Veel bedrijven in de B2B-markt zijn gespecialiseerd in een specifiek onderdeel binnen hun branche. Vaak gaat het om onderwerpen waar de gemiddelde mens zelfs nog nooit over heeft nagedacht. Wist je bijvoorbeeld dat er machines worden gemaakt die ervoor zorgen dat hondenbrokken meer voedingsstoffen op kunnen nemen? Of dat er systemen worden ontwikkeld, puur voor het automatisch opzetten van kartonnen dozen? Achter heel veel producten zit een veel groter verhaal dan verwacht. Lees nu hoe je dat verhaal kunt vertellen.

1. Verzamel informatie én passie

Over het algemeen vinden mensen het leuk om over hun vakgebied te vertellen. Vooral als ze een oprecht geïnteresseerde luisteraar hebben. Laat je nieuwsgierigheid de overhand nemen en verzamel zo veel mogelijk informatie over het onderwerp. Probeer vooral de passie die je te zien krijgt mee te nemen in wat je gaat schrijven. Laat je enthousiasmeren!

2. Creëer waardevolle content gericht op belangrijke zoektermen

Bedenk voordat je start met schrijven altijd wie de tekst te lezen krijgt en leef je in. Wat weet diegene al over het onderwerp? Wat wil diegene er graag over te weten komen? Wat heeft de lezer nodig? Lezers die wel interesse hebben in het onderwerp, maar er niet in thuis zijn, hebben uitleg van vaktermen en ingewikkelde onderdelen nodig. Lezers die al helemaal in de materie zitten, willen juist geen Jip en Janneke tekst. Leef je in.

3. Breng focus aan

Bepaal de belangrijkste boodschap die je over wil brengen en blijf hier focus op houden. Zorg ervoor dat je belangrijkste punt duidelijk in je tekst naar voren komt en voeg alleen informatie toe die eraan bijdraagt dat de lezer jouw belangrijkste boodschap binnenkrijgt en begrijpt.

4. Help de lezer

Wandelaars hebben bordjes nodig om een route te kunnen volgen naar de eindbestemming. Voor lezers geldt hetzelfde. Wanneer je een lastig onderwerp uit wil leggen, verzand je al snel in een hoop tekst en uitleg. Zorg voor een heldere opbouw van je tekst, met af en toe een wegwijzer zodat de lezer niet verdwaalt in een bos aan nieuwe informatie.

5. Vertel een verhaal

Verpak je boodschap in een verhaal om je lezers te boeien. Gebruik aansprekende voorbeelden, metaforen en anekdotes om complexe onderwerpen toegankelijker te maken en je lezers mee te nemen in jouw verhaal.

6. Schrijf actief en helder

Gebruik actieve en krachtige werkwoorden om je tekst dynamisch en overtuigend te maken. Laat passieve en ingewikkelde zinsconstructies en te lange zinnen achterwege. Wat leest lekkerder?

Het toch redelijk ingewikkelde en door de gehanteerde schrijfstijl moeilijk te lezen artikel werd jammer genoeg maar ook wel begrijpelijk niet gelezen door degenen voor wie het artikel in eerste instantie geschreven was. 

of

De doelgroep las het artikel niet, omdat het niet prettig leesbaar was.

7. Maak je tekst scanbaar

Gebruik tussenkopjes, opsommingen en witruimte om je tekst overzichtelijk en scanbaar te maken. Dit helpt je lezers om snel de belangrijkste informatie te vinden en het verhoogt de kans dat ze je hele tekst lezen.

8. Prikkel de lezer

Wees niet bang om vragen te stellen en problemen te benoemen. Beschrijf een knelpunt waarvan je weet dat de lezer ermee zit en motiveer de lezer om door te lezen en erachter te komen op welke manier jij een oplossing kunt bieden voor dit knelpunt.

9. Onderbouw je argumenten met feiten en cijfers

Gebruik statistieken, onderzoeksresultaten en andere feiten in je tekst. Hiermee kun je jouw boodschap verduidelijken en maak je jouw argumenten krachtiger. Dit versterkt je geloofwaardigheid en laat zien dat je verstand van zaken hebt.

10. Vraag feedback

Heb je je tekst klaar? Leg ‘m eens voor aan iemand uit de doelgroep. Wordt diegene geprikkeld om de tekst te lezen? Snapt hij of zij ook wat je hebt geschreven? Is jouw tekst overtuigend genoeg om actie te ondernemen? De doelgroep kan het je allemaal vertellen, zodat jij niet hoeft te gokken.

Waarom zijn pakkende B2B-teksten belangrijk?

Net als in de B2C-markt, heb je in de B2B-markt te maken met een doelgroep, die je wil overtuigen van de waarde van je product of dienst. Om dat te kunnen doen, heb je een tekst nodig die mensen willen (blijven) lezen. Na het lezen van de tekst, moet de lezer bovendien begrijpen wat de waarde van jouw product of dienst is en waarom dit zinvol is voor zijn of haar organisatie.

Een sterke tekst kan het verschil maken tussen een succesvolle marketingcampagne en een gemiste kans. Door lastige onderwerpen op een heldere, boeiende en toegankelijke manier te verwoorden, zorg je ervoor dat je doelgroep geïnteresseerd blijft en openstaat voor jouw boodschap.

Met deze 10 concrete tips ben je goed op weg om zelfs de meest uitdagende B2B-onderwerpen om te zetten in pakkende teksten die resulteren in betere leads, sterkere relaties en uiteindelijk meer succes voor jouw bedrijf. Ga aan de slag met deze tips en laat je marketing- en tekstschrijfvaardigheden spreken!

Schrijfster van deze blog: Nina Brouwers

Onze eigen taalvirtuoos

Met haar aanstekelijke enthousiasme zet deze communicatieadviseur als geen ander jouw boodschap om in krachtige content die doelen bereikt.

Nina Brouwers

Marketing- en communicatieadviseur