Horst aan de Maas zit vol verrassingen: van prachtige natuurgebieden tot speelse activiteiten. Niet gek dus dat de regio steeds populairder wordt voor toeristen. Daarom vroeg Gemeente Horst aan de Maas ons om een magazine te ontwikkelen voor deze grote groep. Met als doel? De toerist wegwijs maken door alle parels van de omgeving te bundelen. In een korte tijd ontwikkelden wij een glossy vol activiteiten, mooie plekken en bijzondere verhalen uit Horst aan de Maas.
Wij zorgden voor:
✓ Bladformule
✓ Copywriting
✓ Vormgeving
✓ Projectmanagement
✓ Drukwerk & handling
Dit is… de bladformule
Wij bedachten het overkoepelende concept voor de bladformule ‘Dit is…’: een veelzijdige en duidelijke manier om de regio te presenteren. Elk onderwerp werd op deze manier gepresenteerd, wat zorgde voor één lijn in het hele magazine. Een aantal voorbeelden:
- Dit is… Sevenum
- Dit is… de paardensport
- Dit is… de smaak van hier
- Dit is… het leukste uitje voor het hele gezin
Daarnaast bedachten we de tagline van het magazine: ‘Weej hebbe ’t allemaol!’ (Wij hebben het allemaal!). Puur, trots en lekker Limburgs. Spreekt voor zich, toch?
Vanuit de ogen van de doelgroep
Elke toerist zoekt iets unieks. Dat begrijpen we. Daarom gingen we voor een magazine waarin iedereen zich in herkent. Van avontuurlijke gezinnen tot rustzoekende stellen. We bekeken in het magazine de regio vanuit de ogen van verschillende doelgroepen, zoals: wandelaars en fietsers, gezinnen met kleine kinderen en oude kinderen en stellen in verschillende leeftijdscategorieën. Wij interviewden deze inwoners over hun lievelingsplekjes en favoriete activiteiten. Want dat zorgt ten slotte voor de leukste en beste tips voor elke doelgroep.
Thema’s, verhalen en routes
Naast deze tips staat het magazine bol van thema’s die de regio typeren: van streekproducten en cultuur tot paardensport en bruisende ondernemerscentra. Uiteraard kreeg ook de bijzondere natuur uitgebreid aandacht; die van maas, bos, heide tot peel varieert. En in die natuur zijn veel wandel- en fietsroutes te vinden. Deze routes koppelden we aan de verschillende verhalen en lichtten deze uit bij de passende themapagina’s.
Met design gaat het magazine leven
Al deze tips en verhalen worden pas écht aantrekkelijk om te lezen, wanneer het tot de verbeelding spreekt. Daarom verwerkten we alle teksten tot een magazine, geheel in glossy-stijl. Dankzij de zomerse fotografie, prettig leesbare tekstblokjes en frisse vormgeving, kwam het magazine echt tot leven. Hierin zitten zelfs uitvouwbare kaarten om de nadruk te leggen op het uitgebreide wandel- en fietsnetwerk in de regio.
Drukwerk en handling
Inhoud en vormgeving klaar? Drukken maar! We drukten 10.000 exemplaren van het magazine. De glossy werd gelanceerd tijdens een speciale avond voor de vrijetijdssector in de regio, waarbij alle ondernemers een stapel exemplaren meekregen om deze verder te verspreiden bij toeristen. En de reacties waren erg positief!
Een topsamenwerking van begin tot eind
Het eindresultaat is er -vooral vanwege de korte doorlooptijd- een om trots op te zijn. Want dat is het voordeel van alles onder één dak hebben: van concept, copywriting en projectmanagement tot aan vormgeving en drukwerk. Zo kunnen we intern snel schakelen tussen alle expertises en zorgt dit voor korte lijntjes tussen ons en de opdrachtgever.
En dat resulteert in een magazine vol verhalen en inspiratie dat de vrijetijdssector van Horst aan de Maas op een aantrekkelijke manier (re)presenteert voor elke doelgroep. Een glossy die toeristen rustig kunnen doorbladeren in hun vakantiehuisje. Waardoor ze vanaf moment één denken: wauw, Horst aan de Maas heeft het allemaal. En we komen hier zeker nog eens terug.
De opdrachtgever zegt over onze samenwerking:
“Samen met Wouter en Anouk de schouders eronder gezet om in een super korte tijd een glossy “toeristisch magazine voor gemeente Horst aan de Maas” te ontwikkelen. No-nonsense, adequaat en snel – dat zijn woorden die in mij opkomen als ik terugdenk aan de samenwerking bij de totstandkoming van dit magazine. Het resultaat mag er wezen en daar mogen we best trots op zijn! Onze gemeente heeft zoveel moois te bieden en hoe mooi is het om dit verhaal te vertellen aan de toerist die onze gemeente bezoekt?! “
“Want daar doen we het voor, de mooie pareltjes laten zien, zichtbaar maken hoe divers ons landschap is van Maas, bos heide en Peel en wat er zoal voor activiteiten te doen zijn. Door middel van dit magazine willen we de unieke kenmerken, culturele rijkdom en tal van recreatieve activiteiten in onze gemeente benadrukken. Het vergroot niet alleen het bewustzijn over wat Horst aan de Maas te bieden heeft, het zorgt ook voor meer spreiding van bezoekers en zorgt voor binding aan onze gemeente.
Samen zetten we toeristisch Horst aan de Maas nóg beter op de kaart!“
Jans Dorssers – Accountmanager Vrijetijdseconomie
Lees meer over Anouk
Marketingstrateeg en manager van dit project
Anouk is creatief marketingstrateeg en krijgt er energie van om klanten te helpen met hun vraagstukken. Van het bedenken van nieuwe ideeën tot het in de puntjes verzorgen van de uitvoering. Met enthousiasme, creativiteit, een vlotte pen en een flinke dosis humor gaat ze ieder project te lijf.