Jouw sales- en marketingafdeling zijn dé verbindende schakels tussen je bedrijf en je klant. Maar vaak ligt de focus op verkoop, in plaats van écht luisteren naar wat de klant te zeggen heeft. Gemiste kans! Met open oren haal je waardevolle kennis en informatie binnen om je dienstverlening te verbeteren en nieuwe producten te ontwikkelen. Tijd voor verandering.

Oren open, ogen op scherp

Laat je verkopers en marketeers de klant observeren, hun behoeften analyseren en om advies vragen. Zo betrek je marketing- en verkoopafdelingen bij het ontwikkelproces van nieuwe producten of diensten (NPD-proces) en R&D. Maar onderschat ook je productiemedewerkers niet: jouw geheime troef! Zij zijn dagelijks met het product bezig en weten precies waar de verbeterpunten liggen. Laat iedereen meedenken en ervaringen delen.

Laat je verkopers en marketeers de klant observeren, hun behoeften analyseren en om advies vragen. Zo betrek je marketing- en verkoopafdelingen bij het ontwikkelproces van nieuwe producten of diensten (NPD-proces) en R&D. Maar onderschat ook je productiemedewerkers niet: jouw geheime troef! Zij zijn dagelijks met het product bezig en weten precies waar de verbeterpunten liggen. Laat iedereen meedenken en ervaringen delen.

Samen sterk: meer respect en motivatie

Een mooie bijkomstigheid van deze samenwerking? Afdelingen waarderen elkaar meer en krijgen respect voor elkaars werk. Motivatie en strategische inbreng gaan hand in hand. Iedereen denkt het immers beter te weten. Zodra werknemers erachter komen dat ideeën en suggesties gewaardeerd worden, gaan ze twee keer zo hard werken. Organiseer strategische bijeenkomsten op de werkvloer en laat iedereen vrijwillig deelnemen. Een missie, visie of strategie opgesteld met werknemers uit alle lagen van de organisatie wordt automatisch breder gedragen.

Geef de klant een stem

Door marketing en sales bij het NPD-proces te betrekken, geef je indirect de klant een stem. Maar waarom niet rechtstreeks met klanten samenwerken in het productontwikkelingsproces? Geef je klanten een podium en ontdek hoe je nóg betere resultaten behaalt.

Schrijver van deze blog: Berton van Rens

Creatief brein en merkenbouwer

Berton weet elke doelgroep te triggeren met vlijmscherpe positioneringen, overtuigende copy en inspirerende merkverhalen. Een klassieke marketeer? Zeker niet. Met zijn technische en bedrijfskundige achtergrond kijkt hij met een unieke bril naar de marketingwereld.

Berton van Rens

Adviseur & operationeel directeur