Klantcase: arbeidsmarktcommunicatie bij Versleijen Oirlo

In een van onze laatste blogs De kracht van jouw ‘Waarom’ in arbeidsmarktcommunicatie presenteerden wij onze visie op arbeidsmarktcommunicatie. In deze blog geven wij een praktijkvoorbeeld van deze nieuwe kijk op het aantrekken van personeel. Samen met Sociaal Kapitaal hielpen wij Versleijen Oirlo in haar zoektocht naar een Hoofd Magazijnmedewerker. Het resultaat? Versleijen Oirlo ontving binnen één week 15 telefoontjes van sollicitanten en inmiddels heeft Versleijen Oirlo haar MagazijnMeester gevonden. Benieuwd hoe wij ervoor zorgden dat 15 mensen besloten de telefoon op te pakken om Versleijen Oirlo te bellen? 

ONZE VISIE OP ARBEIDSMARKTCOMMUNICATIE

Marketing & communicatie moet starten vanuit het ‘waarom’ van jouw organisatie. Je raakt mensen door te zeggen waarom je doet wat je doet. Dan raak je ook dat onderbuikgevoel waar de beslissingen gemaakt worden. Het is ook niet voor niets dat extreem succesvolle bedrijven (wereldberoemd door hun marketing) in hun communicatie starten vanuit hun ‘waarom’. Door je ‘waarom’ centraal te zetten in alles wat je doet en communiceert creëer je een organisatie waar iedereen bij wil horen: klanten én werknemers.

MARKETING: HET ‘WAAROM’ NAAR BOVEN HALEN EN UITDRAGEN MET JE HELE ORGANISATIE, OP ALLE KANALEN, OP EEN MANIER DIE INSPEELT OP DE BELANGRIJKSTE BEHOEFTEN VAN JOUW DOELGROEP.

Het doel is dan ook niet alleen om mensen met de juiste ervaring of diploma’s in dienst te nemen, maar om mensen aan te nemen die dezelfde visie en overtuigingen hebben. Stop daarom met weinigzeggende teksten als: ‘Wij zijn een innovatieve organisatie met een goede en informele werksfeer’ in je arbeidsmarktcommunicatie. Waar is je bewijs? Laat je ziel zien en voelen. Stop jouw ‘waarom’ in je vacatureteksten en laat zien waar je voor staat, zodat je ook mensen met dezelfde kernwaarden en overtuigingen aantrekt.

DE KLANTCASE: MAGAZIJNMEESTER VERSLEIJEN OIRLO

Versleijen Oirlo was op zoek naar een Hoofd Magazijnmedewerker en schakelde hiervoor de hulp in van Sociaal Kapitaal en MarketingMakkers. We besloten een treffende foto te combineren met een originele pay-off en een inspirerende vacaturetekst. We creëerden een Facebook-advertentie die geïnteresseerden dirigeerde naar de ‘Werken bij’ pagina (geschreven in dezelfde stijl) op de website van Versleijen Oirlo. MarketingMakkers zorgde voor de treffende content en Sociaal Kapitaal zorgde ervoor dat de advertentie de juiste personen bereikte. Tevens schreven we een plan voor de interne communicatie binnen Versleijen, zodat alle medewerkers op de hoogte waren van de te vullen vacature.

DE FACEBOOKADVERTENTIE

RESULTAAT: 125 VIND-IK-LEUKS, 13 REACTIES EN PERSOONLIJKE TAGS, 43 DEELACTIES OP FACEBOOK, EEN BEREIK VAN 15.000 PERSONEN, 280 MENSEN HEBBEN DOORGEKLIKT TOT DE WEBSITE VAN VERSLEIJEN OIRLO,
15 SOLLICITATIES BINNEN ÉÉN WEEK EN EEN SUCCESVOLLE PLAATSING BINNEN EEN MAAND.

