Het zal niemand ontgaan zijn: er zijn extra handen nodig in de zorg. Om hier aandacht voor te vragen werd jaarlijks (tot 2022) de nationale Ontdekdezorg week georganiseerd door de 14 regionale werkgeversorganisaties in zorg en welzijn, verenigd in RegioPlus. De Ontdekdezorg week was bedoeld voor potentiële zij-instromers en herintreders om de mogelijkheden van werken in zorg en welzijn te (her)ontdekken. RegioPlus vroeg ons om een campagne te creëren met als doel om zoveel mogelijk Nederlanders te laten deelnemen aan de online webinars van de Ontdekdezorg week.

Het resultaat? De advertisingcampagne behaalde in totaal bijna 2 miljoen impressies, waarbij de uitingen flink aan hebben gezet tot delen, liken en reageren. Maar liefst 4,2% van de personen op Facebook die een advertentie van Ontdekdezorg week voorbij zag komen, had interactie met dit bericht. De onlineactiviteiten resulteerden in meer dan 50.000 geïnteresseerde websitebezoekers én in vele ‘volgeboekte’ online events.

Wij zorgden voor:
✓ Campagneconcept
✓ Viral verspreidingsplan
✓ Copy advertenties
✓ Beeldregie

Campagneconcept: Geef de zorg door

Ons doel was om, behulp van een campagne, de sector zorg en welzijn optimaal te positioneren op de Nederlandse arbeidsmarkt. Hiervoor kwamen we tot het concept ‘Geef de zorg door’. Want zorgen voor een ander, dat kan iedereen. En die zorg geef je een ander vaak al sneller dan je denkt. Daarom betrokken we huidige zorgmedewerkers bij de campagne. Wij vroegen we ze om zelf te vertellen hoe zij elke dag met hun zorgverlening het leven van anderen een beetje beter maken. Door middel van deze campagne lieten we Nederland (weer) beseffen hoe mooi, betekenisvol en belangrijk de sector zorg en welzijn is. Ook de zorgmedewerkers zelf: want wat voor hun ‘normaal’ dagelijks werk is, is voor anderen heel bijzonder. Daarnaast lieten we zien dat werken in de zorg laagdrempeliger én breder is dan mensen vaak denken.

 

Wat is employer branding?
Met employer branding wordt een werkgever op een unieke en zo positief mogelijke manier gepositioneerd. Zo’n reputatie van een bedrijf of sector is voor kandidaten belangrijk om al dan niet te solliciteren.

Campagnevideo’s: voor wie zorg jij?

We maakten inspirerende video’s als belangrijkste onderdeel van de campagne, waar we zorgmedewerkers de hoofdrol in lieten spelen. Samen met deze personen stemden we hun teksten af en om dit meer kracht bij te zetten, zorgden we dat ze vastgelegd werden op hun eigen werkplek. In korte fragmenten vertelden medewerkers op welke manier zij zorg doorgeven aan een ander, waarbij in tussenshots letterlijk een bord met #ontdekdezorg werd doorgegeven. De laatste medewerker stelde de directe vraag richting de camera: “En voor wie zorg jij?”, wat een directe trigger en call to action vormt richting de kijker.

Ontdekdezorg: haak ook aan!

Er zijn extra handen nodig in de zorg. Help daarom mee met het verspreiden van de boodschap: samen enthousiasmeren we zoveel mogelijk mensen om zorg en welzijn te (her)ontdekken. Verspreid de landelijke materialen, of ga voor een eigen campagne!

Organisch verspreidingsplan: GIF challenge op Instagram

De campagnevideo’s werden door De Brandmannen -de onlinemarketingpartner van RegioPlus- zo effectief mogelijk weggezet via social media en display advertising. Maar naast deze betaalde promotie, is het natuurlijk mooi als ook organisch het zorgballetje gaat rollen en zoveel mogelijk mensen spreken over Ontdekdezorg week. Daarom kwamen wij met een verspreidingsplan om ook zonder advertentiebudget een zo groot mogelijk bereik te creëren. Een voorbeeld van deze organische verspreiding, is de GIF Challenge op Instagram stories. Wij ontworpen een afbeelding die eenvoudig door zorgmedewerkers op hun Instagram stories verspreid kon worden.

Op deze afbeelding staan zes vragen die zorgmedewerkers konden beantwoorden met gifjes. Met deze GIF Challenge werden zorgmedewerkers betrokken bij de landelijke campagne. Ze konden op een leuke, actieve en laagdrempelige manier aan hun persoonlijk netwerk laten zien wat hun beroep in zorg en welzijn inhoudt. Vervolgens mochten ze 3 collega’s nomineren zodat verdere verspreiding gestimuleerd werd. De standaardafbeelding van de challenge bevatte een call to action met doorverwijzing naar de website, zodat bij iedere plaatsing de koppeling naar Ontdekdezorg week duidelijk bleef.

 

Marketingtip:
Vergroot het organische bereik van je campagnes door mensen te betrekken en activeren met leuke én laagdrempelig acties. Het bereik van persoonlijke (vs. zakelijke) pagina’s is namelijk zeer groot.

 

Het resultaat: 1,9 miljoen impressies en 53.000 websitebezoekers

Tot hoeveel extra handen in de zorg dit uiteindelijk geleid heeft? Dat is natuurlijk helaas nog niet te meten. Maar ons doel van de campagne: het bereiken en bewegen van potentiële zij-instromers en herintreders om de mogelijkheden van werken in zorg en welzijn (her)ontdekken, is zeker geslaagd! De advertisingcampagne behaalde in totaal 1.899.785 impressies, waarbij de uitingen flink aan hebben gezet tot delen, liken en reageren. Maar liefst 4,2% van de personen op Facebook die een advertentie van Ontdekdezorg week voorbij zag komen, had interactie met dit bericht. Uiteindelijk resulteerden de betaalde en organische campagnes tot 53.000 unieke bezoekers bij de onlineactiviteiten op ontdekdezorg.nl/week.

Voor herhaling vatbaar

Hoe tof? In 2022 mochten we deze campagne uitbreiden! Check hier hoe dat verliep!

“MarketingMakkers heeft ons geholpen om een onlinecampagne voor de Ontdekdezorg week neer te zetten waar we echt trots op zijn. De campagne ziet er niet alleen prachtig uit, maar hiermee behaalden we ook de doelen die we vooraf hadden opgesteld. De campagne laat goed zien waar we als Ontdekdezorg week voor staan en we hadden het gevoel dat ook de sector zelf zich goed kon herkennen in de video’s. In de samenwerking met de MarketingMakkers hebben we ze ervaren als kundig, betrokken en hardwerkend.”

Coco Heitink - Communicatieadviseur bij RegioPlus

In samenwerking met:

Ontmoet het brein achter dit project: Anouk

Marketingstrateeg en bedenker van dit concept

Anouk is creatief marketingstrateeg en krijgt er energie van om klanten te helpen met hun vraagstukken. Van het bedenken van nieuwe ideeën tot het in de puntjes verzorgen van de uitvoering. Met enthousiasme, creativiteit, een vlotte pen en een flinke dosis humor gaat ze ieder project te lijf.

Maak kennis met: Anouk Bos

Marketingstrateeg