De arbeidsmarkt is krapper dan ooit. Zeker in sectoren als de techniek, productie, logistiek en (maak)industrie. Heb je daarom al eens nagedacht over het werven van Duits personeel voor jouw vacatures? De Duitse arbeidsmarkt biedt voor Nederlandse werkgevers (vooral aan het grensgebied) veel kansen voor goed personeel. Want waarom zou je je beperken tot je eigen vijver als er een oceaan van mogelijkheden voor je ligt? Doorbreek die grenzen en duik in de Duitse arbeidsmarkt.

Werf Duitsers uit de grensregio’s: 3 tips

Waarom barst de Duitse markt van de kansen? Nou, de Duitse werknemers brengen een unieke mix van eigenschappen met zich mee die uitermate gunstig zijn voor elk bedrijf. Zo staan ze bekend om hun technische vaardigheden en zijn ze over het algemeen zeer goed opgeleid. Het Duitse onderwijssysteem is namelijk van hoge kwaliteit en legt een sterke nadruk op grondigheid en precisie. Dit resulteert in werknemers in staat zijn om complexe problemen effectief te analyseren en op te lossen.

Tip 1: de juiste benadering is key

In Duitsland liggen de banen net zo voor het oprapen als hier. Ook daar zeggen mensen niet zomaar hun baan op omdat ze een random advertentie voorbij zien komen. Net zoals hier geldt dat krachtige arbeidsmarktcommunicatie met een sterk employer brand goud waard zijn. Vaak maken bedrijven een keuze tussen investeren in marketing óf investeren in recruitment. Beide aanpakken hebben zo hun voor- en nadelen. Als marketeers zijn wij niet geheel objectief, dat geven we toe. Maar toch zetten we ze graag even op een rijtje:

Arbeidsmarktcommunicatie:

  • Je investeert in de reputatie van je eigen bedrijf
  • Je wordt bekender onder jouw doelgroep (ook als ze niet solliciteren, ze zien je wel).
  • Nieuwe medewerkers komen op je af vanwege jouw verhaal en voelen zich aangesproken door jouw bedrijf en cultuur
  • Nieuwe medewerkers delen jouw DNA, daarom passen ze beter en blijven ze langer
  • Huidige medewerkers worden trotser op hun werkgever of waren dat al en kunnen dat nu uiten
  • Het is goedkoper dan recruitment
  • Er is geen garantie dat alle openstaande vacatures gevuld worden.

Recruitmentbureaus:

  • Je betaalt alleen als je iemand aanneemt
  • Personen die worden aangedragen zijn vaak niet van het gewenste niveau of zijn geen match

Tip 2: wees je (heel) bewust van de cultuurverschillen

Onze Duitse buren lijken misschien dichtbij, maar hun werkcultuur kan verrassend verschillend zijn. Duitsland neigt meer naar het bureaucratische, met een sterke hiërarchie en beperkte doorgroeimogelijkheden. Duitse bedrijven kunnen wat traditioneler zijn in hun denkwijzen en werkwijzen. Duitsers zijn bovendien over het algemeen vrij risicomijdend: ze vragen veel en willen alles weten. Geduld is hierbij het sleutelwoord.

 

Tip 3: ken je pluspunten

Dankzij die cultuurverschillen bieden we in Nederland een hoop aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden voor Duits personeel. Denk aan meer vrijheid, meer en snellere groeikansen, minder hiërarchie en bovenal, gezelligheid op de werkvloer. Bovendien zijn onze sociale voorzieningen, zoals ziekteverzekering en pensioen, doorgaans beter geregeld dan in Duitsland.

Al met al biedt het werven van Duits personeel een kansrijke oplossing voor het tekort aan arbeidskrachten. Door je communicatiestrategie te optimaliseren, te respecteren en te anticiperen op culturele verschillen, kun je je bedrijf openstellen voor een talentpool die je wellicht nog niet eerder had overwogen. Dit is je kans om de vijver uit te breiden en zo je bedrijf te laten groeien. Dus ga die grens over en werf dat Duitse talent.

Schrijver van deze blog: Berton van Rens

Creatief brein en merkenbouwer

Berton weet elke doelgroep te triggeren met vlijmscherpe positioneringen, overtuigende copy en inspirerende merkverhalen. Een klassieke marketeer? Zeker niet. Met zijn technische en bedrijfskundige achtergrond kijkt hij met een unieke bril naar de marketingwereld.

Berton van Rens

Adviseur & operationeel directeur