Klantcase: CDA stand op de Hiltho beurs

MarketingMakkers kreeg vanuit het CDA Horst aan de Maas, CDA Venray en CDA Venlo, de vraag om mee te denken over de CDA stand voor de Hiltho beurs van 6 t/m 10 oktober. Tijdens de beurs waren er tienduizenden mensen aanwezig op het Kasteelpark ter Horst; een unieke kans om in korte tijd met veel burgers te praten. Het CDA hoopte op de Hiltho goede gesprekken met bezoekers te kunnen voeren, om te achterhalen wat zij belangrijk vinden. De stand moest hier een faciliterende rol in spelen. De rode draad van de stand? De gemeenteraad bepaalt samen met u!

DOELEN EN IDEEVORMING

De belangrijkste doelen van de stand:

  • Laten zien het CDA er voor iedereen is
  • Mensen het belang van de gemeenteraad laten inzien en ze oproepen om te stemmen volgend jaar
  • Goede gesprekken met bezoekers mogelijk maken, om te achterhalen wat burgers écht belangrijk vinden

De stand bestond uit een drietal elementen:

1) ZES BANNERS ILLUSTREREN WAAROM EN HOE DE GEMEENTERAAD BELANGRIJK IS, IN HET DAGELIJKS LEVEN VAN ALLE BURGERS

De gemeenteraad bepaalt samen met u…

… of zij kunnen gaan bouwen in eigen dorp (belangrijk voor jonge stellen)
… of hij de ruimte krijgt om te ondernemen (belangrijk voor ondernemers)
… of zij veilig over straat kan fietsen (belangrijk voor kinderen en hun familie)
… of zij de zorg krijgt waar ze recht op heeft (belangrijk voor hulpbehoevenden)
… of hij in zijn buurt kan blijven sporten (belangrijk voor het verenigingsleven)
… of hij de ruimte krijgt om voedsel te produceren (belangrijk voor boeren)

2) EEN DOEK DAT BEZOEKERS OPROEPT OM TE STEMMEN TIJDENS DE GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN

De opkomst tijdens landelijke verkiezingen ligt 50% hoger dan het opkomstpercentage van de gemeenteraadsverkiezingen. Terwijl de gemeente in veel situaties, belangrijker voor jou is, dan de landelijke politiek. De kop ‘Wat bepaalt de gemeenteraad voor jou?’ laat bezoekers nadenken over hoe de gemeenteraad invloed heeft op hun dagelijkse leven.

3) EEN BAKFIETS WAARBIJ BEZOEKERS ZÉLF €300.000 MOGEN VERDELEN

Het belangrijkste element van de stand was een bakfiets. Bezoekers mochten hier een fictief bedrag van €300.000 (middels drie briefjes van €100.000) uitgeven aan drie onderwerpen die voor hen belangrijk zijn. Hierbij konden ze kiezen uit 11 voorgeselecteerde topics. Bezoekers mochten echter ook een eigen bestemming voor het geld kiezen door het onderwerp van hun keuze op de achterkant van een biljet te schrijven en in het vakje ‘Overig’ te doen. Op de bakfiets staat de tekst ‘Wat bepaal jij?’ en ‘Jouw stem telt, vooral binnen je eigen gemeente’ om te benadrukken dat jouw stem tijdens de gemeenteraadsverkiezingen, een veel grotere impact heeft dan tijdens de landelijke verkiezingen. Achter de bakfiets staat een spiegel geplaatst, die de tekst ‘Wat bepaal jij?’ extra krachtig maakt.

De bakfiets maakte de stand interactief, toegankelijk en creëerde eveneens diepgaande gesprekken. Bezoekers konden immers maar in 3 van de 12 onderwerpen investeren. Ze werden zo ‘gedwongen’ om naar de kern te gaan: Wat vind ik nu écht belangrijk? Deze CDA-bakfiets functioneerde, door de duizenden ingeleverde biljetten, als een kwantitatief onderzoek op de Hiltho, waarbij gepeild werd wat mensen belangrijk vinden. Het kwalitatieve element, de diepgaande gesprekken met burgers over belangrijke issues, bleek echter minstens zo waardevol.

BOB VORSTERMANS, WETHOUDER CDA HORST AAN DE MAAS

Het CDA Horst aan de Maas wil graag bij haar burgers ophalen wat er speelt en leeft. Ter voorbereiding op de gemeenteraadsverkiezingen in 2018 hebben we daarom samen met Niek gesproken over leuke en laagdrempelige manieren om met burgers in contact te komen. Het idee om dit te doen door middel van een interactieve stand op de Hiltho is ons zeer goed bevallen. We hebben vele gesprekken met burgers mogen voeren en op deze manier veel informatie op kunnen halen voor ons verkiezingsprogramma.

MARKETINGMAKKERS HEEFT ONS DOOR HAAR CREATIVITEIT EN PRAGMATISCHE INSTEEK OP HET JUISTE SPOOR GEZET EN ONDERSTEUND. TOP!    –    BOB VORSTERMANS

 

EEN SFEERIMPRESSIE…

Ze mogen misschien nog niet echt stemmen, maar ook de meningen van kinderen zijn belangrijk.

Gezellig druk in de CDA stand.

€100.000 voor het toerisme!

