Het werven van personeel in technische branches is pittig. Dat is geen nieuws. Ook technisch bedrijf Van Diepenbeek liep tegen dit probleem aan. Zij legden bij ons de uitdaging neer om allround monteurs en CNC-draaiers te werven. En met een creatieve wervingscampagne zorgen wij ervoor dat ook deze technische vacatures binnen mum van tijd gevuld waren. We horen je denken: ‘whut, hoe dan?’ We leggen het je uit.

Wij zorgden voor:
✓ Creatief concept
✓ Copy
✓ Design

Creatieve campagne voor de eerste aandacht

De werving van het personeel verliep via Facebookadvertenties – ja, in de tijd dat dit nog hip was. Hiervoor bedachten we een creatieve campagne met twee verschillende concepten.

Concept 1: creativiteit trekt de aandacht

Bij het eerste concept lag de nadruk op het mooie aspect van de branche, waarbij we in de visual de techniek letterlijk tot leven brachten. Medewerkers lieten met hun ‘3D-hydraulische’ armen zien welke gave dingen er allemaal met hydrauliek mogelijk zijn. De kracht en trots die de afbeeldingen uitstralen, in combinatie met opvallende slogans, zorgden ervoor dat de advertenties de nodige aandacht trokken.

Concept 2: inspireren wint toch van ludiek zijn

Grappig en origineel zijn is leuk, maar inspireren is belangrijker. Dat blijkt maar weer door het tweede concept, dat nog beter presteerde. In dit concept stond namelijk niet de inhoud van de functie, maar een overtuiging over wat goed werkgeverschap inhoudt centraal. Namelijk de belangrijke behoefte van de doelgroep om niet in het buitenland en in de weekenden te hoeven werken. Aangezien dit onderdeel van het werk als monteur ondertussen als normaal gezien wordt, is dit het aspect waarop Van Diepenbeek zich onderscheidt.

In de technische sector wordt namelijk nagenoeg altijd gevraagd om personen zonder 8 tot 5 mentaliteit. Bij Van Diepenbeek mag je deze mentaliteit juist wél hebben. Zij begrijpen namelijk dat er meer is in het leven dan werken, en dat daar ook de ruimte voor moet zijn. Dit speelt in op de belangrijke behoefte van monteurs om veel tijd met hun gezin en naasten door te kunnen brengen zonder maandelijks de koffers te hoeven pakken. Niet gek dus dat de uiting Gezocht: allround monteur mét 8 tot 5 mentaliteit het best presteerde van allemaal.

Marketingtip

Speel in op een probleem of belangrijke behoefte van de doelgroep voor het beste resultaat.
In dit geval: niet in het buitenland of in het weekend hoeven werken.

Resultaat: versterking voor het team

Een mooi bereik voor een laag budget

Sociaal Kapitaal zorgde dat er zoveel mogelijk resultaat uit het advertentiebudget werd gehaald door de campagnes zo effectief mogelijk weg te zetten. Voor slechts €100 had de advertentie in de eerste looptijd de volgende resultaten:

  • Nieuwe monteur & CNC-verspaner aangenomen;
  • De advertentie is 958 keer weergegeven;
  • En heeft in totaal 660 unieke personen bereikt in de omschreven doelgroep;
  • Dit heeft geresulteerd in maar liefst 870 bezoeken aan de vacaturepagina met een specifieke vacature;
  • Dit is €0,11 per klik op de link.
  • Én kwamen leuke reacties op de advertenties.

En het resultaat van de gehele campagne mag er zijn. Van Diepenbeek heeft elke vacature vervuld. Of ze dat verwacht hadden? Helemaal niet. Zij weten als geen ander hoe lastig het is om in deze tijd technisch personeel te vinden en ze hadden de hoop al bijna opgegeven. Des te trotser zijn wij met het behalen van dit mooie resultaat dankzij onze campagne.

Voortborduren op succes

Onze samenwerking met Van Diepenbeek is hiermee niet klaar. Dit is slechts het begin. Met plannen voor een marketingstrategie, arbeidscommunicatie en een nieuwe website kijken wij samen met Sociaal Kapitaal en Mindworkz uit naar een mooi, langdurig partnerschap met Van Diepenbeek. Daarnaast zijn we nu weer bezig met een nieuwe campagne, samen met Van Diepenbeek gaan we op zoek naar verspaners die wel raad weten met hun gloednieuwe 5-assige freesmachines.

In samenwerking met:

Dit is Berton van Rens

Project lead en creatief brein achter deze campagne

Met technische roots en een fascinatie voor werving wordt deze strateeg blij van vraagstukken als deze. Hij vindt uit waar jouw ideale werknemer echt naar verlangt en vertaalt dit naar een werkgeversverhaal waar iedereen bij wil horen.

Maak kennis met: Berton van Rens

Adviseur en operationeel directeur