Klantcase: Kom zorgen dan

Jongerenmarketing voor de zorg: meer dan 5,5 miljoen weergaven

Zorgstudies bieden superveel baankansen en carrièremogelijkheden voor iedereen. En dat zouden jongeren ook moeten weten. Daarom heeft Regioplus ‘Kom zorgen dan’ in het leven geroepen, het jongerenlabel van de succesvolle ‘Ik zorg’-campagne.

Na een soft launch van de communicatiekanalen stelde de projectgroep ons de vraag: “hoe kan de Kom zorgen dan-campagne in het najaar van 2022 in de belevingswereld van jongeren terechtkomen?” Say no more fam, jongerenmarketeer Anouk stond al in de startblokken.

 

Wij zorgden voor:

  • Campagnestrategie
  • Verspreidingsplan
  • Campagnemanagement
  • Copy advertenties

First things first: het lanceringsplan

Hoe was jij als scholier: de fanatiekeling die zich volle bak oriënteerde op opleidingen, of de uitsteller die het maken van keuzes voor de toekomst het liefst vooruit bleef schuiven? Jongeren tussen de 14 en 18 jaar die voor de keuze van een vakkenpakket of studie staan, beleven dit moment allemaal anders. Ze willen er het liefst niks over horen, kunnen juist niet kiezen of hebben bepaalde twijfels die weggenomen moeten worden. Daarom splitsten we deze scholieren op in twee groepen:

  • Groep 1, die niet actief bezig is met een studie- of vakkenkeuze
  • Groep 2, die wel actief bezig is met deze oriëntatie

 De centrale campagneboodschap bleef voor beide groepen hetzelfde: elk talent matcht met een studie in de zorg én elk talent is welkom. Bij groep 1 lag de focus op het creëren van zoveel mogelijk bereik en bekendheid over studeren in de zorg. En bij groep 2 lag die op de mogelijkheden, opleidingensoorten en het wegnemen van onzekerheden.

Groep 1: TikTok around the clock

Beetje gapend scrollen op TikTok, een lowkey video voorbij zien komen over de mogelijkheden van studeren in de zorg en dan denken: ey, dat is misschien wel wat voor mij! Dat is precies de manier waarop we deze niet-actieve groep benaderden.

We zochten samenwerkingen op met TikTokkers die vanuit hun eigen enthousiasme content op hun eigen kanaal plaatsten over studeren of werken in zorg en welzijn. Wij vroegen ze om extra content te maken die in lijn lag met wat ze altijd al deden, maar dan met een call-to-action naar www.komzorgendan.nl er achteraan geplakt. Authentieker dan dat kun je het niet krijgen. Leeftijdsgenoten die een zorgstudie volgen kunnen namelijk als geen ander een creatief en realistisch inkijkje in hun opleiding en stages geven. Met in totaal 8 gesponsorde TikToks lieten influencers scholieren op een leuke manier kennismaken met de zorgsector en de manier waarop zij hun talenten hier inzetten. En dat leverde via hun accounts al meer dan 88.000 organische weergaven in totaal op!

Daar deden wij nog een schepje bovenop door de 3 TikToks die organisch het meeste bereik hadden, te adverteren op TikTok en Instagram reels. Daarnaast liep een advertentiecampagne via Instagram feed met algemene visuals van Kom zorgen dan, welke werden ondersteund met advertentieteksten. In deze teksten lieten we duidelijk merken dat we begrijpen dat jongeren écht geen zin hebben om bezig te zijn met een studiekeuze, maar dat het stiekem wel handig is om al te doen. Dit samen leverde nog eens 5,2 miljoen extra weergaven bij jongeren op, met 10.000 websitebezoeken.

Groep 2: remarketing en de juiste kanalen zijn key

Scholieren die wél actief bezig zijn met hun studie oriënteren zich via verschillende kanalen. Daarom zochten we een samenwerking op met een scholierenwebsite en podcastplatform, waar we een aantal Ambassadeurs van de Zorg hun verhaal lieten vertellen. Deze leeftijdsgenoten zijn één stap verder dan de doelgroep en kunnen door het delen van hun ervaringen het onbekende wegnemen voor de doelgroep. Zij laten hoe zij ontdekten welke studie ze wilden volgen en op welke wijze zij hun talenten inzetten in de zorg. 

We vertelden het verhaal van Linda via een artikel (met meer dan 1.000 lezers), TikTokpost (68.700 weergaven) en Instagrampost (76.000 weergaven) via de kanalen van scholieren.com. En Shiona deed haar verhaal in een interessante podcastaflevering van de Studiekeuzecast, waar in één week tijd 60 (van de 70) luisteraars de volledige aflevering hoorden.

De kracht van communicatie is herhaling. Daarom gaven we jongeren die www.komzorgendan.nl al eens bezocht hadden, nog een klein extra duwtje in de goede richting door hun Instagram advertenties te laten zien door middel van remarketing. Voor deze groep gingen de algemene campagnebeelden gepaard met inspirerende teksten over hoe mooi en bijzonder studeren in zorg en welzijn is. Dit leverde nog eens 1.000 herhaalbezoeken naar de website op.

Het resultaat: meer dan 5,5 miljoen weergaven en 16.500 websitebezoekers

Bij groep 1 behaalden we 5,3 miljoen weergaven, bij groep 2 220.000 weergaven, waarmee we trots zijn dat we bij beide groepen zo’n mooi resultaat behaald hebben. En wat vooral zo leuk was aan dit project? Het enthousiasme dat het zorgpersoneel dat meewerkte aan deze campagne uitstraalde. Ze hebben écht een passie voor de zorg en willen niets liever dan dit overdragen op anderen. Hoeveel jongeren we hiermee hebben weten te enthousiasmeren om een zorgstudie te gaan doen, is helaas niet te zeggen. Maar we zijn in elk geval blij dat we alle jongeren in Nederland met zo’n mooie boodschap hebben mogen bereiken.

Inge Munniks, projectleider bij Kom zorgen dan (Regioplus) zegt over de samenwerking:

“Ik ben blij om te zien hoe we in een korte tijd zoiets moois neer hebben gezet met een prachtig resultaat. We kijken terug op een succesvolle campagne met een fijne samenwerking, waar MarketingMakkers een erg proactieve en enthousiaste rol in heeft gespeeld.”

Plan een vrijblijvende videocall in met Anouk!

Jongerenmarketeer & campagnemanager van dit project

Even sparren met Anouk en je bent zo tientallen inzichten rijker. Ontdek wat een goede strategie en aansprekende online campagnes voor jouw bedrijf kunnen doen om jongeren te bereiken. Anouk vertelt je op welke kanalen jouw doelgroep aanwezig is en wat zij van jou willen horen.