Je kunt de hersenen bijna horen kraken.

MarketingMakkers kreeg vanuit het CDA Horst aan de Maas, CDA Venray en CDA Venlo, de vraag om mee te denken over de CDA stand voor de Hiltho beurs van 6 t/m 10 oktober. Tijdens de beurs waren er tienduizenden mensen aanwezig op het Kasteelpark ter Horst; een unieke kans om in korte tijd met veel burgers te praten. Het CDA hoopte op de Hiltho goede gesprekken met bezoekers te kunnen voeren, om te achterhalen wat zij belangrijk vinden. De stand moest hier een faciliterende rol in spelen. De rode draad van de stand? De gemeenteraad bepaalt samen met u!

DOELEN EN IDEEVORMING

De belangrijkste doelen van de stand:

  • Laten zien het CDA er voor iedereen is
  • Mensen het belang van de gemeenteraad laten inzien en ze oproepen om te stemmen volgend jaar
  • Goede gesprekken met bezoekers mogelijk maken, om te achterhalen wat burgers écht belangrijk vinden

De stand bestond uit een drietal elementen:

1) ZES BANNERS ILLUSTREREN WAAROM EN HOE DE GEMEENTERAAD BELANGRIJK IS, IN HET DAGELIJKS LEVEN VAN ALLE BURGERS

De gemeenteraad bepaalt samen met u…

… of zij kunnen gaan bouwen in eigen dorp (belangrijk voor jonge stellen)
… of hij de ruimte krijgt om te ondernemen (belangrijk voor ondernemers)
… of zij veilig over straat kan fietsen (belangrijk voor kinderen en hun familie)
… of zij de zorg krijgt waar ze recht op heeft (belangrijk voor hulpbehoevenden)
… of hij in zijn buurt kan blijven sporten (belangrijk voor het verenigingsleven)
… of hij de ruimte krijgt om voedsel te produceren (belangrijk voor boeren)

2) EEN DOEK DAT BEZOEKERS OPROEPT OM TE STEMMEN TIJDENS DE GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN

De opkomst tijdens landelijke verkiezingen ligt 50% hoger dan het opkomstpercentage van de gemeenteraadsverkiezingen. Terwijl de gemeente in veel situaties, belangrijker voor jou is, dan de landelijke politiek. De kop ‘Wat bepaalt de gemeenteraad voor jou?’ laat bezoekers nadenken over hoe de gemeenteraad invloed heeft op hun dagelijkse leven.

3) EEN BAKFIETS WAARBIJ BEZOEKERS ZÉLF €300.000 MOGEN VERDELEN

Het belangrijkste element van de stand was een bakfiets. Bezoekers mochten hier een fictief bedrag van €300.000 (middels drie briefjes van €100.000) uitgeven aan drie onderwerpen die voor hen belangrijk zijn. Hierbij konden ze kiezen uit 11 voorgeselecteerde topics. Bezoekers mochten echter ook een eigen bestemming voor het geld kiezen door het onderwerp van hun keuze op de achterkant van een biljet te schrijven en in het vakje ‘Overig’ te doen. Op de bakfiets staat de tekst ‘Wat bepaal jij?’ en ‘Jouw stem telt, vooral binnen je eigen gemeente’ om te benadrukken dat jouw stem tijdens de gemeenteraadsverkiezingen, een veel grotere impact heeft dan tijdens de landelijke verkiezingen. Achter de bakfiets staat een spiegel geplaatst, die de tekst ‘Wat bepaal jij?’ extra krachtig maakt.

De bakfiets maakte de stand interactief, toegankelijk en creëerde eveneens diepgaande gesprekken. Bezoekers konden immers maar in 3 van de 12 onderwerpen investeren. Ze werden zo ‘gedwongen’ om naar de kern te gaan: Wat vind ik nu écht belangrijk? Deze CDA-bakfiets functioneerde, door de duizenden ingeleverde biljetten, als een kwantitatief onderzoek op de Hiltho, waarbij gepeild werd wat mensen belangrijk vinden. Het kwalitatieve element, de diepgaande gesprekken met burgers over belangrijke issues, bleek echter minstens zo waardevol.

BOB VORSTERMANS, WETHOUDER CDA HORST AAN DE MAAS

Het CDA Horst aan de Maas wil graag bij haar burgers ophalen wat er speelt en leeft. Ter voorbereiding op de gemeenteraadsverkiezingen in 2018 hebben we daarom samen met Niek gesproken over leuke en laagdrempelige manieren om met burgers in contact te komen. Het idee om dit te doen door middel van een interactieve stand op de Hiltho is ons zeer goed bevallen. We hebben vele gesprekken met burgers mogen voeren en op deze manier veel informatie op kunnen halen voor ons verkiezingsprogramma.

MARKETINGMAKKERS HEEFT ONS DOOR HAAR CREATIVITEIT EN PRAGMATISCHE INSTEEK OP HET JUISTE SPOOR GEZET EN ONDERSTEUND. TOP!    –    BOB VORSTERMANS

 

EEN SFEERIMPRESSIE…

Ze mogen misschien nog niet echt stemmen, maar ook de meningen van kinderen zijn belangrijk.

Gezellig druk in de CDA stand.

€100.000 voor het toerisme!

Je kunt de hersenen bijna horen kraken.