters kan strikken? Veterstrikdiploma! Is het gelukt zonder hulp iets te knippen en plakken? Sticker verdiend! Hard gewerkt? Even lekker spelen op het schoolplein! In een kleuterklas wordt iedere dag iets gevierd. Kleine en grote overwinningen, groei en ontwikkeling. Doe dit ook met je school, laat je successen zien! Een voorleeswedstrijd gewonnen? Zet het op je website! Samen met de klas buiten kikkers gespot? Deel dat de kinderen genoten hebben in de natuur! Een nieuwe taalmethode die super werkt? Laat het je collega’s weten! Juist door aandacht te besteden aan alles wat goed gaat, trek je mensen aan. De school zet zich iedere dag in voor het best mogelijke onderwijs en voor successen binnen en buiten de klas. Nu nog ervoor zorgen dat dit gezien wordt, dan komt de rest vanzelf.

Oefening baart kunst

7. Probeer uit wat voor jou het beste werkt

Het kan zijn dat je veel tijd en energie ergens in hebt gestoken en dat het zich niet helemaal uitbetaalt. Of dat een bericht anders wordt geïnterpreteerd dan je het bedoelde. Het belangrijkst is om dan niet te denken: laat maar zitten die scholenmarketing. Als een kleuter zijn blokkentoren in ziet storten, dan begint hij gewoon opnieuw. En als het een kind de eerste keer niet lukt om zelf de jas aan te trekken, dan lukt het de tweede, derde of twintigste keer wel. Vind uit wat werkt voor jouw school en blijf proberen, dan kom je er vanzelf.

Schrijfster van deze blog: Nina Brouwers

Onze eigen taalvirtuoos

Met haar aanstekelijke enthousiasme zet deze communicatieadviseur als geen ander jouw boodschap om in krachtige content die doelen bereikt.

Nina Brouwers

Marketing- en communicatieadviseur