GEDEELTE VAN DE ‘WERKEN BIJ’ PAGINA

Wij bieden:
• Vrijheid, verantwoordelijkheid en vertrouwen
• Een baan waar je trots op kunt zijn

Verantwoordelijkheden:
• Dagelijkse leiding magazijn
• Doelen opstellen en realiseren
• Materialenbeheer voor monteurs en projecten
• Verwerken van goederen (fysiek en digitaal)
• Optimaliseren goederenstroom

Verder stond er in de beschrijving van de vacature op de ‘Werken bij’ pagina: ‘Wij zoeken iemand die onze werksfeer, waar we zo trots op zijn, bewaakt en versterkt.’
Er stond niet: ‘Wij bieden een informele en goede werksfeer.’

Bij welke variant geloof jij als werkzoekende eerder dat de werksfeer ook daadwerkelijk top is?

Zoals je ziet wordt nergens ook maar een woord gerept over een (marktconform) salaris of een vereist MBO, HBO of WO denkniveau. In deze advertentie ging het niet over opleiding en ervaring, maar over persoonlijkheid en drive. Wat vind jij belangrijker?

7 VRAGEN VOOR JOUW ARBEIDSMARKTCOMMUNICATIE

• Communiceer jij vanuit jouw ‘waarom’? Inspireer jij je doelgroep met jouw visie en overtuigingen?
• Straal je in alle communicatie uit dat de werksfeer top is en je uiterst zorgvuldig mensen aanneemt omdat ze er wel bij moeten passen? Speel jij al hard-to-get?
• Heb je treffende, authentieke en ludieke vacatureteksten en zet je deze goed weg op je website, Facebook en LinkedIn?
• Hoe staat het met de interne communicatie? Hoe praten je (oud) medewerkers over je bedrijf? Kunnen zij de vacatures verkopen? Weten zij wel welke vacatures er openstaan?
• Heb je een strakke website met een (voor klanten en potentiële werknemers) inspirerende missie en visie?
• Verkoop jij een baan? Of bied je een loopbaan met perspectief?
• Weet jij wat jouw doelgroep tegenwoordig echt belangrijk vindt in de zoektocht naar een baan?

MarketingMakkers kan je helpen met het beantwoorden van bovenstaande vragen. Neem contact op of lees hier verder over de kracht van je ‘waarom’ in arbeidsmarktcommunicatie.

Samen op zoek naar jouw ‘waarom’.
MarketingMakkers.

In een van onze laatste blogs De kracht van jouw ‘Waarom’ in arbeidsmarktcommunicatie presenteerden wij onze visie op arbeidsmarktcommunicatie. In deze blog geven wij een praktijkvoorbeeld van deze nieuwe kijk op het aantrekken van personeel. Samen met Sociaal Kapitaal hielpen wij Versleijen Oirlo in haar zoektocht naar een Hoofd Magazijnmedewerker. Het resultaat? Versleijen Oirlo ontving binnen één week 15 telefoontjes van sollicitanten en inmiddels heeft Versleijen Oirlo haar MagazijnMeester gevonden. Benieuwd hoe wij ervoor zorgden dat 15 mensen besloten de telefoon op te pakken om Versleijen Oirlo te bellen? 

ONZE VISIE OP ARBEIDSMARKTCOMMUNICATIE

Marketing & communicatie moet starten vanuit het ‘waarom’ van jouw organisatie. Je raakt mensen door te zeggen waarom je doet wat je doet. Dan raak je ook dat onderbuikgevoel waar de beslissingen gemaakt worden. Het is ook niet voor niets dat extreem succesvolle bedrijven (wereldberoemd door hun marketing) in hun communicatie starten vanuit hun ‘waarom’. Door je ‘waarom’ centraal te zetten in alles wat je doet en communiceert creëer je een organisatie waar iedereen bij wil horen: klanten én werknemers.

MARKETING: HET ‘WAAROM’ NAAR BOVEN HALEN EN UITDRAGEN MET JE HELE ORGANISATIE, OP ALLE KANALEN, OP EEN MANIER DIE INSPEELT OP DE BELANGRIJKSTE BEHOEFTEN VAN JOUW DOELGROEP.

Het doel is dan ook niet alleen om mensen met de juiste ervaring of diploma’s in dienst te nemen, maar om mensen aan te nemen die dezelfde visie en overtuigingen hebben. Stop daarom met weinigzeggende teksten als: ‘Wij zijn een innovatieve organisatie met een goede en informele werksfeer’ in je arbeidsmarktcommunicatie. Waar is je bewijs? Laat je ziel zien en voelen. Stop jouw ‘waarom’ in je vacatureteksten en laat zien waar je voor staat, zodat je ook mensen met dezelfde kernwaarden en overtuigingen aantrekt.

