Blijven verrassen!

Dat er geen betere reclame dan is mond-tot-mond reclame, hoeven we u niet meer te vertellen.

Tevreden klanten zijn je immers je beste verkopers, toch? Hier zijn wij het echter niet helemaal mee eens. Of beter gezegd, deze uitspraak willen we iets nuanceren. Bij MarketingMakkers geloven we namelijk dat tevreden klanten alleen positief over uw bedrijf praten als ze erover gevraagd worden, of als het onderwerp toevallig ter sprake komt. Wij leggen de lat hoger en willen dat uw klanten uit zichzelf uw bedrijf de hemel in prijzen, als ambassadeurs. Klinkt goed, maar hoe krijg je dit voor elkaar?

De sleutel ligt in het verrassen, verbazen en verwonderen van je klanten. Geef je klant iets om over te praten. Doe eens gek en geef je een keer legendarische, tot-aan-het-belachelijk-grenzende, service.

Is je klant jarig, geef ‘m een taart of een krat bier. De jarige klant, we noemen hem Tom, komt vervolgens thuis in een met familie en vrienden gevulde huiskamer, snijdt de taart aan en vertelt vol overtuiging over Niek die hem onverwachts een taart had gegeven: ‘Wettewal, die van Geurts van MarketingMakkers’. De volgende dag in de supermarkt, komt de peetoom van Tom een bekende tegen: ‘Ha Nel, moet je nu eens horen. Ik was gister op de verjaardag van onze Tom en die had een taart gekregen van Niek van MarketingMakkers. Gewoon omdat ie jarig was.’ Een dergelijke actie kost u eenmalig een tientje, maar levert u meer op dan die advertentie in de krant. Je creëert een klant voor het leven die ook nog eens elke mogelijkheid aangrijpt om je bedrijf te promoten.

Wij zijn van mening dat mond-tot-mond reclame zich aan de volgende formule houdt:

mond-tot-mond reclame = klantervaring – verwachting van de klant

De formule werkt twee kanten op: Een onverwachte, legendarische ervaring resulteert in positieve mond-tot-mond reclame. Een slechte ervaring met hoge verwachtingen leidt tot negatieve mond-tot-mond reclame. Na elke positieve of negatieve ervaring met je bedrijf, stelt je klant zijn of haar verwachtingen bij, daarom is het essentieel om te blijven verrassen.

Pieter, de zelfbenoemde eindbaas van Coolblue, heeft dit door. Nu het tegenwoordig steeds moeilijker wordt om je als bedrijf te onderscheiden op basis van productkwaliteit of productspecificaties, moet je elk contactmoment met je klant aangrijpen als een kans om de klant verrassen.

‘Alles voor een glimlach’ – Pieter, Eindbaas Coolblue

Dat er geen betere reclame dan is mond-tot-mond reclame, hoeven we u niet meer te vertellen.

Tevreden klanten zijn je immers je beste verkopers, toch? Hier zijn wij het echter niet helemaal mee eens. Of beter gezegd, deze uitspraak willen we iets nuanceren. Bij MarketingMakkers geloven we namelijk dat tevreden klanten alleen positief over uw bedrijf praten als ze erover gevraagd worden, of als het onderwerp toevallig ter sprake komt. Wij leggen de lat hoger en willen dat uw klanten uit zichzelf uw bedrijf de hemel in prijzen, als ambassadeurs. Klinkt goed, maar hoe krijg je dit voor elkaar?

De sleutel ligt in het verrassen, verbazen en verwonderen van je klanten. Geef je klant iets om over te praten. Doe eens gek en geef je een keer legendarische, tot-aan-het-belachelijk-grenzende, service.

Is je klant jarig, geef ‘m een taart of een krat bier. De jarige klant, we noemen hem Tom, komt vervolgens thuis in een met familie en vrienden gevulde huiskamer, snijdt de taart aan en vertelt vol overtuiging over Niek die hem onverwachts een taart had gegeven: ‘Wettewal, die van Geurts van MarketingMakkers’. De volgende dag in de supermarkt, komt de peetoom van Tom een bekende tegen: ‘Ha Nel, moet je nu eens horen. Ik was gister op de verjaardag van onze Tom en die had een taart gekregen van Niek van MarketingMakkers. Gewoon omdat ie jarig was.’ Een dergelijke actie kost u eenmalig een tientje, maar levert u meer op dan die advertentie in de krant. Je creëert een klant voor het leven die ook nog eens elke mogelijkheid aangrijpt om je bedrijf te promoten.

Wij zijn van mening dat mond-tot-mond reclame zich aan de volgende formule houdt:

mond-tot-mond reclame = klantervaring – verwachting van de klant

De formule werkt twee kanten op: Een onverwachte, legendarische ervaring resulteert in positieve mond-tot-mond reclame. Een slechte ervaring met hoge verwachtingen leidt tot negatieve mond-tot-mond reclame. Na elke positieve of negatieve ervaring met je bedrijf, stelt je klant zijn of haar verwachtingen bij, daarom is het essentieel om te blijven verrassen.

Pieter, de zelfbenoemde eindbaas van Coolblue, heeft dit door. Nu het tegenwoordig steeds moeilijker wordt om je als bedrijf te onderscheiden op basis van productkwaliteit of productspecificaties, moet je elk contactmoment met je klant aangrijpen als een kans om de klant verrassen.

‘Alles voor een glimlach’ – Pieter, Eindbaas Coolblue