DE KLANTCASE: MAGAZIJNMEESTER VERSLEIJEN OIRLO

Versleijen Oirlo was op zoek naar een Hoofd Magazijnmedewerker en schakelde hiervoor de hulp in van Sociaal Kapitaal en MarketingMakkers. We besloten een treffende foto te combineren met een originele pay-off en een inspirerende vacaturetekst. We creëerden een Facebook-advertentie die geïnteresseerden dirigeerde naar de ‘Werken bij’ pagina (geschreven in dezelfde stijl) op de website van Versleijen Oirlo. MarketingMakkers zorgde voor de treffende content en Sociaal Kapitaal zorgde ervoor dat de advertentie de juiste personen bereikte. Tevens schreven we een plan voor de interne communicatie binnen Versleijen, zodat alle medewerkers op de hoogte waren van de te vullen vacature.

DE FACEBOOKADVERTENTIE

RESULTAAT: 125 VIND-IK-LEUKS, 13 REACTIES EN PERSOONLIJKE TAGS, 43 DEELACTIES OP FACEBOOK, EEN BEREIK VAN 15.000 PERSONEN, 280 MENSEN HEBBEN DOORGEKLIKT TOT DE WEBSITE VAN VERSLEIJEN OIRLO,
15 SOLLICITATIES BINNEN ÉÉN WEEK EN EEN SUCCESVOLLE PLAATSING BINNEN EEN MAAND.

GEDEELTE VAN DE ‘WERKEN BIJ’ PAGINA

Wij bieden:
• Vrijheid, verantwoordelijkheid en vertrouwen
• Een baan waar je trots op kunt zijn

Verantwoordelijkheden:
• Dagelijkse leiding magazijn
• Doelen opstellen en realiseren
• Materialenbeheer voor monteurs en projecten
• Verwerken van goederen (fysiek en digitaal)
• Optimaliseren goederenstroom

Verder stond er in de beschrijving van de vacature op de ‘Werken bij’ pagina: ‘Wij zoeken iemand die onze werksfeer, waar we zo trots op zijn, bewaakt en versterkt.’
Er stond niet: ‘Wij bieden een informele en goede werksfeer.’

Bij welke variant geloof jij als werkzoekende eerder dat de werksfeer ook daadwerkelijk top is?

Zoals je ziet wordt nergens ook maar een woord gerept over een (marktconform) salaris of een vereist MBO, HBO of WO denkniveau. In deze advertentie ging het niet over opleiding en ervaring, maar over persoonlijkheid en drive. Wat vind jij belangrijker?

7 VRAGEN VOOR JOUW ARBEIDSMARKTCOMMUNICATIE

• Communiceer jij vanuit jouw ‘waarom’? Inspireer jij je doelgroep met jouw visie en overtuigingen?
• Straal je in alle communicatie uit dat de werksfeer top is en je uiterst zorgvuldig mensen aanneemt omdat ze er wel bij moeten passen? Speel jij al hard-to-get?
• Heb je treffende, authentieke en ludieke vacatureteksten en zet je deze goed weg op je website, Facebook en LinkedIn?
• Hoe staat het met de interne communicatie? Hoe praten je (oud) medewerkers over je bedrijf? Kunnen zij de vacatures verkopen? Weten zij wel welke vacatures er openstaan?
• Heb je een strakke website met een (voor klanten en potentiële werknemers) inspirerende missie en visie?
• Verkoop jij een baan? Of bied je een loopbaan met perspectief?
• Weet jij wat jouw doelgroep tegenwoordig echt belangrijk vindt in de zoektocht naar een baan?

MarketingMakkers kan je helpen met het beantwoorden van bovenstaande vragen. Neem contact op of lees hier verder over de kracht van je ‘waarom’ in arbeidsmarktcommunicatie.

Samen op zoek naar jouw ‘waarom’.
MarketingMakkers.